به گزارش خبرآنلاین گیلان ، هادی حقشناس، در گفتوگو با خبرنگارخبرانلاین گیلان بر اهمیت برگزاری اجلاس استانداران استانهای حاشیه دریای خزر تأکید کرد و گفت: این اجلاس به ما کمک میکند تا منافع مشترک بین استانهای همجوار خزر گسترش یافته و ظرفیتهای کریدور شمال-جنوب به نحو مطلوبتری معرفی شود. وی با اشاره به حضور مقامات عالی کشور در این نشست بیان کرد: علاوه بر استانداران پنج کشور حاشیه دریای خزر، دو استاندار کشورمان از حوزه خلیج فارس نیز در این اجلاس حضور خواهند داشت. حقشناس افزود: علاوه بر افتتاحیه و اختتامیه، سه پنل تخصصی با حضور استانداران و صاحبنظران برگزار خواهد شد.
این اجلاس در تالار بزرگ رشت برگزار شده و همه دستگاههای اجرایی، شامل شهرداری رشت، فرمانداریها، منطقه آزاد انزلی، اداره کل میراث فرهنگی، معاونان استاندار، اداره صمت، اتاق بازرگانی و بخش خصوصی در آن مشارکت دارند. استاندار گیلان تصریح کرد: برگزاری این اجلاس فرصت ارزشمندی برای معرفی ظرفیتهای اقتصادی استانهای شمالی کشور به ویژه گیلان است. گیلان به دلیل موقعیت ممتاز جغرافیایی در مسیر کریدور شمال-جنوب قرار دارد و علاوه بر دسترسی به راههای ریلی، جادهای، دریایی و هوایی، توانمندیهای چشمگیری در حوزه کشاورزی و صادرات از جمله تولید بیش از ۲۳۰ هزار تن کیوی و مرکبات دارد.
وی همچنین با اشاره به ظرفیتهای گردشگری گیلان گفت: در نشست اخیر با معاون وزیر میراث فرهنگی، ۳۰ نفر از سرمایهگذاران داخلی و خارجی برای سرمایهگذاری در حوزه گردشگری اعلام آمادگی کردهاند و هتلداران نیز به دنبال توسعه و ساخت هتلهای جدید هستند. دولت باید بسترهای لازم را فراهم کند و موانع پیش روی سرمایهگذاران را رفع نماید. حقشناس در بخش دیگری از سخنان خود بر اهمیت تجارت خارجی و استفاده از ظرفیتهای بنادر شمالی کشور تأکید کرد و افزود: اگر کالاها از مسیر ایران و از شمال و جنوب به کشورهای آسیای میانه منتقل شود، بنادر ما رونق میگیرد، اشتغال ایجاد میشود و هزینه انتقال کالا به یک سوم کاهش مییابد.
وی با اشاره به عقبنشینی دریای خزر نیز گفت: از سال ۱۳۰۰ تا ۱۳۵۶ آب خزر چهار متر عقب رفت و از سال ۱۳۸۲ تاکنون دوباره روند عقبنشینی ادامه دارد. این موضوع در اجلاس مورد بحث قرار خواهد گرفت تا پنج کشور حاشیه خزر به یک راهکار مشترک دست یابند. استاندار گیلان همچنین به ظرفیتهای ریل، بنادر و انرژی اشاره کرد و افزود: ریل رشت-آستارا ظرفیت حمل ۱۵ میلیون تن بار دارد، اما تاکنون کمتر از یک میلیون تن استفاده شده است. توسعه این مسیر میتواند منافع مشترکی برای کشورهای حاشیه خزر ایجاد کند. حقشناس در پایان با اشاره به تمهیدات اجرایی گفت: ممکن است در روزهای برگزاری اجلاس، مدارس به صورت مجازی برگزار شوند و کارکنان دولت با دو ساعت تأخیر در محل کار حاضر شوند، اما همه اقدامات لازم برای به حداقل رساندن مشکلات زندگی شهری در رشت اتخاذ خواهد شد و پیشاپیش از مردم عذرخواهی میکنیم.