الهام نداف: نشست پرسش و پاسخ فیلم «حوض نقاشی» روز دوشنبه با حضور مازیار میری کارگردان، منوچهر محمدی تهیهکننده، فرشته صدرعرفایی بازیگر و حامد محمدی فیلنامهنویس و با اجرای محمدرضا شهیدیفر در سالن سعدی مرکز همایشهای برج میلاد برگزار شد.
شهیدی فر نشست «حوض نقاشی» را متفاوت آغاز کرد. او با اشاره به اتفاقات روز گذشته مجلس شورای اسلامی گفت: «دیروز روز جالبی بود و اتفاقات بانمکی در کشور افتاد.»
این حرف خنده حاضران در سالن را در پی داشت.
اما مازیار میری کارگردان در خصوص مرحوم مسعود بهنام گفت: «یکی از بهترین همکاران من در آخرین لحظات رساندن فیلم به جشنواره تنهایمان گذاشت و داغش با ماست. او مسعود بهنام است. خیلی دلش میخواست اینجا با ما باشد. از شما میخواهم در دلتان برای آرامشش دعا کنید و از خدا بخواهید که با لب خندان کنار ما باشد. همچنین دوست دارم در اینجا از یک دوست خیلی خوب که از اولین روزهای کار در این پروژه در کنار ما بود، تشکر کنم. همایون اسعدیان عزیر که دوستی با او موهبت بزرگی است.»
منوچهر محمدی در ادامه درباره دلیل کار کردن با حوزه هنری و ساخت این فیلم عنوان کرد: «من به عنوان یک فیلمساز معمولا از سوی ارگانهای مختلف به همکاری دعوت میشوم، اما در این دعوتها باید نقطه اتکایی پیدا شود که شما ببینید. آیا میتوان فیلمی را که اعتقاد دارید بسازید؟ من برای همکاری از سوی حوزه هنری دعوت شدم و ایدههای مختلفی برای این همکاری مطرح بود که در نهایت ایده فیلم «حوض نقاشی» مورد توافق قرار گرفت. نکته جالب توجه در این همکاری این بود که حوزه هنری در مرحله فیلمنامه و اجرا هیچ سفارش و یا دیدگاه خاصی را به فیلم تحمیل نکرد. آقای میری و گروه میتوانند شهادت بدهند که در مراحل نگارش ، فیلمبرداری و مونتاژ هرچیزی که فکر میکردیم به ما میتواند کمک کند را در فیلم اعمال کردیم.»
او ادامه داد: «تعدادی از بزرگان سینما پس از دیدن این فیلم میگفتند اگر این جنس از فیلمسازی را بتوان در حوزه هنری انجام داد ما هم مشکلی نداریم و کار میکنیم.»
او در مورد مشکلات سینمای ایران ابراز داشت: «باید بپذیریم ریشه مشکلات امروز در درون سینما نیست بلکه متاسفانه عناصری این امکان را پیدا میکنند که وقتی شرایط آشفته میشود آب را بیشتر گل آلود کنند. معتقدم وظیفه ما در وهله اول فیلمسازی است و در وهله دوم باید از سینما خودمان حفاظت کنیم. به هر صورت این امکان برای ما فراهم شد که با «حوض نقاشی» یک برگ به سینمای نجیب ایران اضافه کنیم.»
تهیه کننده «حوض نقاشی» در پاسخ به سئوالی درباره پیشبینیاش از موفقیت این فیلم در جشنواره سی و یکم گفت: «امیدوارم این سخن صادقانه را که بارها تکرار کردم از من بپذیرید که به نظرم داور نهایی یک اثر هنری زمان است. اینکه چه اثری باقی میماند و چه اثری زود فراموش میشود بزرگترین اتفاق برای فیلمساز است.»
محمدی درباره حضور فیلمهای تلخ در جشنواره سی و یکم توضیح داد: «نمیدانم اما درباره خودم میتوانم بگویم اکنون فیلمنامهای در اختیار داریم که طنز بسیار خوبی دارد، اما دچار سوءتفاهمهایی شده است. مطمئنم اگر این فیلم اجازه ساخت پیدا کند مخاطب بیشتری نسبت به «مارمولک» پیدا میکند، اما فعلا اجازه ساختش داده نشده است.»
در ادامه این نشست مازیار میری در پاسخ به پرسشی مبنی بر چرایی انتخاب نگار جواهریان و شهاب حسینی توضیح داد: «از همان اول و از روزی که درباره طرح داستان صحبت میکردیم به فکر انتخاب بازیگران مناسبی برای نقشها بودیم که به آقای حسینی و خانم جواهریان رسیدیم. در این میان انتخاب بازیگر، نقش کودک بسیار سخت بود و پس از تلاش بسیار، خداوند کمکمان کرد که به بازیگر مناسبی برای این نقش برسیم. من به سینمای کلاسیک قصهگو علاقهمند هستم که یکی از لوازمش بازیگر حرفهای است.»
منوچهر محمدی نیز در ادامه توضیح میری گفت: «فکر میکنم در فیلمی مانند «حوض نقاشی» چارهای جز استفاده از بازیگر حرفهای سینما نبود، چون نابازیگر نمیتوانست ظرافتهایی که در فیلم مدنظرمان بود را اجرا کند.»
تهیه کننده «حوض نقاشی» اشارهای هم به اتفاقات روز گذشته مجلس کرد: «من هم مثل شما از اتفاقاتی که دیروز افتاد به شدت پریشانخاطر و افسرده شدم. فکر میکنم باید مدار کشور به عقلانیت بازگردد، چون انسانها برایمان مهم هستند.»
در ادامه کارگردان «حوض نقاشی» درباره اهمیت مخاطب خاطرنشان کرد: «واقعا برای هر فیلمسازی، اولین نمایش اثرش بسیار پراسترس است. من در نمایشی که روز قبل از آغاز جشنواره برای همکارانم در سینما آزادی داشتم، حتی نتوانستم یک لحظه بنشینم یا در اولین نمایش فیلمم در جشنواره بسیار مضطرب بودم که آیا مخاطب با فیلم ارتباط برقرار میکند. اینکه گاهی بعضی از دوستان ژست میگیرند که برای ما ارتباط با مخاطبان یا استقبال او از فیلم مهم نیست، اشتباه است. اگر بخواهم صادقانه صحبت کنم باید بگویم از شب گذشته هم دلشوره زیادی برای نمایش ویژه در برج میلاد داشتم و خوشحالم که بسیاری از دوستان نسبت به فیلم ابراز لطف میکنند.»
او درباره دلیل گنجاندن مساله تحریم دارو در فیلم گفت: «من معمولا علاقه دارم فیلمی را که میسازم روایت زمان خودش باشد. بعضی از اتفاقات در جامعه رخ میدهد که فشارش متوجه قشری میشود که ما خیلی حواسمان به آنها نیست. علاقه داشتم که فیلمی عاشقانه بسازم که به شرایط سخت امروز برای قشرهایی از جامعه اشاره میکند.»
کارگردان «سعادتآباد» نام فیلم را برگرفته از یک شعر فولکلور ایرانی دانست و گفت: «در روزهای اول طبق طرحی که داشتیم نام «حوض نقاشی» را از یک شعر فولکلور گرفتیم، اما پس از آنکه کمی جلوتر رفتیم احساس کردیم این نام نمیتواند خیلی مناسب باشد تا اینکه رفته رفته «حوض نقاشی» در ذهنم جا باز کرد و الان برای خودم این نام میتواند بیانگر حوضی آبی باشد که ما همه احساساتمان را در آن میریزیم.»
میری درباره دلیل همکاری با حوزه هنری گفت: «فکر نمیکنم ساختن «حوض نقاشی» سینما را نابود کرده باشد، به نظرم سینما را افرادی نابود میکنند که سعی در ایجاد تفرقه میان سینماگران دارند. فکر میکنم اینکه از همکارانمان بخواهیم با جایی کار کنند و با جای دیگر کار نکنند خواسته نامعقولی است. اگر چنین خواستهای معقول بود خیلی زودتر از اینها از دوستانمان درخواست میکردیم با جایی که فیلمنامه همکارانشان را میخوانند و در صنف خودساخته، فیلمها را سانسور میکنند، کار نکنند. البته باید این نکته را اینجا یادآور شوم که من و آقایان محمدی، اسعدیان، میرکریمی و دوستان دیگرمان چندین جلسه با حوزه هنری داشتیم که اتفاقات به شکل دیگری رقم بخورد.»
او ادامه داد: «آیا میدانید فیلمهای زیادی با سرمایه بانکها ساخته میشوند و چه اتفاقاتی را در سینما رقم میزنند؟ من با سرمایهگذاری کار کردم که بخشی از بهترین فیلمهای سینما را ساخته و اجازه داد به عنوان فیلمساز، فیلم خودم را بسازم. من برای کارگردانی این فیلم از سوی آقای محمدی دعوت شدم و باید بگویم که نه ایشان و نه حوزه هنری هیچ یک در کارم دخالت نکردند. به نظرم این سخنانی که گفته میشود بیشتر ناظر به شرایطی است که برخی ایجاد میکنند تا تفرقهها بیشتر شود. من و عوامل فیلم «حوض نقاشی» و حوزه هنری هیچ علاقهای به نابودی سینما نداریم. بلکه میخواهیم فیلمی را بسازیم که در جشنواره حرفی برای گفتن داشته باشد.»
این کارگردان سینما راه حلی برای اختلافات سینمایی ارائه داد: «اگر اتفاقات سینما به دست سینماگران سپرده شود ما با چیزی بهتر از آنچه امروز هست روبرو میشویم. زمانی صنوف واقعی درباره مسائل تصمیمگیری میکردند و در اکران، فیلمها به شکلی عادلانه برای مخاطب به نمایش در میآمد، اما این روزها در مقولهٔ اکران اتفاقات ناگواری میافتد. آرزومندم تصمیمگیری در سینما به خود سینماگران واگذار شود.»
صدرعرفایی نیز درباره اینکه چرا در سالهای اخیر کمتر در سینما بازی میکند بیان کرد: «واقعا پیشنهادات خوبی نداشتم. برای من فیلمنامه یک اثر بسیار مهمتر است، اما متاسفانه ضعف سینما و تئاتر امروز ما نبود شخصیتی مولف و ضعیف بودن فیلمنامههاست. من سعی میکنم در حد سواد ناچیزم فیلمهایی را برای بازی کردن انتخاب کنم. سینمای ایران از سر من هم زیاد است اما دعا کنید که فیلمنامههای خوبی به من ارائه شود تا بتوانم بیشتر در سینما حاضر شوم.»
58246