بیش از 13 ساعت از اعلام آرای نامزدهای انتخابات ریاست‏جمهوری می‏گذرد؛ تا ساعت 17:00، 11 بار مسوولان وزارت کشور اقدام به انتشار آرای شمارش شده نامزدها کرده‎اند.

به گزارش خبرآنلاین، در ادامه، تحلیل آماری نتایج اعلام‌شده از سوی وزارت کشور تا ساعت 17 روز شنبه می آید.

لازم به توضیح است که: 

1- درصد آرای هر نامزد نسبت به کل آرای ماخوذه (آرای صحیح + آرای باطله) حساب شده است.

2- در تمامی موارد تعداد آرای باطله از تفاضل آرای صحیح و کل آرا محاسبه شده است، به جز اعلام هفتم مربوط به ساعت 11:30 ظهر که تعداد آرای باطله اعلام نشد. برای خراب نشدن جدول و نمودار، تعداد آرای باطله در ستون هفتم از میانگین حسابی آرای باطله گزارش ششم (ساعت 10:30 صبح) و گزارش هشتم (ساعت 12 ظهر) تخمین زده شده است. بنابراین، آمار کل آرا، تعداد آرای باطله و درصدهای مربوط به ستون هفتم تقریبی است.

3- آرای تازه شمارش شده از تفاضل اعداد اعلام‏شده در گزارش‌های متوالی وزارت کشور استخراج شده و نشان‏گر تعداد آرایی است که در فاصله زمانی بین دو اعلام وزارت کشور شمارش و محاسبه شده است.

 

نمودار یکم، تغییرات درصد آرای نامزدها را در بازه‌های زمانی مختلف نشان می‎دهد. برای مشاهده نمودار در ابعاد بزرگ، [اینجا را کلیک کنید.]  


راهنمای نمودار یکم، دوم و چهارم: اعداد اعلام شده از سوی وزارت کشور با نقطه ها مشخص شده و بهترین خط برازش شده(توصیف ریاضی) برای آنها رسم شده است. 

نمودار دوم، وضعیت آرای تازه شمارش شده نامزدها را در 11 بازه‏ زمانی از ساعت 5:55 صبح شنبه تا ساعت 17:00 را نشان می‏دهد.  برای مشاهده نمودار در ابعاد بزرگ، اینجا را کلیک کنید.

نمودار سوم، درصد آرای تازه شمارش شده نامزدها را در 11 بازه زمانی مختلف نشان می‏دهد. داخلی‌ترین نمودار مربوط به اعلام اول در ساعت 5:55 است و به ترتیب نمودارهای خارجی‌تر مربوط به اعلام‌های بعدی است، به طوری که گزارش اعلامی ساعت 17 در آخرین حلقه مشخص شده است. همان‏طور که می‏بینید، نوسان آرا در برخی موارد باعث جابجاشدن رتبه نامزدها شد. 

برای مشاهده این نمودار در ابعاد بزرگ، [اینجا را کلیک کنید.]

نمودار چهارم، روند تغییرات کل آرای نامزدها را از آغاز اعلام نتایج تا ساعت 17 روز شنبه نشان می‏دهد.  برای مشاهده این نمودار در ابعاد بزرگ، [اینجا را کلیک کنید.]

2753