به گزارش روابط عمومی «حراج تهران»، این بازیگر که هفت سالی میشود در عرصه عکاسی و مجسمه سازی نیز فعال شده است، در باره وضعیت هنرهای تجسمی در کشور میگوید: «در این چند سال توفیق داشتهام به شناخت نسبی از فرصتها و چالشهای این عرصه دست یابم. در یک ارزیابی گذرا، افزایش چشمگیر شمار گالریهای خصوصی، حضور پر رنگ و با انگیزه هنرمندان سه نسل تجسمی ایران و شاید از همه مهمتر افزایش مشهود مخاطبان که میتوان روند رو به رشد آن را در علاقه مردم به خرید آثار رصد کرد، نشان دهنده پیشرفت هنرهای تجسمی در سالهای اخیر است.»
او با بیان اینکه تولید آثار تجسمی در کشور جریانی پویا و سرزنده است، در باره پذیرش مسوولیت فروش «حراج تهران» توضیح میدهد: «وقتی پیشنهاد اجرای این حراج از سوی برگزار کنندگان به من شد، آن را پذیرفتم، شخصیت سینماییام را پشت میز «حراج تهران» آوردم و همه تلاشم را کردم تا آثار هنرمندان سرزمینم را به بالاترین قیمتها برسانم.»
رضا کیانیان که برای اجرای هرچه بهتر «حراج تهران»، دو روز پایانی فروردین 91 با حضور در حراج کریستیز دوبی شیوه کار حراج گذاران حرفهای آنجا را از نزدیک تماشا کرده بود، میگوید: «این کار را یک جور پرفورمانس یافتم. حراج گذار در عین جدیت باید فضایی پر انرژی و صمیمی بیافریند تا امکان تعامل وجود داشته باشد.»
رضا کیانیان می گوید از تمام توان خود برای فروش بالاتر آثار هنرمندان ایرانی استفاده کرده است
این هنرمند در ارتباط با تفاوت تماشاگران تئاتر و حراجی توضیح میدهد: «در حراج بر خلاف سینما و تئاتر شما با تماشاگر محض موجه نیستید. تماشاگر اینجا هوشمندانه با مطالعه دقیق برای خرید اقدام میکند که رفتار حراج گذار در جلب اعتماد او و ادامه حضورش در سالن ضروری است.»
کیانیان «حراج تهران» را بسیار موفق ارزیابی نموده و میافزاید: «فروش دومیلیارد و 150 میلیون تومانی موید این موفقیت است، اما نکته مهم اینجاست که به رغم این عدد شگفت آور که کمتر کسی دستیابی آن را ممکن میدانست، این آثار بسیار ارزانتر از خارج از کشور به فروش رسیدند.»
او تاکید میکند: «حالا انتظار این است که مجموعه داران ایرانی، آثار هنرمندان سرزمینشان را در ایران بخرند و از این راه به اقتصاد هنر کمک شایان توجهی نمایند. باید تهران را به پایتخت هنری خاورمیانه تبدیل کنیم و شکل گیری چنین رویدادهای حرفهای جریان سازی میتواند قدرت جولان و استقلال هنر ما را دو چندان کند.»
57245