به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در حالی که جهان هنوز در حال هضم دستاوردهای نسل پنجم جنگندههاست، پکن با بردی فراتر از انتظار، وارد عصر جدیدی از نبردهای هوایی شده است. گزارشهای رسیده حاکی از آن است که شرکت هوافضای «چنگدو» ($Chengdu$) برای اولین بار، دو فروند پیشنمونه از جنگنده فوقسنگین نسل ششم خود را در یک آرایش فرمیشن (پرواز هماهنگ) به پرواز درآورده است؛ رویدادی که نشاندهنده بلوغ خیرهکننده این پروژه محرمانه است.
تکامل سریع؛ از خروجیهای پنهان تا کنترل بردار رانش
اولین پیشنمونه این جنگنده در ۲۶ دسامبر ۲۰۲۴ رونمایی شد و تنها چند ساعت بعد، شرکت «شنیانگ» نیز از نسخه سبکتر خود پردهبرداری کرد. اما آنچه در پرواز اخیر جلب توجه میکند، تفاوتهای معنادار پیشنمونه دوم نسبت به نسخه اولیه است.
نسخه جدید به نازلهای خروجی زاویهدار مجهز شده که جایگزین خروجیهای فرورفته قبلی شدهاند. این تغییرات نشاندهنده تجهیز جنگنده به سیستم «کنترل بردار رانش» است که مانورپذیری این غول بیدم را در نبردهای نزدیک به شدت افزایش میدهد.
شاهکار مهندسی؛ شعاع عملیاتی ۴۰۰۰ کیلومتری
برخلاف جنگندههای غربی که به شدت به هواپیماهای سوخترسان وابستهاند، جنگنده نسل ششم چنگدو در کلاسی کاملاً متفاوت تعریف شده است. در حالی که J-20 چین هماکنون بردی بیشتر از تمامی رقبا در ناتو دارد، پلتفرم جدید با شعاع عملیاتی بیش از ۴۰۰۰ کیلومتر، یک جهش کوانتومی محسوب میشود.
این هواپیما به دلیل جثه عظیم خود، به جای دو موتور، از سه موتور بهره میبرد (شامل یک موتور مرکزی با طراحی متفاوت) که توان لازم برای حمل رادارهای غولآسا و تسلیحات سنگین در مسافتهای طولانی اقیانوس آرام را فراهم میکند. این ابعاد بزرگ، نیاز جنگنده به پشتیبانی هواپیماهای آواکس مانند KJ-500 را در عملیاتهای برونمرزی به حداقل میرساند.
زرادخانهای مخوف در شکم اژدها
تصاویر منتشر شده از محفظههای سلاح شکمی این جنگنده، ظرفیتی چندین برابر بیشتر از F-35 یا حتی J-20 را نشان میدهد. محفظههای سلاح این پرنده به گونهای طراحی شدهاند که علاوه بر موشکهای کروز و بالستیک، میتوانند موشکهای هوا به هوای فوق دوربرد مانند PL-17 با برد ۵۰۰ کیلومتر را حمل کنند.
این ترکیب (برد پروازی بالا + موشک ۵۰۰ کیلومتری) یک «تغییر دهنده بازی» تمامعیار است. این جنگنده میتواند از اعماق اقیانوس آرام، تانکرهای سوخترسان و هواپیماهای راداری ایالات متحده را پیش از آنکه متوجه حضور دشمن شوند، شکار کند و ناوگان جنگندههای متحدین را در آسمان «زمینگیر» و بدون پشتیبانی رها کند.
شکست سنگین زمانی برای پنتاگون
دادههای تحلیلگران نشان میدهد که برنامه نسل ششم چین حداقل ۳ تا ۴ سال از رقیب آمریکایی خود، یعنی پروژه F-47، جلوتر است. در حالی که پکن هماکنون دو پیشنمونه عملیاتی در حال آزمایش دارد، انتظار نمیرود اولین پرواز F-47 زودتر از سال ۲۰۲۸ انجام شود. این شکاف زمانی میتواند موازنه قدرت در منطقه ایندو-پاسیفیک را به نفع پکن تغییر داده و تقاضای جهانی برای خرید F-35 را به شدت تحت تأثیر قرار دهد.
منبع: militarywatchmagazine
۲۲۷۲۲۷