آلودگی هوای زمستانی از پنج شنبه هفته گذشته شروع شده است. هرچند اهالی پایتخت و شهرهای بززگ عادت دارند در این هوا زندگی کنند، اما برای کم نشدن عمر در این هوا توصیه هایی وجود دارد.

به گزارش خبرآنلاین؛ وزارت بهداشت به سالمندان و زنان باردار توصیه کرد از تردد غیر ضروری در هوای آلوده خودداری کنند؛

- گروه های آسیب پذیر جسمی مانند بیماران تنفسی و قلبی عروقی، زنان باردار، کودکان ، بیماران مزمن و صعب العلاج و سالمندان درهوای آلوده بیشتر از روزهای عادی در معرض آسیب قرار می گیرند.

- افرادی که دچار بیماری زمینه ای تنفسی هستند در روزهایی که غلظت آلاینده ذرات معلق بیش از حد استاندارد زیست محیطی است دچار مشکل حاد تنفسی شده و باید برای جلوگیری از این عارضه از حضور در اماکن عمومی خودداری کنند.

- کودکان نیز به دلیل اینکه ساختار دستگاه تنفسی آنان بطور کامل تکامل نیافته در مواجهه با هوای آلوده بویژه با غلظت بالای ذرات معلق دچار مشکل تنفسی می شوند.

- ورزشکاران باید از فعالیت های ورزشی در روزهای آلوده خوداری کنند زیرا با افزایش حرکت، بدن به اکسیژن بیشتری نیاز دارد و تنفس در هوای آلوده علاوه بر انباشت ذرات معلق در ریه ، روند اکسیژن رسانی کافی در خون و بافت ها را نیز مختل می کند.

- افرادی که بیشترین زمان مواجهه با آلودگی هوا را دارند از جمله ماموران نیروی انتظامی و پلیس راهور ، کارکنان پایگاه های اورژانس ، هلال احمر ، کارکنان شهرداری ها و خدمات شهری ) و همچنین کودکان و افراد سالخورده باید از وسایل حفاظت تنفسی (ماسک) مورد تایید وزارت بهداشت ودرمان و آموزش پزشکی استفاده کنند.

- در این روزها روزانه حداقل یک لیوان شیر بخورید و لبنیات را در تمام وعده های غذایی جا بدهید، مثل دوغ و ماست.

- اگر امکان مالی دارید، از دستگاه های تهویه هوا در خانه است.

4747

منبع: خبرآنلاین