برخی از دانشجویان کشتیرانی با ارسال گلایه هایی در بخش مشکلات مردم خبرآنلاین از نحوه برخورد با دانشجویان بورسیه برروی کشتی ها گلایه کردند.

یکی از خوانندگان خبرآنلاین نوشته بود که دانشجویان کشتیرانی برروی کشتی بسیار کار می کنند در حالیکه حقوق آنها پرداخت نمی شود و از این مساله بسیار گلایه مند بود.
برهمین اساس با پیگیری های خبرآنلاین روابط عمومی کشتیرانی روش برخورد با دانشجویان بورسیه این شرکت فعال برروی کشتی ها را شرح داد.
پذیرش و تربیت دانشجو جهت اشتغال در کادر تخصصی ناوگان تجاری کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ، پیشینه ای افزون بر 40 سال دارد.تجارب حاصل از این دوران به اضافه موارد دیگر، از جمله میزان حقوق و دستمزد، ماندگاری کادر متخصص دریایی،تغییرات در بازار تامین نیروی انسانی، موءلفه های تاثیر گذار بر بازار کشتیرانی داخلی ، ایجاد ، توسعه و گسترش شرکتهای خصوصی در بخش صنعت دریا و دریانوردی، وضع قوانین و مقررات جدید داخلی و بین المللی و الزامات کنوانسیون های کار دریایی همه و همه موجب شد تا سیاستهای راهبردی تربیت و اشتغال در این حوزه دچار تغییرات بنیادینی شوند که توضیح تمامی آنها خارج از وقت و حوصله این مکتوب است. علی ایحال آنچه را که می توان از خروجی های اساسی این تغییرات یاد کرد گزینش رویکردهایی در راستای ایجاد استقلال بیشتر برای دریانوردان ( جهت ماندگاری در دریا)، همگون سازی میزان حقوق و دستمزد کار در دریا با استانداردهای بین المللی و رعایت الزامات مربوطه، شفاف سازی هزینه ها به جهت رعایت منافع سهامداران ( پس از اجرای اصل 44 و شمول کشتیرانی در این بخش) و موارد دیگر موجب شد تا برنامه ها و تعامل با دانشجویان دچار بازنگری اساسی شود. بر این اساس از سال 1385 به بعد، رابطه با دانشجویان در قالب قرارداد فی ما بین تعریف و اطلاق واژه بورسیه در حال حاضر محلی از اعراب ندارد. بنابراین کلیه هزینه های آموزشی به عنوان وام تلقی و بازپرداخت بخشی از آن نیز به جهت رعایت موارد مذکور در قالب اقساط ناچیز در برنامه قرار گرفته است.
لذا با عنایت به موارد فوق لازم به ذکر است:
1- هزینه های آموزشی چه در گذشته و چه حال همواره جزئی از تعهدات دانشجو بوده و چنانچه دانشجویی از انجام تعهدات خویش استنکاف می کرد،کلیه هزینه ها از وی دریافت می شده است.
2- همان گونه که ذکر شد رویکرد استخدام قراردادی به جهت ایجاد امکان انعطاف بیشتر، جایگزین رابطه استخدام رسمی شده و همچنین میزان پرداخت (دستمزد و فوق العاده اشتغال ارزی ) نیز افزایش چشمگیری داشته است.
3- هزینه های آموزشی و کارورزی به صورت کامل از سوی شرکت تقبل و پرداخت می شود حتی جهت رفاه دانشجویان پاره ای پرداخت های نقدی نیز در دوران آموزشی و کارورزی بر روی کشتی به آنان پرداخت می شود.این مقوله در حال حاضر با این کلیت در هیچ یک از کشتیرانی های جهان صورت نمی پذیرد.
4- در صورت عملکرد رضایت مند و حصول نتایج تحصیلی و کارورزی خوب، بخش عمده ای از این هزینه ها ( تا 30 درصد ) مشمول بخشودگی می شوند.
5- علی رغم تمامی موارد فوق الذکر بازپرداخت این تعهدات نیز به نحوی برنامه ریزی شده تا تنها در زمان اشتغال فرد در دریا و یا مرخصی ناشی از کارکرد در آن مدت از وی کسر شود. مبالغی که کمتر از 7 الی 8 درصد میزان دریافتی آنان می باشد.
6- همچنین می بایست توجه داشت که فعالیت دانشجو در دریا همانگونه که واژه ""کارورزی"" به آن اطلاق می شود، جهت یادگیری مهارت های حرفه ای بوده و به هیچ عنوان انجام کار تلقی نمی شود.
 

45/221

منبع: خبرآنلاین