کیوان کثیریان، منتقد سینما گفت: نقد باید بیرون از کمپین‌های تبلیغاتی باشد و رسانه، کارمند صاحب اثر نیست و معتقدم عملا، جریان نقد آسیب جدی دیده است و متاسفانه این شرایط را پلتفرم‌ها و صاحبان اثر فراهم کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از ایرنا، کیوان کثیریان در این باره که شرایط نقد سریال‌های نمایش خانگی را چگونه می‌بینید؟ اظهار داشت: پلتفرم‌ها در سیاست‌های اخیر خود، نقد را هم جزو کمپین تبلیغاتی و رسانه‌ای خود گذاشته‌اند و برای نوشته شدن نقد روی هر سریال هزینه می‌کنند که طبیعتا این مساله روی کیفیت و جهت‌گیری نقد تاثیر می‌گذارد و این را نمی‌شود انکار کرد.

می‌توان به هر نقدی مشکوک بود

وی تصریح کرد: نقد همیشه باید بیرون از کمپین‌های تبلیغاتی باشد و کار خودش را بکند؛ یعنی منتقد آزاد باشد هر چیزی که نظرش است و برای آن استدلال دارد، بنویسد. اما به هر حال شرایطی که وجود دارد تا حد زیادی این گونه نیست و چون شرایط به گونه‌ای است که اعداد و ارقامی وسط بازی هست شما می‌توانید به هر نقدی مشکوک باشی، حتی اگر نقد سالم و نظر واقعی نویسنده‌ای باشد. این آفت بدی است و آسیب جدی به سلامت نقد می‌زند.

این تهیه کننده سینمای مستند همچنین به این سوال که نقش انجمن منتقدان برای این موضوع چیست و عملکرد آن را چطور می بینید؟ گفت: نمی‌دانم این انجمن در این وضعیت چه کاری می‌تواند انجام دهد. از دیگر انجمن‌هایی که به تازگی تشکیل شده و صنفی و کارگری است خیلی مطلع نیستم. ولی فکر هم نمی‌کنم کاری از دست انجمن بربیاید. چون این انجمن فعالیتش در حوزه رسانه ضمانت اجرایی ندارد و نمی‌تواند برای رسانه، روزنامه و مجله که چه بکند و چه نکند، تعیین تکلیف کند. سلامت ماجرا از جای دیگری مورد تهدید قرار گرفته است.

مخاطبان به تعداد محدودی منتقد اعتماد می‌کنند

کثیریان درباره نگاه منتقدان به نقد و پاسخ به این پرسش که آیا مخاطبان براساس نقدهای منتشر شده آثار را برای تماشا انتخاب می کنند تاکید کرد: همچنان احساس می‌کنم که برخی مخاطبان بعضی منتقدان را جدی می گیرند؛ نظراتشان را می‌خوانند و تا حدی به آنان اعتماد کمی‌کنند اما مخاطبان و منتقدان معدودی. اما در نهایت پاسخ من به این سوال منفی است؛ یعنی برآیند ماجرا این‌گونه نیست که منتقدان خیلی در جذب مخاطب تاثیر دارند. گرچه به نظر می‌آید خود صاحبان اثر و پلتفرم‌ها این‌گونه فکر نمی‌کنند، وگرنه سفارش نقد نمی‌دادند و بابت آن هزینه نمی‌کردند.

مهم است درباره پول گرفتن به ازای نوشتن نقد حرف بزنیم

این نویسنده سینمایی گفت: این‌که بابت نقد، پولی گرفته شود مهم است که درباره‌اش حرف زده شود. کارفرما نباید صاحب اثر باشد بلکه باید رسانه باشد. رسانه بابت نقد باید به منتقد وجه پرداخت کند و کم یا زیاد حق‌الزحمه‌اش را بدهد. اما صاحب اثر وقتی هزینه می‌کند نمی‌توانی اگر کاری را دوست داشته باشی نقد منفی راجع به آن بنویسی و بابت آن هزینه‌ای پرداخت شود.

کثیریان ادامه داد: منتقد کارمند صاحب اثر نیست. وقتی رابطه مالی بین صاحب اثر، رسانه و صاحب اثر و منتقد پیش آید عملا سلامتی در این بخش از دست می رود و عملا نقد از این وضعیت آسیب جدی دیده است و متاسفانه پلتفرم‌ها و صاحبان اثر این شرایط و فضا را رقم زده‌اند.

۲۴۲۲۴۳

منبع: ایرنا