موضوعات اصلی
|
بیانات اصلی
|
پیشنهاد بیانات مرتبط برای مطالعه بیشتر
|
بیداری اسلامی؛ نشانگر جایگاه برجسته اسلام در معادلات جهانی
|
· اکنون اسلام، از حاشیهی معادلات اجتماعی و سیاسی جهان خارج شده و در مرکز عناصر تعیینکنندهی حوادث عالم، جایگاهی برجسته یافته و این در دنیاى کنونى که پس از شکست کمونیزم و لیبرالیزم، دچار خلأ عمیق فکرى و نظرى است، پدیدهاى مهم و پرمعنى به شمار میرود.
· بیداری اسلامی که سخنگویان جبههی استکبار و ارتجاع، حتی از به زبان آوردن نام آن نیز پرهیز میکنند و میترسند، حقیقتی است که اکنون تقریباً در سراسر دنیای اسلام میتوان نشانههای آن را دید.
|
|
جایگاه و نقش علمای دین در بیداری اسلامی
|
·نخستین امواج بیداری در کشورهای این منطقه که همزمان با ورود پیشقراولهای استعمار آغاز شد، غالباً به وسیلهی علمامصلحان دینی پدید آمد.
· روحانیان و رجال دینشناس هرجا که در هنگامهی تحولات بزرگ، در نقش هدایتگر و پیشرو ظاهر شده و در پیشاپیش صفوف مردم در مواجهه با خطرات، حرکت کردهاند، پیوند فکری میان آنان و مردم افزایش یافته و انگشت اشارهی آنان در نشان دادن راه به مردم، اثرگذارتر بوده است.
· عالمان دین باید با هوشیاری و شناخت شیوهها و ترفندهای فریبندهی دشمن، راه نفوذ را به کلی ببندند و فریب دشمن را ناکام کنند.
· امروز در دوران حرکتهای امیدبخش بیداری اسلامی، صحنههائی دیده میشود که نمایشگر تلاش عملهی امریکا و صهیونیسم برای تراشیدن مرجعیتهای فکری نامطمئن است.
|
|
ایجاد تمدن اسلامی؛ هدف نهائی بیداری اسلامی
|
· هدف نهائی بیداری اسلامی، نمیتواند چیزی کمتر از «ایجاد تمدن درخشان اسلامی» باشد.
· امت اسلامی با همهی ابعاض خود در قالب ملتها و کشورها، باید به جایگاه تمدّنیِ مطلوب قرآن دست یابد.
· شاخصهی اصلی و عمومی این تمدن، بهرهمندی انسانها از همهی ظرفیتهای مادی و معنویای است که خداوند برای تأمین سعادت و تعالی آنان، در عالم طبیعت و در وجود خود آنان تعبیه کرده است.
· ما میتوانیم حلقهی انحصارات علمی و اقتصادی و سیاسی قدرتهای سلطهگر را بشکنیم.
·تمدن اسلامی میتواند نقطهی رهائی از جهانبینی مادی و ظالمانه و اخلاقِ به لجن کشیدهای که ارکان تمدن امروزیِ غربند، باشد.
|
|
ضرورت توجه به تجربه تلخ تبعیت از غرب
|
· در نهضتهای بیداری اسلامی باید تجربه تلخ و دهشتناک تبعیت از غرب در سیاست و اخلاق و رفتار و سبک زندگی، مورد توجه دائم باشد.
· ادعا نامهی ما علیه ظلم و استکبار، و تحکّم و تجاوز، و فساد و انحطاط اخلاقی و عملی است که از سوی قدرتهای استعماری و استکباری بر ملتهای ما وارد شده است.
· آنها که در طول سالیان به وعدههای آمریکا دل خوش کرده و رکون به ظالم را مبنای مشی و سیاست خود ساختند نتوانستند گرهی از کار ملت خود بگشایند یا ستمی را از خود یا دیگران بر طرف کنند.
|
|
اختلافافکنی؛ تهدیدی خطرناک برای بیداری اسلامی
|
· امروز یکی از خطرناکترین چیزهائی که نهضت بیداری اسلامی را تهدید میکند، اختلافافکنی و تبدیل این نهضتها به معارضههای خونین فرقهئی و مذهبی و قومی و ملّی است.
· آنها که قدرت یکپارچهی اسلامی را مانع هدفهای خبیث خود میدانند، دامنزدن به اختلافها در درون امت اسلامی را آسانترین راه برای مقصود شیطانی خود یافتهاند.
· تبلیغات غرب و رسانههای منطقهئی وابسته و مزدور، جنگ ویرانگر در سوریه را نزاع شیعه و سنّی وانمود میکنند و حاشیهی امنی برای صهیونیستها و دشمنان مقاومت در سوریه و لبنان پدید میآورد.
· دو طرف نزاع در سوریه، نه سنّی و شیعه، بلکه طرفداران مقاومت ضدصهیونیستی و مخالفان آنند.
· در بحرین، اکثریتی مظلوم که سالهای متمادی است از حق رأی و دیگر حقوق اساسی یک ملت، محرومند، به مطالبهی حق خود برخاستهاند.
|
|
مسألهی فلسطین؛ معیار اساسی درستی مسیر نهضتهای اسلامی
|
·درستی مسیر نهضتهای بیداری اسلامی را از جمله باید در موضعگیری آنان در قبال مسألهی فلسطین جستجو کرد.
·فاجعهی فلسطین از روز اوّل تاکنون، ترکیبی از کشتار و ترور و ویرانگری و غصب و تعرض به مقدسات اسلامی بوده است.
· هر کس شعار آزادی قدس شریف و نجات ملت فلسطین و سرزمین فلسطین را نپذیرد یا به حاشیه ببرد و به جبههی مقاومت پشت کند، متهم است.
|
تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۴
مروری بر بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجلاس بینالمللى علما و بیدارى اسلامى 08/02/1392
منبع: خبرآنلاین