به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، روز پنجشنبه ۲۱ شهریور حجتالله ایوبی رئیس سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه عزتالله انتظامی بازیگر پیشکسوت سینما و تئاتر ایران قفلی را که بر در خانه اهالی سینما سنگینی میکرد، باز کردند تا بار دیگر این خانه مامن و پناه کسانی باشد که برای سینمای ایران اعتبار و آبرویی بینالمللی به دست آوردهاند.
ایوبی پس از بازگشایی خانه سینما همانطو که وعده داده بود به همراه محمدرسول صادقی مدیر کل روابط عمومی سازمان سینمایی در جمع اهالی رسانه حاضر شد و به پرسشهای مختلف آنها پاسخ گفت.
او پذیرفتن مسئولیت در عرصه سینما را فرصت مهمی برای خدمت به اهالی هنر هفتم در ایران دانست و تاکید کرد «میدانم که این زمان را نباید از دست بدهیم، چون فرصتها به سرعت میگذرند.»
ایوبی گفت که میداند چه بر سینماگران گذشته و چه روزگار سختی داشتهاند، اما «در روز ملی سینما کنار هم قرار گرفتهایم تا همدلی و نشاط را جشن بگیریم. همه چیز برای رفتن به سوی فردا مهیاست، وقتی همه شما در کنار هم باشید همه چیز آباد خواهد شد.»
رئیس سازمان سینمایی از همه اصنافی که با وجود اختلاف دیدگاه، دست به دست هم دادهاند تا این همدلی به وجود بیاید و مراسم بازگشایی خانه سینما باشکوه برگزار شود، تشکر کرد؛ «خوشحالم که همه اهالی خانه سینما با بازگشایی این خانه دوباره به این ساختمان بازگشتند و مطمئنم که مردم و نظام نیز در این شادی شریک هستند.»
او تاکید کرد که نظام جمهوری اسلامی ایران، سینمای کشور را پرافتخار میداند و بدون تردید در این شادی شریک است. معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، از سینمای ایران به عنوان سینمایی ملی نام برد که مورد علاقه همه مردم است و جهان نیز به آن افتخار میکند.
ایوبی تاکید کرد: «ما باید قدر سینمای ایران را بدانیم، و اگر شما سینماگران، سازمان سینمایی را خانه خود بدانید و مدیریت آن را دوست خود، قطعا میتوانیم قدمهای خوبی در این عرصه برداریم.»
رئیس سازمان سینمایی از خانه سینما به عنوان پشتوانهای عظیم نام برد و گفت: «اگر سینمای ما درگذشته دچار مشکلاتی شد، دلیلش آن بود که اصناف در کنار سینمای ایران نبودند، اما امروز همه همدلی را پذیرفتهاند. در گذشته مدیریت سینما هم شاید میتوانست بهتر عمل کند اما شرایط آن فراهم نشد.»
او ابراز امیدواری کرد که مشکلات سینمای ایران زودتر حل شود و سیمرغ سینمای ایران به پرواز درآید؛ چون جهان و مردم ایران منتظر این اتفاق هستند.»
بازسازی اعتماد از دست رفته
ایوبی در بخش دیگری از سخنانش به اهمیت بازگشایی خانه سینمای ایران اشاره کرد و گفت: «این اتفاق باعث میشود که اعتماد از دست رفته بین مدیران سینمایی و سینماگران ترمیم شود.»
او از اهالی سینما هم سپاسگزاری کرد و افزود: «من در جمع شما سینماگران فرهیخته، هم محبت را احساس کردم و هم دریافتم که اجماعی نانوشته بین ما وجود دارد تا با کمک هم مسائل و مشکلات را حل کنیم، مسائل و مشکلاتی که یکی از آنها مساله خانه سینماست.»
او از اهالی رسانه هم به به عنوان یکی دیگر از اضلاع این اجماع نانوشته نام برد و گفت: «اخباری که در یک ماه گذشته منتشر شده حکایت از آن دارد که رسانهها هم در کنار سینماگران و مدیران سینما هستند و با تمام وجود میکوشند تا در حل این مشکل کوچک، اما آزار دهنده ما را یاری دهند.»
معاون وزیر ارشاد از همه خواست تا در کنار هم برای حل مسائل سینما عاقلانه و متعهد حرکت کنند و شرط انصاف را هم در خاطر داشته باشند.
او که در مراسم معارفهاش از مساله خانه سینما به عنوان خاری کوچک در پای سینمای ایران نام برده بود، باز هم از این تعبیر استفاده کرد و گفت: «این مسله خار کوچکی بود که فعالیت سینماگران و سیاست گذاری مدیران را مختل کرده بود و ما هر تلاشی میکنیم تا این مشکلات حل شود.»
ایوبی به صحبتهای حسن روحانی رئیس جمهور ایران و تاکید او بر همراهی مردم و گروههای مختلف برای ساختن یک چهره موفق در بخشهای مختلف اشاره کرد و گفت که سینما هم از این قاعده مستثنی نیست.
رئیس سازمان سینمایی از نظام جمهوری اسلامی ایران به عنوان نظام مردم سالاری دینی نام برد که همه دنیا به داشتن آن غبطه میخورند؛ «این نظام تنها با مشارکت و همراهی مردم شکل گرفته و حضور مردم هم تنها با وجود صنوف معنا پیدا میکند.»
به گفته ایوبی، اگر صنوف در کنار مدیریتهای مختلف باشند، قطعا میتوانند کمک رسان باشند و به همین خاطر حل مشکل خانه سینما و بازگشایی آن برای من به عنوان رئیس سازمان سینمایی هم میتواند راهگشا باشد چون با کمک همه سینماگران و مشاورههایی که میدهند، میتوانیم یک سینمای خوب داشته باشیم.»
اعتماد از دست رفته بین مدیران سینمایی و سینماگران به اعتقاد ایوبی با بازگشایی خانه سینما ترمیم میشود، هر چند به گفته او اعتماد دیوار بلندی است که باید آجر به آجر روی هم قرار و شکل بگیرد.
او گفت که برای رسیدن به اعتماد پایدار باید مدیریت شفاف داشته باشیم وقول داد که در تمام دورههای مختلف فعالیتش، شفاف سازی کند.
ایوبی با بیان این مطلب که سینما سه پایه حکومت، مردم و فرهنگ تصویری را به هم پیوند میدهد، گفت: «بر همین اساس حکومت ایران سهم خودش را از سینما میخواهد، همانطور که مردم حق خود را از سینما میخواهند، در کنار این جامعه سینمایی هم امنیت شغلی و روانی خود را از نظام و مخاطبان سینما طلب میکند.»
او تاکید کرد که در دولت «تدبیر و امید» تلاش میشود تا امنیت شغلی و روانی سینماگران در کنار انتظارات حکومت و مردم از سینما تامین شود.
رئیس سازمان سینمایی تاکید کرد: «نظام باید پشت سر مردم خودش بایستد و من به این مساله اعتقاد راسخ دارم که در حوزه سینما هم مدیریت باید حامی فعالیتهای صورت گرفته در تمامی حوزهها باشد. اگر مجوزی صادر شد، مدیر سینمایی وظیفه دارد که پشت سینماگران خود بایستد و دقت داشته باشد تا مجموع فعالیتها به درستی انجام شود.»
او حمایت دولت از بخش خصوصی را یاد آور شد و خاطرنشان کرد که دولت اگر وارد کاری میشود، نباید خود را رقیب بخش خصوصی بداند، در واقع دولت باید به گونهای عمل کند که بخش خصوصی از حمایت کامل برخوردار باشد و در سایه این حمایت، امنیت روانیاش هم تامین شود.
حمایت از تهیه کنندگان بخش خصوصی یکی دیگر از موضوعاتی بود که ایوبی در این نشست به آن پرداخت؛ «همه تهیه کنندگان بخش خصوصی در سینمای ایران عزیز هستند، اگر این تهیه کنندگان سرمایههای خود را در جای دیگر خرج میکردند، قطعا به نتایج بهتری میرسیدند. اما آنها سرمایههای خود را به حوزه سینما آوردهاند تا از فرهنگ و هنر ایران در این حوزه حراست کنند، به همین خاطر باید به تهیه کنندگان بخش خصوصی احترام گذاشت و از آنها حمایت ویژه کرد.»
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد که در سینما باید به دو حوزه اندیشه و تجارت بها داد و این دو حوزه را در کنار هم داشت، به اعتقاد او، نه پرداختن صرف به سینمای اندیشه مدار راه به جایی میبرد و نه پرداختن کامل به سینمای گیشه مدار؛ «در حوزه ادبیات هم اگرفقط حافظ همه ادبیات ایران میبود، دیگر خود حافظ هم معنایی نداشت. در حوزه سینما هم فیلمهای گوناگون در کنار هم معنای درستی پیدا میکنند. اگر همخوانی اندیشه با گیشه وجود نداشته باشد، باید در سینما را بست؛ چون مخاطب را از دست خواهیم داد.»
یک مساله صنفی که سیاسی شد
ایوبی نگه داشتن مسائل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را در همان حوزهها و جلوگیری از تبدیل شدن آن به مطالبات سیاسی را هنر حکومها دانست و گفت: «مشکل خانه سینما، فقط یک اختلاف صنفی بود، اما این مشکل به شکل دیگری در کل کشور نمود پیدا کرد و حتی کاندیداهای ریاست جمهوری هم در مناظرههای خود از موضوع بازگشایی خانه سینما سخن گفتند.»
او این مساله را زمینه ساز سیاسی شدن موضوع خانه سینما دانست و ادامه داد: «موضوع خانه سینما سیاسی شد، چون خوب مدیریت نشد، خانه سینما دغدغه مشترک ماست. مساله این خانه، انقلاب و ارزشها نبود، تنها یک مساله صنفی بود، اما با چنین عناوینی فقط جامعه را نگران کردند.»
معاون سینمایی وزارت ارشاد تاکید کرد: «خانه سینما منحل نشده بود، فقط مدتی با حکم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بسته شد و روز گذشته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حکمی را برای بازگشایی این خانه صادر کرد.»
او که مدتی مدیر بخش تشکلهای مردم نهاد وزارت کشور بوده، افزود: «وقتی انجمن یا یک موسسه فرهنگی به ثبت میرسد، یک شخصیت حقوقی پیدا میکند و تنها فقط قوه قضائیه میتواند آن را منحل کند نه وزارت ارشاد.»
ایوبی در مورد روند آغاز به کار خانه سینما پس از بازگشایی، به تفاهمهایی که پیش از این برای بازگشایی خانه سینما صورت گرفته اشاره کرد و گفت: «تفاهمات خوبی در این زمینه صورت گرفته، صنوفی که روند قانونی خود را طی نکردهاند، این مراحل را پشت سربگذارند، اساسنامه را امضاء کنند و مدارک را هم تحویل بدهند و با رسیدی که دریافت میکنند، در مجمع عمومی شرکت کنند.»
او با شاره به یکی دیگر از بندهای آن تفاهم نامه مبنی بر تایید اساسنامه اصلاحی در مجمع عمومی خانه سینما گفت: «در مجمع عمومی نمایندگان همه اصناف حضور پیدا خواهند کرد و تاریخ برگزاری آن هم هفته آینده اعلام میشود.»
پرسشهای خبرنگاران، پاسخهای ایوبی
رئیس سازمان سینمایی پس از پاسان صحبتهایش به پرسشهای اهالی رسانه پاسخ گفت. او در پاسخ به این پرسش که در ماههای پایانی دولت دهم شاهد صنف سازی در حوزه سینما بودیم، و این صنفهای ساخته شده آیا در مجمع عمومی خانه سینما حضور دارند، گفت: «اصنافی که عضو خانه سینما هستند، میتوانند در مجمع عمومی شرکت کنند. قرار است از روز شنبه (۲۳ شهریور) با طرفین این موضوع جلساتی را بگذاریم تا نحوه برگزاری مجمع عمومی مشخص شود.»
او تاکید کرد که ملاک برگزاری مجمع عمومی خانه سینما اساسنامه فعلی است و تا اساسنامه اصلاحی در مجمع عمومی تصویب نشود، نمیتوانیم، فراتر از اساسنامه موجود خانه سینما عمل کنیم.»
به گفته ایوبی، سه ناظر هم از طرف وزارت ارشاد تعیین میشوند و از ابتدای هفته بعد با استقرار در خانه سینما همراه هنرمندان این عرصه خواهند بود تا کارها مطابق روند قانونی پیش برود.
پرسش دیگر در مورد بازگشایی خانه سینما بود، اینکه باز گشایی یک نهاد صنفی از سوی وزارت ارشاد باعث دولتی شدن آن نمیشود؟ ایوبی پاسخ داد: «نه بنده در سازمان سینمایی، نه مجموعه وزارت ارشاد و نه دولت یازدهم، بنا نداریم که اصناف را دولتی کنیم، اما دولتی شدن با طی مراحل قانونی فرق دارد و در حال حاضر هم قرار است صنوف، تنها مراحل ثبت قانونی خود را طی کنند و صنف باقی بمانند.»
پرسش دیگر مربوط به بودجه خانه سینما بود که طی سالهای اخیر از سوی دولت پرداخت نشده است، ایوبی گفت که اگر دولتی تصمیم بگیرد خانه سینما را باز کند، طبیعتا فکر هزینههای آن را هم میکند و طبق روال قانونی بودجه و اعتبار مربوط به این تشکل را لحاظ میکند.»
وضعیت خانه سینمای ایرانیان که در ماههای پایانی دولت دهم شکل گرفته و برپا کنندگان آن سینماگران نزدیک به مدیریت وقت سازمان سینمایی بودهاند و ادامه فعالیت آن گفت: «ما این مساله را پیش از این هم به صورت شفاف اعلام کرده بودیم، همانطور که ما یک نظام جمهوری اسلامی ایران داریم یک خانه سینما هم خواهیم داشت. در غیر این صورت وقتی ما دو خانه سینما داشته باشیم، طبیعتا این پرسش به وجود میآید که چرا خانه سینمای ۳ و ۴ نداشته باشیم.»
او ادامه داد: «قرار است مجمع عمومی خانه سینما برگزار شود و هیات مدیره جدید مشخص شوند، البته ما امروز شاهد بودیم که گروههای دیگر هم در جمع ما حضور داشتند و دارند خودشان را برای حضور در مجمع عمومی آماده میکنند.»
بازگشت نمایندگان اصناف به شوراهایی چون شورای پروانه ساخت، شورای صدور پروانه نمایش و شورای صنفی نمایش، هم موضوع پرسش دیگری بود که ایوبی پاسخ داد: «ما حضور صنوف مختلف در شوراهای وزارت ارشاد را ارج مینهیم، و دلیل تسریع در روند بازگشایی خانه سینما، این است که بتوانیم از توان صنوف به عنوان بازوان اجرایی قدرتمند برای سازمان سینمایی بهره ببریم.»
تغییر معاونت سینمایی به سازمان در دولت گذشته و برنامه ایوبی برای ادامه دادن مسیر بر اساس ساختار فعلی یا تغییر آن،یکی دیگر از پرسشهای مطرح شده بود که معاون وزیر ارشاد در پاسخ به آن گفت: «مدیریت سینما به صورت یک سازمان کار درستی است، چون سازمان استقلال بیشتری نسبت به معاونت دارد، اما در حال حاضر ما سازمانی داریم که حدود ۳۵۰ پست در آن هست و چنین سازمانی قطعا سنگین است.»
او بنیاد سینمایی فارابی و سایر مجموعههای تحت امر سازمان سینمایی اشاره کرد و گفت: «من همواره به مدیریت کوچک و چایک اعتقاد داشتهام و باید در این حوزه هم به سمت کوچک و چابک کردن سازمان سینمایی برویم.»
رئیس سازمان سینمایی افزود: «در مورد شورای عالی سینما هم که در دولت قبل تشکیل شده، باید بگویم که ما نه تنها مخالفتی با این شورا نداریم، بلکه از این کار تقدیر هم میکنیم، چون این شورا میتواند مسائل کلان سینما را مستقیما به استحضاررئیس جمهور برساند.»
او گفت که به آینده خوش بین است و امیدوار است که تمامی اختلافات موجود با گفتوگو حل شود.
خبرنگار فارس هم در متن کوتاهی که آن را صادقی مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی خواند، از ایوبی خواسته بود که در مورد شایعه حضور رحمان سیفی آزاد و محمد آفریده که سابقه ضد اسلامی دارند، در مدیریت این سازمان به صورت شفاف اعلام نظر کند. معاون وزیر ارشاد هم گفت که در این چند هفته با بسیاری از سینماگران و مدیران پیشین سینمایی جلسه داشته و درباره مسائل مختلف صحبت کرده، اما این بدان معنا نیست که هر فردی به اتاق من آمد یا با من جلسه داشت، قرار است در این حوزه مسئولیت بگیرد.»
او ادامه داد: «آقای آفریده هم یکی از این افراد است، اما نه خودشان آمادگی پذیرش مسئولیت دارند و نه ما توافقی با ایشان کردهایم.»
ایوبی گفت: «من به عنوان یک مدیر فرهنگی کوچک که دغدغه نظام و انقلاب را دارم و سرباز نظام هستم، باید خدمت دوستان بگویم که ما در زمینه مدیریت فرهنگی آدمهای زیادی را نداریم که هم دغدغه حفظ ارزشها و نظام را داشته باشند و هم مدیریت توانمند. در طول چند دههای که از عمر نظام ما میگذرد هزینههای گزافی برای تربیت نیروهای جوان، متدین و اهل جبه و حنگ صورت گرفته است، حالا اگر یک مدیری فیلمی ساخت که مورد قبول خیلیها نبود، آیا باید او را از نظام مدیریت کشور طرد کرد؟»
5757