به گزارش خبرآنلاین، نشر نی به تازهگی کتاب «دروازهبانی» نوشته پاملا شومیکر و ترجمهای از حسین افخمی را در حوزه ارتباطات و رسانههای گروهی، چاپ و روانه بازار کتاب کرده است. دروازهبانی، به بیان ساده، فرایند تقلیل میلیاردها پیام موجود در جهان، به صدها پیام است که روزانه به هر فرد میرسند. مطالعات دروازهبانی اغلب ناظر بر انتخاب مطالب خبری در رسانههای ارتباط جمعی بودهاند، اما دروازهبانی را میتوان فراتر از انتخاب صرف درنظر گرفت.
جورج دانهو، فیلیپ تیچنر و کالین الین، دروازهبانی را فرآیند گسترده تر کنترل اطلاعات تعریف کردهاند که تمام جنبههای کد گذاری پیام را شامل میشود: نه فقط انتقال پیام، بلکه همچنین نگه داشتن، انتقال، شکلدهی، عرضه، تکرار و زمانبندی اطلاعاتی که از فرستنده به سمت گیرنده صادر میشود. به عبارت دیگر، فرایند دروازهبانی تمام جنبههای انتخاب، استفاده و کنترل پیام را شامل میشود، چه این پیام از طریق وسایل ارتباط جمعی و چه از طریق کانالهای بین فردی منتقل شود.
در پشت جلد کتاب میخوانیم:
«دروازهبانی یکی از قدیمیترین مفاهیم بنیادی و شناخته شده در ارتباط جمعی است که میتواند به سادگی به هر دو مقوله علمی و عامیانه درباره شیوه انتخاب، فرایند تولید و چگونگی کنترل پیام مربوط شود. استعارهای که اولین بار کورت لوین بهکار برد و بعدها دیوید منینگوایت آن را به روش تجربی مطالعه کرد. در این کتاب پاملا شومیکر یکی از اندیشمندان علوم اجتماعی که مطالعات جامعهشناختی وی در مورد ارتباطگران حرفهای قابل توجه است، مهمترین خطوط نظری و تحقیقی مربوط به دروازهبانی را بررسی میکند. نظریه دروازهبانی کاربردی گستردهتر از حوزه مطرح فعلی، یعنی سردبیری خبر دارد. در واقع دروازهبانان دیدگاهی منسجم از واقعیت اجتماعی به ما ارائه میدهند که طی آن نخبگان سیاسی اقتصادی، فرهنگ و نرخ تغییر را کنترل میکنند. به بیان دیگر دروازهبانی، نوعی نیروی پایه و قدرتمند در جامعه است. این کتاب حوزههای ارتباط و رفتار انسانی را به نوعی با نظریهای اخیر روانشناسی، از انتخاب و تصمیمگیری تا پویایی ایدئولوژی و تغییرات اجتماعی شامل میشود. با انتشار کتاب دروازهبانی، دانشجویان رشته ارتباطات و دستاندرکاران رسانهها از نگاهی نو با مفهومی قدیمی آشنا میشوند.»
در بخش «نقشهای اجتماعی دروازهبانی» از این کتاب میخوانیم:
این بخش به بررسی نقش دروازهبانی در جامعهای بزرگتر میپردازد. دروازهبانان چگونه با دیدگاه واقعیت اجتماعیای که به دیگران منتقل میکنند مواجه میشوند؟ چه نقشی در ایجاد زمینه ذهنی مخاطبان از واقعیت اجتماعی دارند؟ آیا دروازهبانی منجر به ایجاد نسخهای تلخیص شده از یک واقعیت عینی میشود یا واقعیت اجتماعی را قالب بندی میکند؟
نقش دروازهبانان در خلق تصویر رسانهای از واقعیت اجتماعی: فرایند دروازهبانی فرایند خلق واقعیت اجتماعی است: اگر یک رویداد در رسانه مورد استفاده من انعکاسی نیابد و، در واقع، دروازهبانان این رسانه، آن را رد رده باشند، احتمالا به واقعیت اجتماعی دریافتی من راه نخواهد یافت. اگر رویداد پذیرفته شود، به شکلی برجسته ارائه شود، آنگاه علاوه بر اینکه بخشی از نسخه واقعیت اجتماعی من خواهد شد، تاثیر شدیدی نیز بر جهان بینی من خواهد گذاشت. در این بخش به فرآیندهای شناختی میپردازیم که باعث میشوند یک فعال ارتباطی، دیدگاهی خاص از واقعیت اجتماعی ارائه کند.
میدانیم دونفر که شاهد یک رویداد بودهاند، روایت یکسانی از آن ارائه نمیدهند، و بسیاری از تحقیقات و مطالعات نشان میدهند که در واردی چند، نسخه رسانههااز واقعیت کاملا منطبق با برداشت یک منبع دیگر از واقعیت نیست. مثلا لانگو لانگ (1953) نشان دادند که نسخه تلویزونی از یک راهپیمایی، از جهات مهمی با دیدگاه ناظرانی که مسیر راهپیمایی را خود طی کردهاند، متفات است. پوشش یک رویداد نیازمند توسل به روند گزینش است و قوانین گزینش (مثلا قوانین مبتنی بر ارزش خبری) ممکن است منجر به ارائه نسخهای از واقعیت شوند که جالبتر و حتی مهمتر از خود رویداد به نظر برسد. روی همرفته، کار مطبوعات، فروش گزارشهای خبری است، نه خود رویدادها. این یک گرایش کلی در میان رسانههاست تا محصول خود را تا حد ممکن جذاب کنند...
سطح نظام اجتماعی: دروازهبانی ارتباط واضحی با نظام اجتماعی دارد: لوین در ابتدا دروازهبانی را پدیدهای میدانست که برای ایجاد تغییر اجتماعی باید شناخته شود – مثلا تغییر رژیم تغذیه. لوین معتقد بود نقش همه افراد جامعه در فرآیند تغییر مساوی نیست و دروازهبان در این میان نقش کلیدی دارد. از میان خیل نیروهای پیرامون دروازه، برخی از مهمترین آنها در سطح تحلیل نظام اجتماعی عمل میکنند و اساس و پایهای برای دیگر سطوح تحلیل بنا مینهند. در ادامه، برخی از متغیرهای مربوط به این سطح تحلیل ازجمله فرهنگ، علایق اجتماعی، ساختار اجتماعی و ایدئولوژی را مورد بحث قرار خواهیم داد... »
این کتاب در 140 صفحه و با قیمت 7هزار تومان روانه بازار نشر شده است.
6060