رئیس جمهور در دومین روز سفر خود به بیشکک، با روسای جمهور تاجیکستان و افغانستان دیدار و گفت و گو کرد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، روحانی در دیدار امامعلی رحمان رییس جمهوری تاجیکستان با اشاره به فرهنگ و زبان مشترک ایران و تاجیکستان، اجرای پروژه های مشترک فرهنگی را از جمله ساخت فیلم ها و سریال هایی که مشترک میان کشورهای فارسی زبان است، برای نزدیکی این کشورها و ملت های آنها مفید خواند.

رییس جمهوری اسلامی ایران، همکاری های اقتصادی میان ایران و تاجیکستان بویژه در زمینه ساخت نیروگاه ، سد ، خطوط راه آهن و خطوط انتقال آب و برق را بسیار مهم دانست و گفت: دولت ایران آمادگی دارد تا برای توسعه همکاری های اقتصادی تهران و دوشنبه، ضمن فعال تر کردن بخش خصوصی، از اجرای پروژهای مشترک حمایت و پشتیبانی کند.

دکتر روحانی از پیشنهاد رییس جمهوری تاجیکستان برای برگزاری نشست های مشترک میان ایران ، تاجیکستان و افغانستان برای تبادل نظر به منظور توسعه همکاری های اقتصادی و اجرای پروژه های مشترک استقبال کرد.

رییس جمهور تاجیکستان نیز در این دیدار با اشاره به سوابق تاریخی و فرهنگی دو کشور و زبان مشترک، اراده جدی دولت و ملت تاجیکستان را برای توسعه و تعمیق روابط با ایران اعلام کرد.

امامعلی رحمان با اشاره به اهمیت سازمان های همکاری منطقه ای از جمله شانگهای و اکو همکاری مشترک کشورهای فارسی زبان را در این سازمان ها موجب ایفای نقش موثرتر و ارتقاء جایگاه آنها در حل و فصل مسایل منطقه ای ارزیابی کرد.

از سوی دیگر رئیس جمهور در دیدار با حامد کرزای رئیس جمهوری افغانستان حضور نیروهای بیگانه در منطقه بویژه افغانستان را زمینه ساز افراط گری در منطقه دانست و ابراز امیدواری کرد که این حضور پایان یابد و سرنوشت کشورهای منطقه بویژه افغانستان به دست ملت ها و دولت های آن سپرده شود.

روحانی با اشاره به همجواری دو کشور تاکید کرد که اراده دولت و ملت ایران همواره ایجاد رابطه خوب و برادرانه با همسایگان بویژه افغانستان برای تامین منافع دو طرف بوده است.

رییس جمهور افغانستان نیز در این دیدار ضمن قدردانی از میهمان نوازی دولت و ملت ایران که همواره پذیرای مردم افغان بودند تحکیم و توسعه روابط دو جانبه در تمامی زمینه ها را خواستار شد. وی نقش جمهوری اسلامی ایران برای برقراری صلح ، ثبات و امنیت در منطقه از جمله افغانستان را موثر و مهم توصیف کرد.

21949

 

 

 

منبع: خبرآنلاین