فارس نوشت:

وزیر امور خارجه آمریکا تاکید دارد که تا زمانی که ایران ثابت نکند که به دنبال دستیابی به قابلیت تولید تسلیحات هسته‌ای نیست، تحریم‌ها علیه ایران لغو نمی‌شود.

«جان کری» در مصاحبه با شبکه خبری «سی بی اس» اعلام کرد که تا زمانی که ایران نشان ندهد که به دنبال دستیابی به قابلیت تولید تسلیحات هسته‌ای نیست، دولت واشنگتن تحریم های ضد ایرانی را لغو نمی‌کند.

بر اساس این خبر، کری گفت که یکی از اقدامات ملموسی که ایران می تواند برای نشان دادن جدیت خود در عدم جستجوی تسلیحات هسته ای بر دارد این است که در تاسیسات غنی سازی اورانیوم فردو را به روی بازرسان سازمان ملل باز کند.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه مصاحبه خود اعلام کرد که آمریکا تا زمانی که مشخص نشود که یک پروسه بسیار قابل اثبات، قابل توجیه و شفاف در جای مناسب خود وجود نداشته باشد، به طوری که ما دقیقا بدانیم ایران چه کاری می خواهد با برنامه هسته ای اش انجام دهد، تحریم ها علیه ایران را بر نمی دارد.

وزیر خارجه انگلیس هم با اشاره به اینکه در نشست آلماتی به ایران پیشنهاداتی شده، تصریح کرد که ما نمی‌گوییم که تنها تهران باید رویه‌اش را تغییر دهد، ما همه آماده‌ایم به آن واکنش نشان دهیم اما تغییرات عملی باشد.

ویلیام هیگ در گفت‌وگویی تلویزیونی با بی‌بی‌سی درباره مذاکرات بین ایران و 1+5 در نیویوریک گفت: من نکته‌های زیادی از صحبت‌های آقای حسن روحانی را مثبت می‌دانم همانطور که به آقای ظریف وزیر خارجه ایران گفتم، ما برای رابطه بهتر آماده هستیم.

ویلیام هیگ افزود: البته مهم این است که تغییر لحن و تغییر شیوه گفتار ایران با عمل همراه شود، اقداماتی که ما بتوانیم به آن پاسخ دهیم و بقیه دنیا نیز متناسب با آنها گام بردارند.

وی تصریح کرد: فکر می‌کنم که می‌توانیم باهم کار کنیم، تغییر لحن مهم است ولی کارهای زیادی باید انجام شود.

وزیر امور خارجه انگلیس با اشاره به اینکه درباره مسئله هسته‌ای موارد مشخصی وجود دارد، ابراز داشت که آقای روحانی درباره شفافیت در برنامه هسته‌ای صحبت کرد که این شفافیت ضروری و مهم است، ایران می‌تواند با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کند و قطعنامه‌های شورای حکام آژانس و شورای امنیت را بپذیرد.

وی ابراز داشت که بنابراین مسائل مشخصی وجود دارد که می‌تواند ایران انجام دهد تا بتواند نشان دهد، تغییری روی داده است و ماهم در پاسخ تائید می‌کنیم.

ویلیام هیگ تصریح کرد که ما آماده این کار هستیم و من می‌خواهم مردم ایران این را بدانند که لندن ترجیح می‌دهد با تهران روابط بهتری داشته باشیم که این نفع مردم همه کشورهاست. ایران باید برای رسیدن به آنجا گام‌های ملموسی بردارد.

وزیر خارجه انگلیس با بیان اینکه بازگشایی سفارت انگلیس نیاز به اعتمادسازی در طول زمان است تاکید کرد که لازم است لندن اطمینان یابد که سفارت، می‌تواند به راحتی کارهای یک سفارت را انجام دهد.

وی با بیان اینکه از سرگیری کار سفارت انگلیس نیاز به ارائه تضمین‌هایی دارد، گفت: بخشی هم درباره جبران خسارتی است که در حمله به سفارت به اموال و ساختمان سفارت در تهران وارد شد.

/2929

منبع: فارس