محمود احمدی‌نژاد هنوز هم از آمدن بهار و شکوفایی بهار سخن می‌گوید.

فاطمه استیری: «بهار» دیگر رمز و کلید واژه انتخاباتی احمدی‌نژاد و حامیانش در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم نیست که با پایان رقابت‌های ریاست جمهوری، پایان یافته باشد، گویی «بهار» قرار است باز هم در فضای سیاست ایران تکرار شود. چه آنکه احمدی نژاد بعد از انتخابات ریاست جمهوری باز هم از بهار و آمدن بهار و ...سخن گفت. آنجا که وی در آیین گرامیداشت فرهیختگان هنر و ادب در تالار وحدت این​بار هنرمندان را مخاطب اظهارات بهارانه خود قرار داد و با اشاره به این‌که هنر همیشه با معرفت و عرفان و علم و اندیشه همراه بوده است، ادامه داد: «قوه نامیه انسان میل به بهار دارد، یعنی زمانی که همه استعدادهای عالم جوانه می‌زند و انسان باید به آن قله برسد، بالاخره بهار خواهد آمد و حقیقت انسان‌ها شکوفا می‌شود و هیچ عاملی نمی‌تواند مانع شکوفایی بهار شود.»

وی در اظهاراتی دوپهلو و مبهم از شکوفا شدن بهار سخن گفت و ادامه داد «اگر می‌خواستیم در مورد بهار صحبت کنیم که هیچ قدرتی نمی‌تواند جلوی شکوفایی بهار انسان‌ها را بگیرد باید ده‌ها جلد کتاب می‌نوشتیم.»

همزمانی اظهارات بهارگونه احمدی​نژاد با زمزمه​ها و خبرهای روزهای اخیر مبنی بر تصمیم رییس جمهور فعلی و جریانش برای تاسیس «بنیاد بهار»، برخی تحلیل​ها مبنی بر تمایل دولتی‌ها برای ماندن در عرصه سیاست ایران در قالب جریانی تحت عنوان «بهار» را نزدیک به واقعیت کرده است. براساس اخباری که طی روزهای اخیر منتشر شده تجربه بنیاد باران (موسسه‌ای که رئیس دولت اصلاحات، پس از پایان دوره دوم ریاست‌جمهوری با همکاری چند نفر از وزیران و استانداران راه‌اندازی کرد)، محمود احمدی‌نژاد و دوستانش را به فکر ایجاد، موسسه‌ای مشابه، اما با نام «بنیاد بهار» انداخته است. بنیادی که به نظر می‌رسد بناست محل گردهمایی رئیس‌جمهور کنونی و دوستان نزدیک وی در دورانی باشد که آنان قدرت را ترک می‌کنند.

بهار از کجا آمد؟
کلید واژه بهار و شعار زنده باد بهار گرچه در بحبوحه انتخابات ریاست جمهوری یازدهم بر سر زبان‌ها افتاد و به شعار انتخاباتی کاندیدای مورد تایید دولت و حامیانش تبدیل شد اما محمود احمدی نژاد اولین بار در نیویورک از واژه «بهار» پرده برداری کرد.

1- سازمان ملل متحد، سپتامبر 2012 {5 مهرماه91}؛ جایی که محمود احمدی نژاد بعد از آنکه به بررسی نقش منجی و اسباب ظهور پرداخت، شعار زنده باد بهار را در مقابل سران کشورهای عضو سازمان ملل مطرح کرد. شعاری که شاید آن روز کسی تصور نمی‌کرد چندماه بعد و در بحبوبه انتخاب جانشینی برای محمود احمدی​نژاد به شعار انتخاباتی کاندیدای مورد حمایت دولت و حامیانش در انتخابات تبدیل شود.

2- بهمن ماه 91 و بازگشت رییس جمهور و همراهانش از سفر مصر هم جایی بود که دولتی ها برنامه ریزی شده و در جریان یک مراسم استقبال از شعار انتخاباتی خود پرده برداری کنند. شعاری که بر پلاکاردهای استقبال کنندگان نقش بسته بود و اسفندیار رحیم مشایی نیز آنگونه بهاری در فرودگاه حرف زد که گمانه‌ها از تلاش‌های انتخاباتی دولت در انتخابات جدی‌تر شد. مشایی که عنوان رییس دبیرخانه جنبش عدم تعهد را با خود در این سفر یدک می‌کشید، در جریان این استقبال وقتی جوانی از وی پرسید که بهار از نظر شما یعنی چه؟ گفت «من هنگامی که کلمه بهار را می‌شنوم، یاد بهار اصلی آفرینش می‌افتم. در بهاری در هر سرزمینی در دل و جان انسان‌ها ریشه آفرینش است.» و اینگونه «بهار» کلید واژه​ای شد که بارها بعد از آن از سوی دولتی‌ها مطرح و بارها نیز از سوی اصولگرایان و دیگر سیاسیون مورد انتقاد قرار گرفت.

3- احمدی نژاد و اطرافیانش تلاش زیادی برای معرفی کاندیدا در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم داشتند. مشایی با وجود همه انتقادات، طی سال‌های اخیر باز هم همان مرد مورد علاقه و اعتماد احمدی​نژاد برای کاندیداتوری بود که وارد گود شد و شعار «زنده باد بهار» را این​بار در مراسمی ملی مطرح کرد.

4- 22 بهمن ماه و مراسم راهپیمایی و باز هم شعار زنده باد بهار! محمود احمدی نژاد در جمع خیل کثیر راهپیمایان و در مراسمی که به طور زنده از تلویزیون پخش می شد سه بار شعار «زنده باد بهار» را در پایان سخنان خود مطرح کند و بار دیگر خیل انتقادات را  روانه دولت و کاندیدای مورد علاقه​اش کرد. چه آنکه به عقیده منتقدان، بهره برداری انتخاباتی از روز 22 بهمن که روزی ملی برای مردم محسوب می شد، آن هم به نفع کاندیدای دولت برخلاف مشی رییس جمهوری کشور بود.

5- شعار «زنده باد بهار» تنها در سخنان رییس دولت، اسفندیار رحیم مشایی و اطرافیان و حامیان این دو چهره مطرح نمی​شد. چه آنکه سامانه پیامکی به نام «زنده باد بهار» نیز از سوی برخی از حامیان رییس‌جمهور و مشایی راه‌اندازی شده بود که البته عمر آن نیز چندان طولانی نبود و در روز بیست و یکم بهمن این سامانه بعد از 3 ماه فعالیت با شکایت 5 نفر فیلتر شد تا با حکم دادستانی پیامک‌های «زنده باد بهار» پیام‌آور فعالیت‌های حامیان دولت نباشد.

6- شعار انتخاباتی دولت که بسیاری آن را همسو با مکتب ایرانی می دانستند بعد از از 22 بهمن و در حاشیه جلسات هیات دولت به سوژه خبرنگاران از رییس جمهور و مشایی که حالا دیگر پای ثابت این جلسات شده بود تبدیل شد. هر دو چهره اما از در انکار انتخاباتی بودن واژه بهار در می‌آمدند. چنانچه تنها در یک مورد در روز چهارشنبه 25 بهمن ماه 91 و در حاشیه جلسه هیات دولت وقتی خبرنگاران به احمدی‌نژاد گفتند عده‌ای می‌گویند که این شعار انتخاباتی شماست و انتقادهایی به شما در ارتباط با مطرح کردن آن در تریبون راهپیمایی 22 بهمن وارد شده است، در توضیح آن با طرح این پرسش که آیا همه چیز در کشور انتخاباتی است؟ ادامه داد: «من در مورد امام زمان (عج) صحبت کردم، حال شما می‌خواهید بگویید زنده باد پاییز!»

اسفندیار رحیم‌مشایی نیز با تاکید بر این‌که منظور رییس‌جمهور از به کار بردن این جمله امام زمان (عج) است و این یک چیز روشنی است، گفت: همانگونه که در مورد ایشان آمده است «السلام‌عیلک یا ربیع‌الانام». اشاره مشایی به لقب امام زمان(عج) بود که او را ربیع‌الانام «بهار جان‌ها» و نضرة‌الایام «سرسبزی دوران» خوانده‌اند. وی در پاسخ به این سوال که برخی می‌گویند این شعار تبلیغات انتخاباتی شماست، گفت: تبلیغات انتخاباتی چه چیزی هست؟!

7- اظهارات بهارانه رییس جمهور در نهایت در 20 اسفند و در مراسم ملی استقبال از نوروز که از سوی دولت برپا شده و در جریان آن به مشایی نشان فرهنگ داده شد، مصداق یافت و رییس دولت در این مراسم مشایی را «مردی بهاری، بهاری و بهاری» توصیف کرد.
8- سال 92 نیز برای دولتی‌ها با کلید واژه بهار آغاز شد و رییس جمهور در پیام تبریک خود در سال جدید باز هم از بهار و آمدن بهار گفت تا به دنبال آن سال انتخاباتی دولتش را بهارگونه آغاز کند و بعد از از آن در مراسم های پی در پی «حماسه حضور» که در جریان سفرهای استانی دولت برپا می شد، «بهار» و «زنده باد بهار» از سوی او و اطرافیانش بارها و بارها مطرح شود.

شعاری که در نهایت نه تنها با روی خوش سیاستمداران روبرو نشد که با رد صلاحیت اسفندیار رحیم مشایی و حذف دولتی ها از گردونه انتخابات ریاست جمهوری، به نظر می رسید که به پایان زودهنگام رسیده باشد. اما احمدی نژاد که در اظهارنظرها و تصمیمات یکباره و خاص در 8 سال گذشته ید طولایی دارد، در آخرین اظهارات خود در روزهای گذشته باز هم از آمدن بهار سخن گفت. بهاری که از سازمان ملل آغاز شد و گویی می رود تا جریان احمدی نژاد را در سال های دوری از سیاست راهبری کند.
/29220

منبع: خبرآنلاین