مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با بیان اینکه آزادراه 112.5 کیلومتری تهران - ساوه تا ابتدای مهرماه به بهرهبرداری میرسد، گفت: 400 نوع انواع ادوات جادهسازی در ساخت این مسیر به کار گرفته شده است.
سید احمد صادقی با بیان اینکه آزادراه تهران - ساوه مسیری استراتژیک و یکی از کریدورهای ترانزیتی کشور به شمار میرود، تصریح کرد: این مسیر آزادراهی، غرب و شمال غرب را به مرکز کشور متصل میکند.
وی اضافه کرد: آزادراه تهران - ساوه در حال حاضر با تجهیز کارگاهها، استقرار امکانات مختلف نوین جادهسازی و وجود بیش از 400 دستگاه انواع ماشینآلات راهسازی و جادهسازی، فعال است.
مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه حمل و نقل کشور با بیان اینکه این پروژه در قالب پروژههای مهر ماندگار تعریف شده است، خاطرنشان کرد: تا قبل از اینکه این آزادراه جزو پروژههای مهر ماندگار قرار گیرد کمتر از 30 درصد پیشرفت فیزیکی داشت، اما هماکنون عملیات اجرایی این آزادراه 112.5 کیلومتری در حال انجام است تا در اول مهرماه مورد بهرهبرداری قرار گیرد و مردم بتوانند از این مسیر آزادراهی ایمن استفاده کنند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه آزادراه تهران - ساوه بخشی از راه کربلا است، تصریح کرد: مصوب شده است از همدان به سمت کنگاور و کرمانشاه نیز به صورت آزادراه تکمیل شود و سپس از آنجا به خسروی و مرز عراق متصل شود.
آزادراه تهران - ساوه و به دنبال آن آزادراه ساوه - همدان که از آنها به عنوان بخشی از "آزادراه کربلا" نیز نام برده میشود، در راستای تسریع در ارتباط مناطق غرب کشور با مرکز و همچنین ارتباط ایران با کشورهای عراق، سوریه و کشورهای حاشیه دریای مدیترانه ساخته میشود.
این دو آزادراه در آیندهای نزدیک در قالب کریدور شرق - غرب، بخشی از این کریدور را تکمیل خواهد کرد و موجب تسهیل و ایمنی سفر مشتاقان زیارت حرم اباعبدالله الحسین (ع) خواهد بود.
صادقی در ادامه با بیان اینکه آزادراه تهران - ساوه با همکاری 50 درصدی دولت ساخته میشود، خاطرنشان کرد: 50 درصد هزینه اجرای این پروژه توسط سرمایهگذار خصوصی تأمین میشود؛ سرمایهگذار خصوصی این پروژه هماکنون در حال احداث مسیر تا همدان است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه عملیات اجرایی توسط شرکت آزادراه تهران - ساوه در حال انجام است، خاطرنشان کرد: طبق دیگر پروژههای ساخت آزادراه، بازگشت سرمایه بخش خصوصی در این مسیر آزادراهی نیز از محل اخذ عوارض خواهد بود.
مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه حمل و نقل کشور یادآور شد: شرکت آزادراه تهران - ساوه (سهامی خاص) بر اساس قانون احداث پروژههای عمرانی بخش راه و ترابری از طریق مشارکت بانکها و سایر منابع پولی و مالی، مصوب 1366.08.24 مجلس شورای اسلامی و همچنین آئیننامه اجرایی قانون مذکور مصوب 1367.02.24 هیات وزیران در تاریخ 1369.05.03 تحت شماره 79668 در اداره ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی به ثبت رسیده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: موضوع فعالیت شرکت طبق ماده (3) اساسنامه، عبارت از احداث آزادراه تهران - ساوه به طول 112.5 کیلومتر و طرحهای جنبی از طریق تأمین منابع و سپس بهرهبرداری از آنها به منظور بازیافت سرمایهگذاری و منابع آن است.
بنابراین گزارش قرارداد مشارکت به شماره 11/8669 جهت احداث آزادراه تهران - ساوه از سوی شرکت و بانکهای تجارت و ملت با وزارت راه و شهرسازی منعقد شده است.
دوره احداث و بهرهبرداری از آزادراه تهران - ساوه مستند به گزارش درآمد و هزینه پروژه مجموعاً 20 سال تعیین شده است که این مدت به دو دوره ساخت به مدت 4 سال و بهرهبرداری 16 سال تفکیک شده است.
در دوره بهرهبرداری همه منافع حاصل از آزادراه اعم از عوارض دریافتی و درآمد تأسیسات جنبی صرف بازیافت مخارج انجام شده خواهد شد.
در انقضاء مدت واگذاری منافع بهرهبرداری، چنانچه هزینههای طرح مستهلک نشده باشد به مدت واگذاری منافع بهرهبرداری تا استهلاک کامل هزینههای طرح افزوده خواهد شد.
سهامداران این شرکت بانکهای تجارت و ملت هستند./3131