طهماسب مظاهری، رییس کل سابق بانک مرکزی اعتقاد دارد تاثیر سیاست‌های مالی و بودجه‌ای دولت روی نظام پولی و تاثیر آن روی فعالیت‌های اقتصادی، واقعیتی است که محدود به یک کشور نیست و امری نهادینه، فطری و جهانگیر است.

او اعتقاد دارد شکل تاثیر انضباط مالی روی اقتصاد و پول هر کشور؛ بر اساس قواعد محلی و ساختار دولت‌ها، و متناسب با روش‌های هر دولت در مدیریت بودجه عمومی متفاوت است.

ما نیز از این قاعده مستثنی نیستیم و انضباط مالی و بودجه‌ای دولت از طرق مختلف روی عملکرد نظام پولی و به تبع آن روی فعالیت واحدهای تولیدی اثر‌گذار بوده و در حال حاضر برخی از نتایج آن ملموس و قابل مشاهده شده است. بی‌انضباطی در سیاست‌های مالی و بودجه‌ای؛ متضمن پیامدهای ناخوشایندی خواهد شد. شیرینی و حلاوت هزینه کردن و سختی و تلخی کسب درآمد منجر به ایجاد تعهد مازاد بر درآمد می‌شود. هزینه‌های دولت، حتی هزینه‌های یکباره، غالباً پایه‌ای برای حجم فعالیت دولت می‌شود و پس از انجام، قابل کاهش نیست.

رئیس بانک مرکزی در دولت نهم و وزیر اقتصاد در دولت هشتم در همین رابطه تجربه یکی از کشور های اروپایی را عنوان کرده است که جزییات آن را می توانید اینجا بخوانید.

3939

منبع: خبرآنلاین