به گزارش خبرآنلاین، علی لاریجانی در آخرین نطق خود در مجلس هشتم که به ارائه گزارش عملکردی از این مجلس پرداخت و از همکارانش در خانه ملت به نیکی یاد کرد و از سی و سه دوره مجلس از آغاز مشروطه تا کنون یاد کرد که نشانه پیشرو بودن ایران در دموکراسیخواهی است.
وی از فراز و نشیبهای مجلس در ادوار مختلف یاد کرد که در دوره دیکتاتوری رضاخان و محمد رضا شاه، نکات سیاهی در کارنامه مجلس به ثبت رسیده است. البته نمایندگان مستقلی همچون مدرس نیز در این ادوار به مجلس راه یافتهاند و گاه سرنوشت کشور با تصمیمات مجلس تغییر یافت.
رئیس قوه مقننه از ادوار مختلف مجلس پیش از انقلاب یاد کرد
گزیده سخنان وی را در ادامه بخوانید:
· به یاد دارم زمانی که در مذاکرات هستهای حضور داشتم، یکی از طرفهای غربی اعلام کرد که شما از غنیسازی کوتاه بیایید، ما هم حق شما را به رسمیت میشناسیم. بعدها یکی از موذیان این دوران، این حرف را در محضر رهبر انقلاب مطرح کرد و ایشان فرمودند «اگر این حقوق ملت ما است به آنها چه ربطی دارد که به رسمیت بشناسند؟». این سخن ایشان مرا به یاد سخنان مدرس انداخت.
· در مجلس اول تا هشتم، از جریانات مختلف فکری حضور داشتند و قوانین مهمی با ویژگیهای اسلامی تصویب شده است. در اموری همچون عزل بنیصدر، حمایت از رزمندگان دفاع مقدس گرفته تا حمایت از نظام پس از فتنه 88، همواره شاهد اقدامات سنجیده در مجالس مختلف بودهایم.
· تاکنون ۶۷۹ فقره طرح و لایحه در مجلس ارائه شده است که مشتمل بر ۳۲۵ طرح و ۳۵۴ لایحه بوده است و قوانین مجلس نیز که ابلاغ شده به ۳۲۸ قانون میرسید که ۱۱۱ طرح و ۲۱۷ لایحه این عدد را تشکیل داده است، ۱۰ مصوبه در مجمع تشخیص مصلحت نظام است تا مراحل تصویب را بگذارند و ۳۳ طرح و لایحه نیز رد شده است.
· با توجه به انباشت قوانین، مجلس هشتم اقدام به تنقیح قوانین نمود و در معاونت قوانین مجلس، گامهایی برداشته شد.
· آییننامه داخلی مجلس دوبار در مجلس هشتم اصلاح شد تا هم بعد نظارتی مجلس تقویت شود و هم تصویب قوانین تسهیل گردد.
· تا مجلس هشتم، نظارتهای مجلس، شکل ساده و کم اثری داشت اما با تغییر آییننامه، کمیسیونها از قدرت نظارتی قوی برخوردار شدندد و تخلف از قانون در مسیر برخورد قضایی قرار گرفت که گام مهمی در تاریخ پارلمان ایران بود.
· طرح نظارت بر نمایندگان که با راهنماییهای رهبر انقلاب تصویب شد، از ابتدای مجلس نهم به اجرا در میآید.
· مجلس هشتم، مجلسی ولایی بود. بارها نظرات رهبر انقلاب به مجلس میرسید که صرفا ناصحانه بود و نه حکمی برای نمایندگان و عموما نظرات ایشان ناصحانه بود. شهادت میدهم که نمایندگان با درک نصایح ایشان، به آن عمل میکردند.
· مجلس هشتم به استقلال خود پای فشرد و این به منزله نزاع با دیگر قوا نبود. مجلس مستقل، می تواند در تصمیم گیریها مقتدر باشد. مجلس ذلیل اگر هم بخواهد نمی تواند کمکی به دیگر قوا کند.
حفظ استقلال مجلس هشتم نیز از نکات مهم این مجلس بود چرا که حفظ استقلال مجلس، ضامن مردمسالاری در کشور است و باید بهای آن را پرداخت، عدهای بر این تصورند که حفظ استقلال مجلس به معنای جدال میان قوای کشور است که این تفکر اشتباهی است چرا که استقلال به معنای مستقل بودن در تصمیمگیری است چرا که اگر مجلس مستقل نباشد نمیتواند به سایر قوا کمکی کند.
· هیات تطبیق قوانین به روز، مصوبات دولت را بررسی میکرد.
· در اجرای قانون بی مشکل نیستیم. قانون برای اجرا تصویب میشود نه بایگانی. گاه بحثهای بین قوا به «تقابل» تعبیر میشود که صحیح نیست. برخی موارد بین دولت و مجلس محل بحث شد اما نتیجه آن ارتقای کیفیت لوایح دولت بود. اختلافاات درون مجلس هم حتی باعث بالندگی مردم سالاری است.
· نمایندگان در همه مسائل داخلی و خارجی میتوانند اظهار نظر کنند.
· از اختلاف نظر بین قوا نباید هراسید و آن را باید از نقاط قوت مردم سالاری دانست.
· در مجلسی که 398 قانون تصویب میشود، ممکن است یکی دو مورد آن دقیق نباشد. اینکه در مواردی مجلس مصوباتش را اصلاح کرده است، عقب نشینی نبوده بلکه شجاعت در پذیرش اشتباه بوده است.
· در مجلس هشتم قوانین مهمی چون هدفمندسازی، گمرک، نفت، حمایت از تولید داخلی و مصرف کننده و .... به تصویب رسیده است.
· یکی از ویژگیهای مجلس هشتم، رصد به موقع حوادث بین المللی و منطقهای بود که پیشتاز در موضع گیری و دیپلماسی پارلمانی بود.
· از دیوان محاسبات متشکرم که گزارشهای تفریغ بودجه را به روز ارائه میدهد و نظارت بدون فوت وقت انجام میشود.
· مرکز پژوهشهای مجلس با حضور فضلای بزرگ اقدامات موثری داشت. کمیسیونهای مجلس هم که بستر فکری قوه مقننه بودند کارهای شایانی داشتند.
· مجلس هشتم از ابتدای راه استراتژی مشخصی را برای خود تدوین کرد ولی همه کمیسیونها در تحقق آن به یک مسزان موفق نبودند اما منظومه حرکت مجلس بهرهمند از شایستگی بود.
· توفیقات مجلس هشتم از بزرگواری کار نمایندگان و قصور آن از کوتاهی مدیریت بود که امیدوارم مرا ببخشید. گاه از برخی تذکرات عبور کردیم که قطعا حق با نمایندگان بود و قصور از بنده که انشالله عفو کنید. لطف و بزرگواری شما بر من ماندگار شده است که از آن سپاسگذارم.
/2929
·