کنکوری که قرار بود برای سال 92-93 حذف شود اکنون تغییرات مهمی یافته است.

زهرا تالانی: این روزها خبر می رسد که قرار است کنکور آزاد و سراسری تجمیع شوند و کنکور در برخی رشته ها حذف شود.
سازمان سنجش به تازگی مهمترین تغییرات کنکور سال بعد را اعلام کرده است.در جدول زیر این تغییرات به تفکیک آورده شده است:
 

مصوبه جزئیات
مصوبه جدید پذیرش دانشجو در تعدادی از کد رشته محل‌های تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه پیام نور و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی بدون برگزاری آزمون و بر اساس سوابق تحصیلی تعریف شده در قانون پذیرش دانشجو مصوب سال 1386 مجلس شورای اسلامی صورت می‌پذیرد.
بیشترین رشته‌های حذف شده در کدام گروه‌ها قرار دارند علوم انسانی، پایه و هنر دارای بیشترین رشته بدون کنکور هستند. پذیرش در رشته‌های بدون کنکور دو بار در سال صورت می‌گیرد. ثبت نام برای ورودی مهرماه در نیمه دوم مرداد ماه و ثبت نام برای ورودی‌های نیمسال دوم در نیمه دوم دی ماه صورت می‌گیرد.
تحصیلات تکمیلی فقط با کنکور پذیرش بدون آزمون شامل آزمون‌های دوره‌های تحصیلات تکمیلی (کاردانی به کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری) نمی‌شود.
انتقال ممنوع داوطلبانی که از طریق سوابق تحصیلی برای رشته محل پذیرش می‌گیرند، اجازه انتقال یا تغییر رشته به رشته محل دیگری را که پذیرش آنها با آزمون است، ندارند.
نحوه ثبت نام ثبت نام برای کدرشته محل‌های بدون آزمون دانشگاه پیام نور و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی توسط سازمان سنجش آموزش کشور و برای کد رشته محل‌های دانشگاه آزاد اسلامی، توسط مرکز آزمون دانشگاه مذکور صورت می‌پذیرد.

 

تغییرات و زمان ثبت‌نام آزمون دکتری دانشگاه آزاد

همچنین آزمون دکتری تخصصی دانشگاه، از روز یکشنبه 26 آذر ماه آغاز می شود.
مهمترین تغییرات این آزمون:
 

 

تغییرات جزئیات
سایت ثبت نام داوطلبان می توانند در سایت مرکز آزمون به نشانی  www.azmoon.org ثبت نام کنند و آزمون امسال به صورت تستی برگزار می‌شود و دیگر هیچ آزمون تشریحی در این مقطع برگزار نخواهد شد.
تغییرات ثبت‌نام آزمون دکتری در آزمون دکتری امسال برای اولین بار هر داوطلب مجاز به انتخاب حداکثر پنج واحد دانشگاهی است و پذیرش دانشجو بر اساس نمره کل از آزمون کتبی با سهم 75 درصد و مصاحبه علمی با سهم 25 درصد و با توجه به اولویت واحد دانشگاهی انتخابی خواهد بود.
ثبت‌نام دوره بدون آزمون دکتری تخصصی سال 92 ثبت‌نام این دسته از داوطلبان به صورت همزمان با ثبت‌نام آزمون دکتری تخصصی آغاز می‌شود.
داوطلب حداکثر مجاز به پنج واحد دانشگاهی است، و شرایط ثبت‌نام دوره بدون آزمون به طور کامل در دفترچه راهنما تشریح شده است اما داشتن حداقل معدل 18 برای رشته‌های گروه غیر علوم انسانی، حسابداری و مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی و حداقل معدل 18 برای رشته‌های گروه علوم انسانی به جز حسابداری و مدیریت خدمات بهداشتی الزامی است.
داشتن حداقل نمره پایان‌نامه 18.50 و حداکثر 30 سال سن و فارغ‌التحصیل در یکی از سال‌های 89 و 91 از دیگر شرایط دوره بدون آزمون است که باید داوطلبان به آن توجه داشته باشند.


45232

منبع: خبرآنلاین