به گزارش خبرآنلاین از زنجان، سعید نجفی با اشاره به روند اجرای این پروژه و انتقاد برخی شهروندان نسبت به طولانی شدن زمان ساخت آن، اظهار داشت: اجرای پروژههای بزرگ ترافیکی معمولاً در مراحل اولیه با نارضایتیهایی همراه است، اما تجربه نشان داده با بهرهبرداری تدریجی و مشاهده نتایج عملی، نگاهها نسبت به این طرحها تغییر میکند.
وی افزود: محور شهیدان کریمی تنها یک مسیر عبوری نیست، بلکه بهعنوان یک طرح پدافند شهری، نقش پیشگیرانه در مدیریت بحرانهای احتمالی و توسعه آینده شهر دارد و از بروز مشکلات ساختاری در سالهای آتی جلوگیری میکند.
نجفی با اشاره به پیشرفت فیزیکی پروژه گفت: پل رمپ جهتی این محور در آستانه بهرهبرداری قرار دارد و همزمان اقدامات لازم برای نصب حفاظها، دیوارهای محافظ و ایمنسازی دید انجام شده است.
به گفته رئیس کمیسیون حملونقل و ترافیک شورای شهر زنجان، پس از افتتاح این رمپ، پل روگذر ثمین و در مرحله بعد، پل غیرهمسطح میدان مدیریت نیز به بهرهبرداری خواهد رسید تا بخشهای مختلف پروژه بهصورت مرحلهای وارد مدار ترافیکی شوند.
وی همچنین خاطرنشان کرد: تمرکز اجرای پروژههای عمرانی در محور شهیدان کریمی، معبر پادگان، خیابان شهید پیرمحمدی، تقاطع سهراه امجدیه و بازگشایی خیابان شهید موسوی در کوی اسلامآباد، با هدف بهبود دسترسی در مناطق کمتر برخوردار انجام شده و اقدامی مؤثر در راستای توسعه متوازن شهری به شمار میرود.
محور شهیدان کریمی که از آن بهعنوان بزرگترین پروژه ترافیکی تاریخ زنجان یاد میشود، سوم خرداد ۱۴۰۲ همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر، با مشارکت قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء در غرب این شهر آغاز شد.
این پروژه از میدان سپاه تا آرامستان زنجان امتداد دارد و با اعتباری بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد ریال برای کاهش معضلات ترافیکی طراحی شده است. بر اساس برنامه اولیه، ۷۰ درصد هزینه اجرای طرح از محل واگذاری املاک شهرداری و ۳۰ درصد بهصورت نقدی تأمین میشد.
اگرچه زمانبندی اولیه، اتمام پروژه در مدت یک سال را پیشبینی کرده بود، اما بروز موانع اجرایی و مسائل فنی باعث شد روند تکمیل آن با تأخیر مواجه شود.