کیهان در سرمقاله خود با عنوان «ماشه ترور چگونه چکانده شد؟» می­نویسد:

*اتفاقات ناگواری که در مرز سیاست و اقتصاد ما می گذرد، تصادفی نیست اما طبیعی هم نیست. تصادفی نیست به این معنا که دارای علل و عوامل است و طبیعی نیست بدین معنا که در شرایط عادی و معمولی، زمینه وقوع ندارد. به عبارت دیگر نوعی دستکاری وجود دارد که موجب اخلال و اختلال می شود. در عین حال به نحوی دستکاری می شود که طبیعی و درونی و بومی جلوه کند. در این صورت نه تنها روند عادی و آرام و با ثبات امور اقتصادی و سیاسی دچار چالش می شود، بلکه در کنار آن، بستر مجادله و بگو مگو و پرخاشگری و منازعه هم فراهم می آید.
*از دشمن که گله و شکایتی نیست. ما در خباثت و رذالت آنها هیچ تردیدی نداریم اما باید که از ضعف «بصیرت» و «صبر» در جبهه خودی گله مند باشیم. ما می دانستیم دشمن شکست خورده در فتنه 3 سال پیش، دوباره از گارد «فتنه» حمله خواهد کرد و با این همه یادمان رفت که مرد این کارزار نمی تواند بصیر و صبور نباشد. «الا و لایحمل هذا العلم الا اهل البصر و الصبر و العلم بمواضع الحق.» صبر مومنانه هنوز گمشده محیط سیاست ماست و چون این شکیبایی و استقامت از سر بصیرت ترک برمی دارد، به مجادله و منازعه می افتیم. «واطیعوا الله و رسوله و لاتنازعوا فتفشلوا و تذهب ریحکم واصبروا انّ الله مع الصابرین» (انفال/ 46). معلوم است که اختلاف، هیبت شکن است و دشمن را گستاخ می کند. البته روشن است که برای استقامت باید پای پرچم ولی امر ایستاد وگرنه، آدمی کم می آورد و سست می شود و با اندک آسیبی که دشمن می زند، خود را می بازد و پس از آن به نحوی زبان می چرخاند که دوستان خود را دشمن شاد و دشمنان خویش را زبان دراز می کند.
* در همین التهاب اقتصادی اخیر تلاش شد در کنار فعالیت تروریست های اقتصادی و محافل زالوصفت، اصل ترور «ارزش پول ملی» اقدامی عمومی و به مثابه جنبش اجتماعی خودجوش به نظر برسد. در واقع سعی شد با ایجاد فضای شایعه و التهاب، از سرمایه بخشی از مردم برای آسیب زدن به اقتصاد و پول ملی (ظاهرا به قصد حفظ ارزش پول!) استفاده شود- در حالی که سود اصلی در جیب حلقه های مافیایی می رفت- و سپس بازار به عنوان قلب اقتصاد کشور به واسطه تهدید و ارعاب و شایعه به تعطیلی کشانده شود تا این سیکل معیوب بتواند به کاهندگی خود تداوم بخشد. البته به اینها علاوه کنید مجادلات بی مایه سیاسی و رفتارهای توام با پرخاش کسانی که مدعی سکوت الهام بخش بودند و از آن سو، محافل سیاسی و رسانه ای که چرخه التهاب را کامل کردند. در این فضای پرهیاهو و غبارآلود و عصبی بود که تروریست های سازمان یافته، مجال شبیخون چهارشنبه گذشته را برای زدن و در رفتن و گم شدن در میان مردم یافتند.
/29217
منبع: خبرآنلاین