محمدرضا عباسیان دبیر جشنواره فیلم فجر در گفتوگو با خبرگزاری فارس در خصوص نحوه انتخاب فیلمها و دلیل انختاب نشدن برخی متقاضیان حضور در جشنواره سی و یکم توضیحاتی ارائه داد. بخشهایی از صحبتهای دبیر جشنواره به شرح زیر است:
-قبل از برگزاری جشنواره کودک در مصاحبهای اعلام کردم اولویت جشنواره فجرفیلمهایی است که پیش از جشنواره در جایی اکران نشده و در جشنوارهای حضور نداشته باشند. تقریبا همه جشنوارههای معتبر دنیا استراتژیشان این گونه است. با توجه به اهمیت جشنواره فیلم فجر به عنوان مهمترین جشنواره سینمایی کشور و حتی منطقه، طبیعی است جشنواره اولین محل رونمایی فیلمهایی باشد که به نمایش درآید. این سیاست را در انتخاب فیلمها به صورت جدی رعایت کردیم. با توجه به تعداد فیلمهای مناسبی که در اختیار داشتیم و امکان گزینش برایمان وجود داشت این اولویت حرفهای جشنوارههای دنیا را رعایت کردیم.
-قصد داشتیم جشنواره فجر را به استانداردهای حرفهای یک جشنواره معتبر برسانیم. همین امر باعث شد سختگیری بیشتری داشته باشیم چه در آئین نامه برگزاری که 14 جایزه را کم کردیم و دو بخش حذف کردیم که خلاف روال سالهای اخیر است و هر دبیری یک بخش یا جایزه اضافه کرد.
-بهترینها به لحاظ فنی و محتوایی مد نظر ما بود. به طور مثال فیلم بسیار خوبی به لحاظ تکنیکی داریم که به بخش مسابقه راه پیدا نکرد زیرا محتوای آن ما را اغنا نکرد. یا بالعکس به لحاظ محتوا بسیار خوب بود اما به لحاظ تکنیکی هیئت انتخاب را راضی نکرد و به جشنواره راه نیافت هرچند فیلم به لحاظ تولیدی فیلم بسیار گرانی باشد و یا فیلم تولید شده یکی از موسسات سازمان سینمایی باشد، اما هیئت انتخاب اصرارشان کیفیت اثر بود.
-هرچیزی که مخالف ملاکهای ما باشد، نمیتوانم مصداقی نام ببرم اما موضوع «خیانت» در آثار ارایه شده به گونهای که سوژه اصلی فیلم باشد، نداشتیم. «خیانت» موضوع جذابی است که مربوط به ده سال گذشته است و به دو سه سال اخیر بازنمیگردد تنها سال گذشته این فیلمها پررنگ شد. تصویر غیرواقعی نشان دادن از جامعه یا سیاه نمایی، تخریب فرهنگ سنتی حاکم بر جامعه مباحثی بود که روی آنها بحث جدی داشتیم. فیلمهای ما باید نماینده درصد بالاتری از جامعه ما باشند. سالهای گذشته تعدادی از فیلمها تنها مختص بخشی از جامعه بود.
-فیلمی مد نظر هیئت انتخاب بود که طیف عمومی جامعه ما با آن تقابل نداشته باشد و احساس بیگانگی با محتوای فیلم نکند. فیلمهایی مربوط به طبقه روشنفکری جامعه است که بسیاری از مردم با شخصیتهای درون فیلم احساس غریبگی میکنند روابط درون فیلمها به گونهای است که طیف عمومی جامعه سنتی ما در شهرهای مختلف کشور آشنایی و همذات پنداری با آن نمیکنند. ضمن اینکه تعداد این فیلمها کمتر شده است اما در جشنواره تلاش ما این بوده است که این نوع فیلمها در بخش مسابقه راه پیدا نکند. ترکیب بسیار خوبی از تنوع موضوعی داریم و به لحاظ جغرافیایی نیز ترکیب بسیار خوبی در آثار دیده میشود، چه داخل و چه در بخش بین الملل تنوع خوبی داریم. لوکیشن برخی از فیلمها شهرهای مختلف خراسان، یزد، شمال کشور، تهران، آلمان، روسیه، بوشهر، افغانستان، لبنان، خوزستان، ترکیه و گستره جغرافیایی داریم. در موضوعات هم اجتماعی، دینی، دفاع مقدس و... دیده میشود در گونههای اجتماعی درام خانوادگی در گذشته داشتیم اما در حال حاضر موضوعات متنوعی در فیلمهای اجتماعی خواهیم داشت. دو فیلم با موضوع خانمهای طلبه و جایگاه اجتماعیشان، درباره حمله امریکا به عراق، فیلم پلیسی خیلی خوب داریم، موضوع اجتماعی تربیتی در فیلمهای امسال داریم. تصورم این است بسیاری از فیلمهای امسال دیده شدن آن پیام آموزنده خوبی را برای مخاطبین خواهد داشت.
-در زمانبندی سعی کردیم دقت کنیم و سختگیرانه با این موضوع برخورد کردیم و به هیچ عنوان کوتاه نیامدیم. مصر هستیم تعداد فیلمها تغییر نکند و برای هر بخش دو رزرو در نظر گرفتیم که اگر فیلمها به لحاظ فنی نرسید، جایگزین شود البته پیش بینی این است که همه فیلمها به جشنواره میرسد ترکیب هیئت انتخاب و به صورت همزمان مشارکت شورای پروانه نمایش برای بازبینی فیلمها، اطمینان نسبی به ما داده است که اکثریت فیلمها مشکل پروانه نخواهند داشت.
-فیلمها باید به لحاظ کمی و کیفی نظر هیئت داوران را جلب میکرد. اولویت ما نه اسم فیلمساز بود، نه تنها بخش کیفی مد نظر بود و نه بخش کمی بلکه هر دو را باید توامان میداشتند.
متاسفانه در سالهای اخیر فرهنگی باب شده است که عزیزانی سوژههای بسیار خوبی را شکار میکنند و اشتباها به این افراد بودجه و اجازه کار داده میشود و فیلم خوبی از کار درنمیآید. سوژه دستمالی میشود و بازده مناسب را هم ندارد زیرا یک بار درباره سوژه خوب میتوان فیلم ساخت. متاسفانه با بیتوجهی فیلمساز سوژه از بین میرود مخاطب هم ارتباط برقرار نمیکند و فیلم هم دیده نمیشود اما این عزیزان همیشه داعیهدار این مطلب هستند که فیلم ارزشی ساختیم به آن توجه نشد و در جشنواره و اکران و... متوقع هستند. ما اگر در حوزه فیلمهای اجتماعی فیلم مبتذل و سطح پایین داریم در حوزه فیلمهای ارزشی هم متاسفانه فیلم سطح پایین داریم باید با این دسته از آثار نیز حرفهای برخورد کرد.
-یکی از آفتهای جشنواره فجر گستردگی اکران آن است بسیاری از اقشاری که علاقمند به سینما هستند عادت کردند فیلم را در جشنواره ببینند و در طول سال سینما را رها میکنند.
-بخش عمده فیلمهای تولید شده امسال در جشنواره فجر حضور ندارد و در زمان اکران قرار است رونمایی شود، همین امر باعث میشود مخاطب در طول سال فیلمها را دنبال کند و طبیعتا بیش از 60 فیلم در طول سال باید نمایش داده شود. اما واقعیت این است که جشنواره فجر در ایام جشن انقلاب است و مشارکت مردم در سطح کشور در آن مهم است. تلاش بر این است که تعداد فیلمهای راه یافته به بخشهای جشنواره کمتر باشد همچنین تعداد سالنهای سینما کم باشد و با این کار نمایشها فیلمها کمتر خواهد شد اما این کاری نیست که در طول یکسال بتوانید به نتیجه برسد.
-کم کردنهایی که ما در جشنواره امسال داشتیم شبیه به عملیات انتحاری است حجم کاهشها غیرمحافظه کارانه بود و ممکن است طیف گستردهای از اعتراضات را همراه داشته باشد. نگاه ما در جشنواره امسال جلب رضایت همه نبوده است. درباره سالنهای سینما قصد داریم تعداد آن را نسبت به گذشته کاهش دهیم تعداد نمایشها هم قطعا کمتر خواهد بود. تعداد فیلمهای ایرانی در دوبخش به عدد 33 رسیده است نسبت به سال گذشته 50 یا 60 فیلم بوده است کاهش پنجاه درصدی داشته است و با این کار تعداد نمایشها به خودی خود کم خواهد شد.
-تاثیرگذارترین دوره سینمایی بعد از انقلاب که همیشه از آن یاد میشود، زمانی است که دبیر یک جشنواره ده دوره دبیر بوده و ریاست بزرگترین مرکز تولید فیلم در کشور را نیز داشته است آن فرد میتوانسته جریانسازی کند و تاثیرگذار باشد. نیازبه تغییر در حوزه سینما وجود دارد باید به اندازه تلویزیون برای آن اهمیت قایل شد و متصدیان را برای پنج سال که به ده سال قابل ارتقاء باشد در این حوزه در نظر گرفت در غیراینصورت وضعیت همینگونه خواهد بود.
-نمایش فیلم به صورت دیجیتال انقلابی در جشنواره و ریسک بزرگی است. هنوز هم میگویند ممکن است نمایش دیجیتال پاشنه آشیل جشنواره باشد اما ما محکم ایستادیم که فیلمها به صورت دیجیتال نمایش داده شود.
-مسئولین سینما آزادی مشتاقانه در انتظار برگزاری جشنواره فجر هستند. سالن سینما را بازسازی میکنند. نه ما علاقهای داریم سینما آزادی نباشد و نه آن دوستان. مدیریت سینما آزادی مجزا با سینماهای حوزه هنری است زیرا تولیت سینما آزادی به لحاظ اجرایی به عهده آقای سعیدیپور است.
57246