مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان، انگیزه معلمان مناطق محروم را سرمایه‌ای ارزشمند خواند و از وجود ۲۶ مدرسه با کمتر از ۵ دانش‌آموز در این استان خبر داد.

 به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین  استان سمنان، نشست مدیران مدارس ابتدایی، متوسطه اول و دوم، مرکز اختلال یادگیری، پژوهش‌سرا و راهبران آموزشی منطقه بیارجمند استان سمنان با حضور قاسم شریفی، مدیرکل آموزش و پرورش استان، طهر شنبه ۶ دی ماه ۱۴۰۴ در سالن جلسات اداره آموزش و پرورش این منطقه برگزار شد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان در ابتدای این نشست با تبریک فرارسیدن ماه رجب و ولادت حضرت امیرالمؤمنین(ع)، از زحمات مدیران و همکاران در مناطق مختلف استان، به‌ویژه مناطق دورافتاده تقدیر کرد.

وی با اشاره به تجربه شخصی خود در مدیریت مدرسه، گفت: شرایط مدیریت در مدارس مناطق محروم و با تراکم کم دانش‌آموزی بسیار سخت است و به‌خوبی درک می‌کنم که برخی از همکاران همزمان با مدیریت، تدریس ۱۲ ساعته نیز دارند. تشکیل کلاس‌های چندپایه در متوسطه اول و دبستان، اگرچه برای پوشش تحصیلی ضروری است، اما لزوماً شرایط مطلوبی برای ارتقای کیفیت آموزشی فراهم نمی‌کند.

شریفی با اشاره ۹۰۰ دانش اموز و ۲۵۰ همکار این منطقه، خاطرنشان کرد: هزینه عدالت آموزشی در چنین مناطقی بسیار بالا است. وجود ۲۶ مدرسه با کمتر از ۵ دانش‌آموز و ۱۱ مدرسه از این تعداد تنها در بیارجمند، نشان‌دهنده تلاش برای پوشش تحصیلی کامل است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان با تأکید بر لزوم رعایت اخلاق حرفه‌ای و حفظ شأن همکاران، گفت: شأن خود را باید با احترام به یکدیگر، به‌ویژه پیشکسوتان و بازنشستگان، بالا ببریم. تجلیل از بازنشستگان هر مدرسه، شأن مدیر و مجموعه آموزش را ارتقا می‌بخشد. 

شریفی خطاب به مدیران مناطق گفت: ۲۵۰ همکار حاضر در منطقه بیارجمند، به دلیل تحمل سختی‌های بیشتر، سزاوار نگاه ویژه‌ای هستند. انگیزه بالای این معلمان برای کیفیت‌بخشی به آموزش، سرمایه‌ای ارزشمند است و باید با برخورد مناسب و حمایت، این انگیزه را حفظ کرد.

وی با اشاره به اقدامات انجام‌شده، از افزایش سهم ایاب‌وذهاب در منطقه به ۷۰ درصد، تلاش برای رعایت کامل ضوابط در نقل‌وانتقالات و همچنین پرداخت پاداش و بخشی از مطالبات گذشته همکاران علیرغم شرایط دشوار اقتصادی خبر داد.

شریفی در سخنانی با اعلام سه اولویت اصلی این اداره کل، «ارتقای مهارت‌های سواد پایه (خواندن، حساب و تجربه‌ی زیستی)»، «ارتقای معدل امتحانات نهایی در متوسطه دوم» و «مهارت‌آموزی دانش‌آموزان در تمام دوره ها با شعار هر دانش‌آموز یک مهارت» را به‌عنوان محورهای کلانی برشمرد که با تمرکز بر آنها و با بهره‌گیری از ظرفیت دبیرخانه کشوری طرح سواد پایه در استان، برنامه‌ریزی و اجرا خواهند شد.

شریفی با تأکید بر ضرورت نگاه متوازن به تمام بخش‌ها، دستاوردهای متعددی را برشمرد که از جمله آنها می‌توان به کسب رتبه‌های دوم و سوم کشوری در نتایج امتحانات نهایی برخی پایه‌های تحصیلی، رتبه دوم در حوزه پژوهش، قرارگیری در جمع پنج استان برتر کشور در شاخص توسعه متوازن همراه با رشد رشته‌های مهارتی و همچنین رتبه دوم در برگزاری الکترونیکی انتخابات انجمن اولیا و مربیان اشاره کرد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان در پایان با تشکر از حضور و زحمات مدیران، اظهار داشت: به مجموعه‌ای که بهترین‌های جامعه در آن خدمت می‌کنند، افتخار می‌کنم و از تمام کوتاهی‌ها عذرخواهی می‌کنم. انشاءالله با همکاری و تلاش بیشتر، بتوانیم شرایط بهتری را برای همکاران و دانش‌آموزان فراهم آوریم