فیلم «زیبایی بزرگ» به کارگردانی پائولو سورنتینو نماینده ایتالیا در بخش فیلم خارجی‌زبان هشتاد و ششمین دوره جوایز اسکار است.

به گزارش خبرآنلاین، تازه‌ترین ساخته پائولو سورنتینو نوعی بزرگداشت زوال و شکوه شهر رم در میان رخوت این روزهای ایتالیاست.

از «زیبایی بزرگ» (The Great Beauty) به عنوان ادای احترام عصر برلوسکونی به فدریکو فلینی بخصوص فیلم «زندگی شیرین» او یاد می‌شود.

تونی سرویلو در این فیلم نقش نویسنده‌ای سالخورده به نام جپ گامباردلا را بازی می‌کند. او به لطف رمان معروفی که 40 سال پیش نوشته همیشه مطرح بوده و اکنون در 65 سالگی زندگی یکنواختی دارد. در همان حال که جپ به این فکر می‌کند که نوشتن را از نو آغاز کند، شیوه زندگی لذت‌جویانه و ثروت خود را زیر سئوال می‌برد.

داستان «زیبایی بزرگ» در پسزمینه درخشش گروتسک رم یا همان «شهر ابدی» و در بحبوحه تنگنای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ایتالیایی معاصر روایت می‌شود.

این فیلم اولین بار در دنیا ماه مه پیش در بخش رسمی جشنواره کن به نمایش درآمد و اخیرا در جشنواره تورنتو هم روی پرده رفت.

سورنتینو در کن به خبرنگاران گفت: «فیلم می‌کوشد فقری را به تصویر بکشد که مادی نیست. در همان حال سعی نکردیم با نشان دادن آنچه هست و مظهر کشورمان است، قضاوت منفی داشته باشیم.»

سرویلو هم گفت: «شما پرتره شهری را دارید که مظهر یک موقعیت انسانی مشخص است. این تصویر اصلا مظهر امید نیست، بلکه نمادی از فرصت‌های از‌دست‌رفته در گذر زمان است.»


تونی سرویلو در صحنه‌ای از فیلم «زیبایی بزرگ»

«زیبایی بزرگ» از 21 مه در ایتالیا اکران شد و به فروش بسیار خوب 8.7 میلیون دلار دست پیدا کرد. این فیلم ماه نوامبر در ایالات متحده اکران می‌شود.  

«زیبایی بزرگ» را یک کمیسیون متشکل از گروهی کارشناس شامل لیلیانا کاوانی کارگردان به نمایندگی از ایتالیا انتخاب کرد.

نقدهای مشتاقانه منتقدان بین‌المللی باعث شده «زیبایی بزرگ» قوی‌ترین رقیب ایتالیایی اسکار بخش فیلم خارجی‌زبان در سال‌های اخیر باشد.

لی مارشال منتقد اسکرین دیلی در نقدی بر «زیبایی بزرگ» از آن به عنوان «یک قطعه فیلمسازی استادانه» یاد کرد و نوشت: «یک دیوارنگاره سینمایی غم‌انگیز و دلزده، از رم معاصر که هم به لذت‌گرایی مالیخولیایی «زندگی شیرین» یا «رم» فلینی ارجاع می‌دهد و هم به زوال امپراتوری رم.»

ایتالیا آخرین بار سال 1999 با فیلم «زندگی زیباست» روبرتو بنینی برنده جایزه اسکار این بخش شد.

سورنتینو سال 2008 برای فیلم «ستاره» درباره جولیو آندروتی نخست وزیر پیشین ایتالیا جایزه هیئت داوران جشنواره کن را دریافت کرد و دو سال پیش هم فیلم «این جا باید باشد» با بازی شان پن را در بخش مسابقه اصلی این جشنواره داشت.

تاکنون 53 کشور نمایندگان خود در بخش فیلم خارجی‌زبان جوایز اسکار امسال را معرفی کرده‌اند. مهلت ارسال فیلم‌های خارجی‌زبان به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اول اکتبر (9 مهر) به پایان می‌رسد.

اسامی پنج نامزد نهایی بخش اسکار فیلم خارجی‌زبان پنجشنبه 16 ژانویه 2014 (26 دی) همراه نامزدان دیگر بخش‌ها اعلام خواهد شد.

هشتاد و ششمین دوره جوایز آکادمی یکشنبه دوم مارس (بامداد دوشنبه 12 اسفند به وقت ایران) در دالبی تیه‌تر در هالیوود اند هایلند در لس آنجلس برگزار می‌شود.

ورایتی / 25 سپتامبر / ترجمه: علی افتخاری

5858

منبع: ورایتی