کاربران خبرآنلاین در رابطه با قیمت خودرو در نخستین هفته زمستان اظهار نظر کرده اند.

محمد هیراد حاتمی:

بالاخره اتفاق افتاد. رخت « آزاد سازی » چند روزی است بر تن « خودرو » خودنمایی می کند و دیگر قیمت خودرو های تولید شده در حوالی قیمت های حاشیه بازار پرسه می زند. اگر روزی گلایه دبیر انجمن خودرو سازان به این نکته ختم پیدا می کرد که از سال 87 و در زمان وزارت صنایع و معادن، قیمت خودرو ها فریز شد و از حاشیه بازار فاصله گرفت، دیگر شرایط جدیدی به وجود آمد. شرایطی که در نخستین هفته ای که پشت سر گذاشته شد جز رکود در بازار خودرو چیزی به ارمغان نداشت. درست در روزهای پایانی سال شهروندان تمایل چندانی برای خرید خودرو ندارند و همین موضوع سبب شده تا بازار خودرو در خوابی زمستانی از جنس عمیق فرو رود. بررسی قیمت خودرو در نخستین هفته زمستان و پس از انتشار خبر آزاد سازی خودرو، بازاری کم تحرک را نمایش می دهد. این موضوع را در اظهار نظر های شهروندان نیز می توان به راحتی مشاهده کرد. آنها وقتی گزارشی با عنوان « جدول قیمت خودرو در هفته ای که گذشت/ سوناتا رکورددار گرانی در میان خودرو های خارجی/ مزدا3، 130 میلیون شد  »  را در خبرآنلاین خوانده اند اظهار نظر های جالبی را مطرح کردند که جملگی آنها به همان خواب زمستانی بازار خودرو تاکید دارد.
کاربری بدون نام حس نوستالژیک اش را به کار انداخته است و نوشته است: « کاش pk تولید می شد هنوز. » این اظهار نظر شاید درست در لحظه ای شکل گرفته باشد که این کاربر رقم 18 میلیون و 800 هزار تومان را در مقابل قیمت پرایدی مشاهده کرده که روزی قیمت بیش از ده میلیون تومان آن هم غیر قابل باور بود. 

کاربری دیگر باز هم « بدون نام » وقتی گزارش قیمت خودرو را در نخستین هفته زمستان خوانده به یاد سوال مرسوم این روزها افتاده و نوشته است: « لطفا مسئولین تکلیف قیمت خودروهایی که چند ماه پیش با موعد تحویل بهمن ماه ثبت نام کردیم را مشخص کنند.»  

حامد، کاربر دیگر خبرآنلاین جهش 13 میلیون تومانی قیمت سوناتا را هم غیر واقعی دانسته و رقم بیشتری برای آنها لحاظ کرده است: «قیمت سوناتا 145و آزرا فول 195 می باشد که اشتباهی 130و 165نوشته اید. » موضوعی که یکی دیگر از مخاطبان خبرآنلاین پاسخی اینگونه برای آن نوشته است: «دوست عزیز قیمتش بین 190 تا 200 که بستگی به آپشن ماشین داره! »

کاربری هم با نام « حامی » از خودرو های خارجی فاصله گرفته و فرصت را غنیمت شمرده است تا اینگونه قیمت پراید مدل 77 را اعلام کند: « اونو نمی دونم ولی یه پراید 77 دارم که 5تومن میخرن...خواستی شماره مو بذارم. »

محمد هم اعتقاد دارد حالا که دیگر توان خرید خودرو وجود ندارد قیمت خودرو افزایش پیدا کند: «از مسئولین خواهشمندیم حالا که دیگه نمیتونیم ماشین بخریم تا دلتون میخواد بالا ببرید.فقط سمت افزایش قیمت کرایه تاکسی نرید. »

او در حالی به مسئولان اندرز می دهد که سمت و سوی کرایه های تاکسی نروند که کاربر دیگری با نام « امین » چنین پاسخی برای او نوشته است: «کجایی داداش کرایه ها رو هم بردن بالا. »

یکی دیگر از مخاطبان خبرآنلاین هم وقتی خبر بی تحرکی بازار خودرو را خوانده آنچه نوشته اینگونه است: « من موندم اگر این ماشین ها رو با ارز 4000تومنی وارد کنیم ، و تعرفه 110% گمرکی هم لحاظ بشه باز قیمت اون ماشین نصف اون چیزی هست که الان توی بازاره!!!!! ولو اینکه این ماشین ها با ارز دولتی هم وارد شده! در اثبات حرفم به پرادو 14 هزاردلاری در دوبی بسنده می کنم که با ارز 4تومن میشه 64 میلیون و با گمرک 110% میشه 134 میلیون! و با سود وارد کننده 140 نه 150 میلیون... چرا باید 300میلیون باشه؟:|
بخدا سودی که این واردکننده ها دلال ها می کنند شرکت های خودروسازی خارجی هم نمی کنند! »

اظهار نظری که پاسخ آن را دیگر کاربر خبر آنلاین یعنی « علی » به این شکل مطرح کرده است: « دوست عزیز خواهشا توجه کنید: پرادو چهار در فول توی دبی هست 217000 درهم و با کمترین امکاناتش هست 124000 درهم که به ترتیب معادل 60 و 34 هزار دلار میشه. اگه "متوسط" این مبلغ رو بگیریم میشه 47 هزار دلار. با گمرک 110% باید 51.7 هزار دلار به این مبلغ اضافه کنید که میشه 98 هزار دلار. حالا اگه دلار رو 3000 هزار تومان هم حساب کنید میشه 297 میلیون تومان!!! می بینید که قیمت بازار با توجه به قیمت متوسط مدلی که ما حساب کردیم درست میشه کاملا. این رو هم در نظر بگیرین که معمولا تو ایران مدلهای فول بیشتر وارد میشه. البته ... طبق آخرین اخبار گمرک این وسیله رو باید با دلار 2500 تومان حساب کرد که من هم برای همین نرخ دلاری که در نظر گرفتم کمتر از دلار ازاد بود... پس قیمت ها کاملا درست هست!!! »

 

باز هم کاربری « بدون نام » یک بحث قدیمی را از بایگانی راکد بیرون کشیده و اظهار نظری را مطرح کرده که خیلی ها بدون در نظر گرفتن تبعات آن مطرح می کنند و آنهم تعطیلی کارخانه های خودرو سازی است: «به نظر من در این کارخانجات را رو ببندید بذارید محصولات خارجی بدون تعرفه و گمرکی و شماره گذاری ماشین بیارند ببینید همه چی ارزان میوشد یا نه. شرکتهایی که عرضه ندارند و با 300 و 400 درصد گران کردن محصولاتشون تازه زیان ده هستند و فقط الکی هی بعنوان شرکت برتر و تعالی و ... انتخاب میشوند.

« مزدا دار سوارنشده » هم شیوه معرفی یکی دیگر از کاربران خبرآنلاین است که اینگونه نوشته است: «خدا کنه دیگه قیمت هیچ ماشینی بالا نره جز مزدا 3 . آخه ما داریم وخوبه یه حالی ببریم! د آخه ملت همین طوری خوشن که هیچی نمی گن. اونایی هم که ندارن کاری به این کارها ندارن.ملت شریف ایران که ماشین احتکار کردید این سود بردن نیست. اصلا برای اینکه قیمت را بشکنم میفروشمش 115. تماس بگیرید درخدمتم. »

 آخرین اظهار نظر هم به کاربر « بدون نام » دیگری ارتباط پیدا می کند که برخی از افرادی که به پراید تیکه می انداختند را با یادآوری یک نکته شرمنده کرده است: «اونقدر به این پراید تیکه انداختید تیکه انداختید که حالا همینو هم نمی تونیم بخریم! »
 

3939

منبع: خبرآنلاین