بسیاری از کارشناسان و منتقدان معتقدند که آموزش و پرورش ما آنچنان که باید با دانش و فن آوری روز پیش نمی رود و دانش آموزان تنها در کلاس های درس برخی محفوظات را می آموزند.

در سند تحول آموزشی قرار است که مدارس با علم و فن آوری روز پیش بروند و دانش آموزان از لب تاپ و تبلت استفاده کنند اما هنوز زیرساختها و اعتبارات این کار فراهم نشده و از سوی دیگر عنوان می شود که معلمان ما در این زمینه شناخت کافی ندارند.در میزگردی که با همین موضوع برگزار شد،
دکتر محمود مهرمحمدی، عضو هیات علمی دانشگاه و سرپرست دانشگاه‌فرهنگیان و مرتضی نظری کارشناس آموزش و توسعه معتقد بودند که در حال حاضر سواد فن آوری دانش آموزان بیشتر از معلمان است.
در این زمینه کاربران خبرآنلاین هم نظراتی داشتند.برخی نظام آموزشی را مقصر این بی سوادی دانش آموزان می دانند که در جدول زیر نظرات آنها آورده شده است:

 

نام شرح اظهار نظر
رضا سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هم مثل بیشتر کارهای دولت گذشته شتابزده، سطحی و بدون کار عمیق کارشناسی طراحی و اجرا شد. هم اکنون دولت بایستی نسبت به اصلاح ساختار آن و اعمال نظرات کارشناسی اقدام نماید. چون زیان اجرای این سند به شکل کنونی بعضا جبران ناپذیر خواهد بود.
بی نام کتابهای درسی خیلی سخت هستند واقعا من خودم یه وقتهایی میمونم که چظورب به بچم چیزی رو یاد بدم چرا باید اینطظوری باشه
رسول الان باید تو مدارس اینترنت و کامپیوتر باشه اما خوب میتونن کنترل کنند اما بچه ها رو با تکنولوژی روز هم اشنا کنن.اینطوری بچه ها دیگه حریص نمیشن و از همه چیز با فرهنگ استفاده میکنن
دانش آموز من که فکر نمیکنم تا 50 سال آینده هم نظام اموزشی ما با دنیا پیش بره
بی نام چرخه مدیریت آموزش وپرورش از جوانان تهی است اصلا اجازه رشد به نیروی های نسل بعد رانمی دهند
ایراندوست منصف ترین کارشناسان هم می دانند که مهمترین مشکل آموزش و پرورش سپردن مسولیتهای بزرگ به آدمهای کوچک طی سالهای گذشته بوده امیدواریم اقای فانی موفق بشه و این اشتباه را تکرار نکنه.
خواننده خبرآنلاین پسر من تا دو راهنمایی تو ایران درس خوند و بعد ما رفتیم کانادا وقتی پسرم اول دبیرستان بود تازه معادله یک مجهولی خوند و مسخره میکرد که اینا الان دارن تازه یک مجهولی میخونن.اون به دوستاش یاد میاد و اشکال اونا رو میگرفت.واقعا نظام اموزشی ما خیلی سخته

 

اما برخی کاربران هم ضعف را درمعلمان می دانند که در جدول زیر نظرات آنها آورده شده است:

 

نام شرح اظهارنظر
بی نام اگر در آموزش و پرورش ماهرترین و علمی ترین ودلسوزترین معلم ها را در صدر امور بگذارند همه چی حل است به دلیل افراد زیاد در آموزش و پرورش و امتیازات کم برای عده ای انحصار امتیازات قائل هستند وبقیه افراد شایسته را نوکر این عده انحصار طلب می کنند و از دور امتیازات خارج می کنند یا از او کار میکشند و امتیازش را به رئییس بی عرضه اش می دهند تا این معضل حل نشود ومردم به خاطر نان تیغ در گلو فرمان می برند محال است آموزش و بخصوص پرورش ما اصلاح شود .
شاگرد قدیمی باز الان اوضاع معلم اینگلیسی خیلی بهتر شده من دهه 70 درس می خوندم معلم اینگلیسیم خیلی از کلمه ها رو اشتباه تلفظ می کرد
بی نام خوب معلومه معلم گزینشی خیلی چیزها باید داشته باشه سواد لازم نیست بچه های مردم را همین سواد گمراه کرده است.
ایرانی کارشناسان اموزشی از این حرف های غیر کارشناسانه زیاد می زنند راست میگنیک ساعت برن کلاس من ببینم می تونن اداره کنند ما که از نزدیک با اموزش سر وکله میزنیم چیزی از سواد نمی بینیمدانش اموزان فعلی داشته باشن بعدش هیشکی نیست به این کارشناس بگه مرد مومن لب تاب سه ملیونی معلم جماعت می تونه بخره بروز شدن اطلاعات نیاز به پول داره اینقد با این حرفای غیر کارشناسی عذابمون ندین کم مونده برچسب بیسوادی به معلما بزنین انصاف هم چیز خوبیه
بی نام میگن هوشمندسازی؛ کدوم معلمی بلده با تبلت و کامپیوتر کار کنه؟ چند درصدشون؟ اصلا آموزش و پرورش تسهیلاتی گذاشته که خود معلما برن دنبالش؟ اصلا مگه معلما چقدر حقوق میگیرن که سواد به روز مثل دانش آموزا داشته باشن؟ که اصلا برن مسافرت خارج ببینیم آنتالیا کجاست؟ همین تخت جمشید هم خیلیاشون نمی تونن برن. من بچه معلمم؛ تا حالا هیچ جا مسافرت نرفیتم غیر از یه بار شمال و دوبار مشهد. دلتون خوشه ها
معلم سلام.توی دانشگاه فرهنگیان به فوق لیسانس دانشگاه ازاد درس می دهند دانشجوی دکتری دولتی آموزش و پرورش ررا راه نمی دهند. طرف با دکترا باید دبیرستان درس بدهد اما کسانی با ارشد مدیریت دولتی که مدرکش معادل هست انجا تدریس می کنند.

45232

 

منبع: خبرآنلاین