سیدجواد هاشمی بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون معتقد است بحران مدیریت در شرایط کنونی سینما کاملا حس می‌شود و با این شرایط رفته‌رفته چیزی از سینما باقی نمی‌ماند.

بهناز شیربانی: جمعه شب گذشته در برنامه تلویزیونی «هفت» فیلم سینمایی «اختاپوس - دفتر اول: آهوی پیشونی سفید»» با حضور سیدجواد هاشمی کارگردان و بازیگر این فیلم و منوچهر اکبرلو و شاهین شجری‌کهن منتقدان فیلم برگزار شد.


در ابتدا هاشمی در پاسخ به این سئوال که چرا ساخت اولین فیلم بلندش را با اثری در گونه کودک و نوجوان آغاز کرد گفت: «من در تلویزیون به همت علی‌اصغر‌ پورمحمدی اولین سریالم را سال 80 ساختم و بعد از آن چند تله فیلم و مجموعه تلویزیونی هم کار کردم. ساخت فیلم «اختاپوس» ادای دین به 30 سال تجربه‌ام در حوزه تدریس و معلمی بود.»


او در ادامه گفت: «برای کودکان کارهای زیادی انجام داده‌ام. زندگی من با کودکان و نوجوانان گره خورده است.»


این کارگردان و بازیگر در ادامه با اشاره به فضای ایجاد شده در سینما و وضع اقتصادی آشفته‌ این روزهای سینمای ایران، گفت: «از حضورم در این برنامه استفاده می‌کنم و از این تریبون گلایه‌هایم را نسبت به شرایط سینما بیان می‌کنم. گلایه اول من متوجه خانواده سینما است. ما حق نداریم در یک رسانه‌ مثل تلویزیون به مردم بگوییم یک فیلم بد است. وقتی در خانواده خودمان از فیلمی حمایت نمی‌کنیم شرایط فروش فیلم‌هایمان همین می‌شود که در حال حاضر است.»


او ادامه داد: «در طول تاریخ سینمای ایران سابقه نداشته چهار فیلم کودک همزمان اکران شود. هرچند «اختاپوس» در 17 روز اول اکران در مقایسه با دیگر فیلم‌ها فروش خوبی داشته، اما عملا در گیشه شکست خورده است. متاسفانه فیلم ما بجای «کلاه قرمزی» اکران شد و با اینکه خدا را شکر این فیلم فروش خودش را کرده بود، اما «اختاپوس» با 34 سینما و «کلاه قرمزی» با 54 سینما اکران شد. متاسفانه یک برنامه ریزی درست برای اکران فیلم‌هایمان وجود ندارد.»


هاشمی در ادامه گفت: «گلایه دوم من به مدیریت در سینما است. در حال حاضر ما بحران مدیریت در سینما داریم. چطور ممکن است فیلمی که ارشاد آن را تائید کرده است را نهادی دیگر مثل حوزه هنری رد و از اکران آن خودداری کند. چطور ممکن است که وزارت ارشاد جمهوری اسلامی را قبول نداشته باشند. متاسفانه فرهنگ کشور رو به نابودی است.»


او در ادامه گفت: «برای ساخت فیلم «اختاپوس» هزینه زیادی شد، اما با این اکران هزینه ساختش را هم بر نمی‌گرداند. مردم ما باید همه فیلم‌ها را ببینند و بعد در مورد آن قضاوت کنند. به همین راحتی به مردم نگوییم فیلمی بد است.»


هاشمی ادامه داد: «از عزت‌اله ضرغامی تشکر می‌کنم که این آب باریکه را به وجود آورده تا حداقل تیز‌ر فیلم‌های ما از تلویزیون پخش شود.»


منوچهر اکبرلو در ادامه گفت: «جواد هاشمی چهره شناخته‌شده سینمای کودک است. اگر شش نفر باشند که بتوانند سینمای کودک را نجات دهند، قطعا یکی از آن‌ها جواد هاشمی است، اما متاسفانه او در این سال‌ها بجز کارگردانی، کار‌های دیگری مثل اجرای برنامه‌های تلویزیونی هم انجام داده است.»


این منتقد سینما در ادامه گفت: «فیلم «اختاپوس» را بخش خصوصی ساخته است. فیلم براساس یک الگوی افسانه‌ای ساخته شده و چکیده‌ای از اندیشه و احساس اقوام مختلف است. به نظر من استفاده از الگوی افسانه‌ای راه نجات سینمای کودک است.»


شاهین شجری کهن دیگر منتقد برنامه در ادامه گفت: «الگوی این فیلم از دل یک قصه فولکلور بیرون آمده است. «اختاپوس» من را به یاد فیلم «گلناز» می‌اندازد، اما به نظر من نقطه ضعف آن وفاداری بیش از حد به این الگوست، به طوری که ما مناسبات آدم‌های قصه را نمی‌بینیم.»


جواد هاشمی در ادامه این بحث گفت: «فیلمنامه‌نویسی در سینمای ما به شدت دچار معضل است. این یک واقعیت تلخ است که به مرور باید برای این کاستی فکری کرد.»


در ادامه اکبرلو با اشاره به ویژگی‌های فیلم «اختاپوس»، گفت: «حسن بزرگ این فیلم موزیکال بودنش است که با ذات بچه‌ها عجین است. ساخت این نوع فیلم‌ها دشوار است. طراحی لباس و گریم با رنگ‌های مختلف یکی از نیاز‌های کودکان است، اما می‌شد در این فیلم از بازیگران دیگری که مناسب حضور در کار کودک هستند، استفاده کرد.»
 

58247

منبع: خبرآنلاین