مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به کاهش زمان سیر قطار در مسیر تهران–مشهد، گفت: سرعت قطارها در این محور به ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت رسیده است؛ اقدامی که در کنار توسعه دیپلماسی ریلی، تقویت ترانزیت و برقی‌سازی خطوط، از اولویت‌های راه‌آهن در دولت چهاردهم به شمار می‌رود.

به گزارش خبرآنلاین از خراسان، جبارعلی ذاکری در نهمین نمایشگاه حمل‌ونقل و لجستیک با بیان اینکه در دولت چهاردهم تلاش شد دو مفهوم «دیپلماسی ریلی» و «ترانزیت ریل‌پایه» به‌عنوان محور اصلی گفتمان حوزه حمل‌ونقل مطرح شود، اظهارکرد: در همین راستا، مذاکراتی با راه‌آهن کشورهای همسایه برای دستیابی به زبان مشترک و بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت شبکه ریلی ایران به‌منظور افزایش مبادلات ریلی انجام گرفت.

مدیرعامل راه‌آهن افزود: برای اثرگذاری واقعی حمل‌ونقل بر اقتصاد کشور، باید بارهای بین‌المللی در اولویت قرار گیرد و شاخص ارزیابی ترانزیت از حالت صرفاً عبوری خارج شده و مجموع بارهای صادراتی، وارداتی و ترانزیتی را در بر بگیرد.

وی با اشاره به اینکه تکمیل نقاط مرزی نخستین گام در توسعه ارتباطات ریلی است، گفت: در شرق و غرب کشور همچنان به فعالیت‌های جدی نیاز داریم. در سال‌های گذشته ارتباط ریلی با عراق وجود نداشت و با وجود شکل‌گیری عزم دولت‌ها برای اتصال در شلمچه، این مسیر به‌تنهایی کافی نیست و اتصال از مرز خسروی نیز باید دنبال شود.

ذاکری ادامه داد: در مسیر ترکیه تا مرز رازی خط ریلی وجود دارد اما چالش اصلی، عبور از دریاچه وان است که محدودیت‌های جدی ایجاد می‌کند؛ به‌گونه‌ای که حتی با توسعه این کریدور، ظرفیت جابه‌جایی بار از یک میلیون تن فراتر نخواهد رفت. از این رو، اجرای پروژه مرند–چشمه‌ثریا که سرخس را به ترکیه متصل می‌کند، برای برون‌رفت از شرایط فعلی ضروری است.

وی با بیان اینکه اقدامات انجام‌شده بیانگر افزایش مراودات ریلی کشور است، خاطرنشان کرد: در شرق کشور اتصال خواف–هرات برقرار شده و در نتیجه آن، امسال ۴۰۰ هزار تن بار میان ایران و افغانستان جابه‌جا شده است و پیش‌بینی می‌شود این رقم تا سال ۱۴۰۵ به ۱.۳ میلیون تن برسد.

مدیرعامل راه‌آهن در ادامه درباره محور میرجاوه–زاهدان گفت: محدودیت اصلی این مسیر به تفاوت عرض خط مربوط می‌شود و خطوط ریلی پاکستان نیز نیازمند تعمیرات اساسی است که همین موضوع موجب کاهش حجم بار در سال‌های گذشته شده است. با این حال، دولت پاکستان اقداماتی برای بهسازی خط آغاز کرده و امیدواریم با تکمیل این محور، مسیر زاهدان–میرجاوه با خط نرمال احداث شود.

ذاکری با اشاره به وعده شرکت ساخت برای تکمیل محور چابهار–زاهدان تا پایان سال، گفت: بهره‌برداری سریع از این مسیر پس از تکمیل، می‌تواند نقش مهم و معناداری در ترانزیت کشور ایفا کند.

وی اظهار کرد: در راه‌آهن، از محل سپرده‌گذاری خاص حدود ۱۵ همت با هماهنگی بانک‌ها برای تأمین ناوگان ریلی بخش خصوصی اختصاص یافته که از این محل، خرید و بازسازی ۸۰ لوکوموتیو و تأمین ۱۳۰ واگن مسافری پیش‌بینی شده است.

مدیرعامل راه‌آهن با اشاره به کاهش زمان سیر در مسیر تهران–مشهد طی سال گذشته، گفت: سرعت قطارها در این محور به ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت رسیده است، هرچند این میزان همچنان با وضعیت مطلوب فاصله دارد.

ذاکری با تأکید بر اینکه برقی‌سازی قطارها یکی از حیاتی‌ترین نیازهای راه‌آهن است، افزود: کشورهایی مانند هند کل شبکه ریلی خود را برقی کرده‌اند. در همین راستا، دو طرح پیشران ریلی شامل تکمیل و برقی‌سازی مسیر سرخس–چشمه‌ثریا و سرخس–بندرعباس تعریف شده که با اجرای آن‌ها، بخش قابل توجهی از شبکه ریلی کشور برقی خواهد شد.

برچسب‌ها