نسرین وزیری: «کسانی که از عهده تجزیه و تحلیل مسائل سیاسی بر آیند و طرف مشورت تصمیم گیران اجرایی کشور قرار میگیرند رجل سیاسی هستند». «کسانی که می گویند قانون اساسی را به جز چند اصل قبول دارند، مثل اصل مترقی ولایت فقیه، قطعا مشکل دارند و به مبانی جمهوری اسلامی ایمان ندارند. رفتار و گفتار افراد نسبت به اصول قانون اساسی بررسی میشود تا صلاحیتشان احراز شود. اگر کسی صحبتی نکرده باشد، اصل بر صحت نظر وی است».
این جملات از مهمترین اظهارات عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان با حضور در برنامه «نگاه یک» بود. وی با حضور در این برنامه زنده تلویزیونی در واکنش به اینکه برخی شورای نگهبان را یک نهاد غیردموکراتیک میدانند، گفت: وقتی بنای مهمی پایه ریزی میشود، همواره نگران حفظ آن خواهند بود. اداره کشور، نیازمند برنامه ریزی و نظارت بر اجرای برنامههاست. شورای نگهبان نهاد ناظر بر ارزشها و اعتقادات مردم و نظام سیاسی است. اگر از ساختارهای سیاسی نظام حراست نکنیم، ممکن است به انحراف کشیده شود. همه نظامهای سیاسی چنین ناظران حراست کنندهای دارند.
وی با بیان اینکه در آمریکا دیوان عالی کشور به عنوان یک نهاد قضایی ناظر بر انتخابات است، افزود: در فرانسه هم یک نهاد شبه قضایی با عنوان «شورای قانون اساسی» فصل الخطاب امور انتخابات است. شورای نگهبان هم در کشور ما بر اساس اصل 99 قانون اساسی چنین نظارتی دارد.
وی در پاسخ به سوالی که به وظایف شورای نگهبان در امر انتخابات اشاره داشت، به اصول مرتبط در قانون اساسی از جمله اصل 99 اشاره کرد که نظارت بر همه پرسی و انتخابات ریاست جمهوری و مجلس را بر عهده شورای نگهبان گذارده است. اصل 115 هم که احراز شرایط نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را به شورای نگهبان واگذار کرده است، از همین دست است.
مجری برنامه خواستار تعریف مشخصی از «تایید صلاحیت و عدم احراز صلاحیت» از سوی کدخدایی شد که او در پاسخ به تفاوت شرایط انتخابات مجلس و ریاست جمهوری پرداخت و گفت: برگزاری انتخابات مجلس بر عهده قانون عادی است که طی آن افرادی تایید صلاحیت میشود و افرادی صلاحیتشان تایید نمیشود. اما گاهی شورای نگهبان شرایط را احراز نمیکند، یعنی شرایط نامزدی را در آنها نمیبیند. این افراد هم خود به خود در زمره کسانی که صلاحیت ندارند، لحاظ میشوند.
در انتخابات ریاست جمهوری کسی «رد صلاحیت» نمی شود
سخنگوی شورای نگهبان از تفاوت مفهوم تایید و رد صلاحیت نامزدهای دو انتخابات مجلس و ریاست جمهوری سخن گفت و افزود: اینکه برخی میگویند در انتخابات ریاست جمهوری ما کسی را تایید یا رد میکنیم، درست نیست. ما کسانی را که شرایط احراز اصل 115 را دارند، اعلام می کنیم و اصلا «رد صلاحیت» در مورد انتخابات ریاست جمهوری نداریم. این واژه برای انتخابات مجلس کاربرد دارد.
تفاوت نظارت «استصوابی و استطلاعی» سوال دیگر این برنامه بود که وی در پاسخ گفت: بر اساس قانون، شورای نگهبان بر تمامی مراحل انتخابات، نظارتی عام و و استصوابی دارد که به مفهوم نظارتی جامع و کامل و موثر است. به گونهای که نظر شورای نگهبان فصل الخطاب است و کسی پس از اعلام نظر شورای نگهبان، حق اظهار نظر ندارد. در کشورهای دیگر هم مکانیزمهای متفاوتی از جمله مکانیزمهای حزبی برای این کار در نظر گرفته شده است. همه این نظارت ها استصوابی هستند. تا جایی که اگر احزاب نامزدی را تایید نکنند، آنها نمیتوانند وارد رقابت شوند. مگر چند نامزد غیر حزبی در رقابتهای انتخاباتی آمریکا حضور مییابند و یا می توانند به مجلسشان ورود یابند؟
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، به گفته وی، در نظارت استطلاعی، نظارت بر رویه در حال شکلگیری است که گزارشی را به مقام نصب کننده ناظر ارائه میدهد. مثل کاری که مهندس ناظر در ساختمان سازی دارد و فقط گزارشی را به صاحب ملک می دهد. ناظر در اینجا فقط گزارش دهنده است. اما در نظارت استصوابی، ناظر هم نظارت کننده است و هم تصمیم گیرنده است که اگر نامزدی صلاحیت نداشت، او را از انتخابات منع می کند و این تصمیم نهایی است و کس دیگری حق دخالت در آن را ندارد.
نظارت شورای نگهبان همواره استصوابی بوده است
مجری برنامه به استصوابی شدن نظارت شورای نگهبان پس از رحلت امام (ره) و افزایش اختیارات این شورا اشاره کرد اما کدخدایی تاکید کرد که نظارت شورای نگهبان از ابتدا استصوابی بوده که بعد از رحلت امام(ره) بر آن تاکید حقوقی در مجلس نیز شده است.
وی به نقل از یکی از اعضای شورای نگهبان در دوره اول تشکیل این شورا، گفت: وزارت کشور در یکی از دورههای مجلس کسانی را تایید صلاحیت کرده بود اما این عضو شورای نگهبان در نامهای اعلام میکند که چند نفر از افراد صلاحیت لازم را ندارند. این نشان دهنده آن است که نظارت شورای نگهبان از ابتدا استصوابی بوده و هیچ نهاد قضایی و غیرهای حق دخالت در نظارت شورای نگهبان و نتیجه آن را ندارد و تصمیم شورای نگهبان، تصمیم آخر است. در قانون اساسی، هیچ نهادی مافوق شورای نگهبان وجود ندارد.
«انتخابات در ایران آزاد است؟» این سوالی بود که کدخدایی در پاسخ به آن به تجربه زندگیش در کشورهای دیگر اشاره کرد و انتخابات ایران را آزادترین انتخابات خواند و گفت: در دیگر کشورها اصلا فضای آزادی برای نامزد شدن و معرفی افراد وجود ندارد. در حالیکه در ایران هر کسی در خودش احساس توانمندی میبیند، نامزد میشود و مردم هم آزادانه رای میدهند و هیچ کس از مردم نمیپرسد برای چه و به چه کسی رای دادهای؟ برای همین است که انتخابات ما آزادترین انتخابات است و ما هم میتوانیم تجربه خودمان در نظارت را در اختیار دیگر کشورها قرار دهیم.
کدخدایی با اشاره به حواشی انتخابات سال 88، اظهار داشت: در آن دور از انتخابات، اقداماتی را فراتر از وظایف خودمان انجام دادیم. نمایندگان نامزدها در روز انتخابات در شورای نگهبان حضور داشتند و تا پایان شمارش آرا هم بودند. البته گزارشاتی به آنها میرسید. ما هم بررسی میکردیم. تخلفاتی صورت گرفته بود که به عنوان خطاهای انسانی، عادی است اما چنین اتهام بزرگی قابل باور نبود. با این حال خواستیم که بار دیگر با هم بنشینیم و موارد را بررسی کنیم. اما آنها حاضر نبودند که از کانالهای قانونی مسائلشان را دنبال کنند و در رسانههای خارجی بیانیه می دادند و آن مسائلی پیش آمد که دیدید. انشالله این موارد دیگر تکرار نشود.
تشخیص مدیر و مدبر بودن نامزدها بر اساس برنامه هایی که ارائه می دهند
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی که به آیین نامه جدید این شورا درباره بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری اشاره داشت، گفت:ما نیازمند ملاکهایی برای ملموس تر شدن سنجش معیارهایی چون مدیر و مدبر بودن بودیم تا زمانی که اسامی نامزدها اعلام شد، زمینه هم فکری در شورای نگهبان وجود داشته باشد. مثلا رجل مذهبی بودن صرفا به منزله اعمال تکالیف دینی است یا اینکه دین در زندگی اجتماعی افراد هم بروز داشته باشد؟ ممکن است کسی مثل بنده هم فرد شریفی باشد و تکالیف شرعی اش را هم انجام دهد اما رجل مذهبی نباشد. یا اصلا هیچ تجربه مدیریتیای نداشته یا یک مدرس خوب است، چگونه باید ببینیم که مدیر و مدبر هست یا نه؟ یک راهش این است که ببینیم برنامهای دارد یا نه؟ اگر دیگر اعضای شورای نگهبان موافق باشند ممکن است که از نامزدها بخواهیم که برنامههایشان را هم جزء مدارکشان ارائه دهند و حتی در گفتوگویی با نامزدها با حضور متخصصین امر، برنامهها و توانمندی علمی آنها را محک بزنیم.
وی در پاسخ به اینکه چرا چنین آییننامهای تا پیش از این تدوین نشده بود؟، اظهار داشت: تا کنون اعضای شورای نگهبان بر اساس نظرات شخصیاشان درباره نامزدها تصمیم گیری میکردند اما الان خواستهایم که سازوکاری برای تشخیص تواناییهای نامزدها در نظر بگیریم.
کدخدایی در مورد احراز «رجل سیاسی و مذهبی» بودن هم گفت: کسانی که از عهده تجزیه و تحلیل مسائل سیاسی بر آیند و طرف مشورت تصمیم گیران اجرایی کشور قرار میگیرند رجل سیاسی هستند و تشخیص ما برای احراز آن بر اساس سوابق نامزدها خواهد بود.
مجری برنامه پرسید که وزرا میتوانند مصداق رجل سیاسی باشند؟ کدخدایی گفت: این بسته به سوابق افراد دارد. ممکن است مدیری قدرت تحلیل مسائل کلان کشور را نداشته باشد. باید این توان درافراد احراز شود. چون به تعبیر مقام معظم رهبری، نامزد ریاست جمهوری باید ویژگیمشخصی داشته باشد.
آنها که اصولی از قانون اساسی را قبول ندارند...
سخنگوی شورای نگهبان در ادامه برنامه «نگاه یک» سیما در واکنش به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر حضور نامزدهایی از همه سلایق سیاسی که معتقد به نظام هستند، نیز اظهار داشت: ما میثاقی با عنوان «قانون اساسی» داریم. اعتقاد نامزدها به «نظام» بر همین اساس قابل سنجش است. اگر کسی رفتاری در نقض اصول قانون اساسی داشته باشد، صلاحیتش برای ما محل تردید است. کسانی که می گویند قانون اساسی را به جز چند اصل قبول دارند، مثل اصل مترقی ولایت فقیه، قطعا مشکل دارند و به مبانی جمهوری اسلامی ایمان ندارند. رفتار و گفتار افراد نسبت به اصول قانون اساسی بررسی میشود تا صلاحیتش احراز شود. اگر کسی صحبتی نکرده باشد، اصل بر صحت نظر وی است.
ادامه دارد...
/2929