همایش سراسری پلیس راهور ناجا امروز با حضور علی لاریجانی، رییس مجلس، سردار احمدی مقدم، فرمانده ناجا و سردار مومنی، فرمانده راهور ناجا برگزار شد.

به گزارش خبرآنلاین؛ لاریجانی در این همایش گفت: ایام تعطیلات عید یک حادثه بزرگ ترافیکی درکشور است و مسئولیت زیادی متوجه پلیس راهور برای این ایام وجود دارد.

به عقیده رییس مجلس، اگر در حوزه‌ راهنمایی و رانندگی توجه به قانون وجود نداشته باشد مشکلات کشور افزایش می‌یابد و نظم عمومی دچار خلل می‌شود: اگر یک قانون در کشور تبدیل به یک گفتمان رایج نشود، اجرای آن بسیار سخت خواهد بود. لذا باید از همه ظرفیت‌ها برای تحقق قانون و نهادینه کردن آن در فرهنگ عمومی جامعه استفاده شود و حرکتی که در این حوزه انجام شده است تاکنون حرکتی درست، دقیق و رو به جلو بوده است و کاهش آمار کشته‌ها و تعداد تصادفات نیز موید همین موضوع است.

لاریجانی با اشاره به قانون جدید راهنمایی و رانندگی گفت: نتیجه اجرای این قانون نشان می‌دهد که در مجموع قانون خوب و مناسبی تدوین شده است اما با این حال اگر در مسیر کار، این قانون نیازی به اصلاحاتی داشته باشد مجلس این آمادگی را دارد که پیشنهادات متعدد را بررسی نماید و خوشبختانه نگاه مثبتی نسبت به نیروی انتظامی در مجلس وجود دارد.

او گفت: خدمتی که نیروی انتظامی و پلیس راهور در ایجاد انضباط در جامعه انجام می‌دهد از نظر اقتصادی فرهنگی و رفتاری دارای اهمیت بسیار بالایی است و خود پلیس نیز باید به این نکته مهم توجه کند و بداند که خدمت بزرگی بر دوش دارد و جامعه را برای توسعه آماده می‌کند.

 

احمدی مقدم: قانون فعلی راهنمایی و رانندگی 10 سال بدون تغییر می ماند

در این همایش همچتین سردار اسماعیل احمدی مقدم گفت: یکی از بزرگترین اقدامات موثر و بزرگ مجلس شورای اسلامی که در کارنامه آقای لاریجانی نیز ثبت خواهد شد، تصویب قانون جدید راهنمایی و رانندگی پس از 40 سال بوده است.

او گفت: قانون جدید راهنمایی و رانندگی بسیار روزآمد و متناسب با شرایط و ویژگی‌های روز تدوین شده است، شاید یک دهه افراد برای تدوین این قانون زمان گذاشتند و این قانون در مرحله‌ای به تصویب رسید که بسیار نیاز بود. به نظر می‌رسد این قانون تا یک دهه بدون دخل و تصرفی قابل اجرا باشد.

احمدی‌مقدم قانون جدید راهنمایی و رانندگی را یک سند بسیار مهم عنوان کرد و گفت: این سند که در سال گذشته اجرایی شد، توانست تضمینی برای تداوم کار و برقراری امنیت باشد.

 

مومنی: هر 10 هزار خودرو در ایران، 8.1 کشته بر جا می گذارد

اما سخنان مطول و اصلی همایش را فرمانده پلیس راهور ناجا داشت. او با بیان اینکه در دنیا و بر اساس شاخص‌های سازمان بهداشت جهانی میزان کشته‌ها را به ازای هر 10 هزار وسیله نقلیه محاسبه می‌کنند، گفت: به ازای هر 10 هزار وسیله نقلیه در دنیا 7.5 نفر کشته می‌شوند و این در حالیست که در آسیا به ازای این تعداد وسیله نقلیه 11 نفر جان خود را از دست می‌دهند. در ایران به ازای هر 10 هزار وسیله نقلیه 8.1 نفر جان خود را از دست می‌دهند، امیدواریم در پایان سال 91 میزان کشته‌های تصادفات به ازای هر 10 هزار وسیله نقلیه به هفت نفر برسد،

به گفته مومنی ، در سال 84 به ازای هر 10 هزار وسیله نقلیه 24 نفر جان خود را از دست می دادند اما در حال حاضر این رقم کشته‌ها به 8.1 تن رسیده است.

او گفت: در ابتدای دهه 80 با وجود 4.5 میلیون خودرو، 20 هزار نفر در تصادفات جان خود را از دست دادند، در اواسط این دهه میزان کشته‌ها به 28 هزار نفر رسید و اگر این آهنگ کشته‌ها ادامه می‌یافت باید در پایان دهه 80 به انتظار 55 هزار کشته در تصادفات می‌نشستیم. اما خوشبختانه با اقدامات انجام شده در پایان دهه 80 شاهد سیر نزولی کشته‌ها بوده‌ایم و امیدواریم این رقم به زیر 19 هزار کشته برسد.

مومنی کاهش کشته‌ها را یک کار اتفاقی و دفعی ندانست و گفت: پشت تمامی این اقدامات، کارهای مطالعاتی و علمی است به گونه‌ای که کارشناسان پلیس راهنمایی و رانندگی طرح‌های تحقیقاتی زیادی انجام داده‌اند.

 سردار مومنی آماری هم درباره میزان خودروها و گواهینامه ها در ایران ارائه کرد: در دهه 80 شمسی با رشد فزاینده درخواست خودرو و تقاضای سفر روبرو بودیم به گونه‌ای که در پایان دهه 80 تعداد خودروها به 16 میلیون وسیله رسید. در ابتدای دهه 80 تنها 13 میلیون نفر موفق به اخذ گواهینامه شده بودند اما در پایان این دهه 30 میلیون نفر گواهینامه اخذ کردند.

او گفت: افزایش فزاینده خودرو و رانندگان، ما را در دهه 80 با چالش‌هایی روبرو کرد، 10 مولفه اصلی برای کنترل این رشد فزاینده در نظر گرفته شد که ازجمله می‌توان به تصویب قانون روزآمد، ایمنی راه، خروج خودروهای فرسوده، بیمه و ... اشاره کرد که همه این مولفه‌های کاهش تلفات در سایه قانون روزآمد محقق می‌شد.

او همچنین گفت که قانون جدید راهنمایی و رانندگی با توجه به شرایط بومی ایران تصویب شده است: با اجرایی شدن این قانون 3000 نفر کمتر کشته و 15 هزار نفر کمتر مجروح شدند.

مومنی گفت: با اجرایی شدن این قانون 25 درصد از آمار تصادفات کاهش یافت به گونه‌ای که در سال 90 با کاهش تصادفات 12 میلیارد تومان از بروز خسارت جلوگیری شد. اجرایی شدن این قانون و همچنین اقدامات صورت گرفته بیش از 20 درصد از تخلفات کاهش یافته است.

به گفته مومنی، 49 درصد از مصدومان تصادفات در مسیر انتقال و در بیمارستان جان خود را از دست می‌دهند که بر اساس میانگین‌های جهانی این مهم باید به 20 درصد برسد.

به عقیده مومنی موضوع ترافیک، اصلی ترین دغدغه مردم و دولت‌هاست، گفت: ترافیک با یک دستور سامان نمی‌یابد و باید اقدامات همگون توسط تمامی دستگاه‌ها اجرایی شود.

مومنی با بیان اینکه مسائل ترافیکی در تراز اول مطالبات انضباط اجتماعی مردم قرار گرفته است، گفت: می‌توان در واگذاری سمت‌ها، مسئولیت‌ها و حتی استخدام افراد سوابق راهنمایی و رانندگی آنان را بررسی کرد.

وی در پایان با بیان اینکه در نظر گرفتن سوابق رانندگی افراد در واگذاری مسئولیت‌ها و حتی استخدامات در دنیا مرسوم است، گفت: مطمئنا لحاظ شدن سوابق تخلفات رانندگی افراد در واگذاری مسئولیت‌ها می‌تواند گام مهمی در کاهش تخلفات داشته باشد.

4747

منبع: خبرآنلاین