ایرنا نوشت:

رییس انجمن پسته ایران از عرضه پنج هزارتن پسته صادراتی در روزهای آتی به بازار داخل خبر داد و گفت: پسته شب عید قرار است در مراکز عرضه مستقیم کالا و بدون واسطه با قیمت هرکیلوگرم حدود 30 هزارتومان عرضه شود.

ˈمحسن جلال پورˈ افزود: مراکز عرضه مستقیم کالا فعالیت خود را از پنجم اسفندماه سالجاری در استان ها و شهرستان های سراسر کشور آغاز می کنند که طبق تدابیر اندیشیده شده، این محصول بدون هیچگونه واسطه ای به صورت مستقیم از تولید به مصرف در این مراکز عرضه می شود.
به گفته وی، این در حالیست که مردم بخشی از خرید پسته شب عید را در ماه های دی ماه و بهمن ماه انجام داده اند.
وی اظهارکرد: عرضه این محصول در روزهای پایانی سال جاری نیز در خرده فروشی ها طبق روال عادی انجام خواهد شد.
وی ادامه داد: طبق نظر هیات دولت، صادرات پسته به عنوان یک کالای ارزشمند صادراتی با ارزآوری بالا آزاد شد.
جلال پور تصریح کرد: سالانه حدود 85 درصد پسته تولید داخل به کشورهای جهان صادر می شود اما در کنار صادرات نباید بازار داخل نادیده گرفته شود.
رییس انجمن پسته ایران با بیان این که امسال 180 هزارتن پسته در کشور تولید شده است، ایران را دومین مصرف کننده پسته در جهان برشمرد و گفت: در واقع سرانه مصرف پسته برای هر نفر ایرانی سالانه حدود 300 گرم است.
جلال پور تاکید کرد: پسته مورد نیاز داخل کشور همشه و در همه حال تامین است و کمبودی برای عرضه این محصول در بازار داخل وجود ندارد.
وی گرانی پسته در داخل کشور را متاثر از نرخ ارز و افزایش قیمت های جهانی دانست و اظهارکرد: در حالی که با افزایش نرخ ارز، قیمت تمامی محصولات وارداتی و صادراتی افزایش پیدا می کنند، پس باید انتظار افزایش قیمت محصول صادراتی پسته را که یک محصول جهانی است، داشته باشیم.
3131

منبع: ایرنا