بعضی خودروها عجیب با سبک زندگی مردم بعضی کشورها جور در میآیند مثل ونهای فولکس واگن برای برزیلیها. برزیلیها ونهای کلاسیک فولکس را تقریباًً برای هر کاری استفاده میکنند؛ از تاکسی، آمبولانس و ماشین پلیس گرفته تا رستوران سیار و حتی خانه و محل زندگی، این مدل فولکس واگن تا حدی عصای دست اقشار مختلف در این کشور بوده که بعد از اینکه تولیدشان در همهجای جهان متوقف شده است، برزیلیها هنوز این ونهای کلاسیک 56 ساله را تولید میکنند. اما این مدلماشین هم قرار است به زودی به موزه تاریخ بپیوندد؛ تا قبل از پایان سال 2013 سری ویژهای از این ونهای دوستداشتنی به عنوان حسنختام به بازار عرصه میشوند و تمام .
گزارش مجلس اشپیگل را در رابطه با روزهای پایانی مینیبوسهای فولکسواگن در آخرین کشوری که هنوز آنها را تولید میکرد. در ادامه میخوانید.
از فولکس دل نمیکنند
بعضی از این ونها قیژقیژ میکنند و بعضی دیگر وقتی سنگین بشوند به خرتخرت میافتند. شاید رنگورو رفته و قدیمی باشند اما حسابی پرطرفدارند. هنوز هم میتوان صفر کیلومترشان را خرید اما نه برای مدت طولانی. روزهای ون فولکس واگن در برزیل، آخرین جایی که هنوز آنها را تولید میکرد، رو به پایان است. «آدمیر کاردونا»، 48 ساله و تاجر این ونهاست. او به آرامی دستش را روی یکی از مدلهای 1970 این ون میکشد و میگوید: «اگر دیگر کسی اینها را نمیخواهد، حرفی نیست اما یک روز مردم جلو در فرودشگاه من صف میکشنند تا این یکی را بخرند.»
قبلاً شایعاتی در مورد مرگ قریبالوقوع این ونها پخش شده بود اما حالا دیگر قضیه قطعی شده است. در دسامبر امسال آخرین ونهای تیپ دو وارد بازار سائو پائولو میشوند. این به آن علت است که این ماشینها دیگر با استاندارد روز مطابقت ندارند و از سال 2014 تمام ماشینها در برزیل قرار است به ترمز ایبیاس و ایربگ مجهز باشند، گزینههایی که روی این مدلهای قدیمی 56 ساله قابل اعمال نیست.
اما «کاردونا» عقیده دیگری دارد. او میگوید:"«این حرفها بیاساس است چون اگر آنها واقعاً بخواهند، میتوانند این مدلها را هم مجهز کنند.» او خودش تا الان فرمان هیدرولیک، پنجره اتوماتیک، صندلیهای تاشو و سیستم تهویه هوا را به اتوبوسهای کمپانی خودش اضافه کرده است، امکاناتی که سازندگان این خودرو به خواب هم نمیدیدند. «کاردونا»، مدیر کمپانی «سیا داس کومبیس» در جنوب شهر «پورتو آلگره» در برزیل است او 34 دستگاه خودرو موجودی دارد که همه قابل فروش یا کرایه هستند. اوضاع کسب و کار او خوب و «کاردونا» در فکر توسعه کمپانی بوده اما اکنون نگران آینده است. او میگوید: «حالا دیگر به دست آوردن قطعات این خودرو دشوارتر میشود. فولکس واگن دارد تنها خودرویی که واقعاً متعلق به مردم بود را به قبرستان ماشینها میفرستد.»
تلفیق عقل آلمانی با زندگی برزیلی
اولین اتوبوسهای VW در سال 1953 در ساختمان عظیمی نزدیک سائوپائولو سر همبندی شد. چهار سال بعد، «فولکس واگن دو برزیل» خودش خط تولید را به راه انداخت. کمتر خودرویی در جهان به لحاظ مدت تولید به گرد این فولکسواگنها میرسد. مینیبوسهای VW نشاندهنده ازدواج عجیب و موفق مهندسی آلمانی با سبک زندگی برزیلی است. در برزیل بیش از 5/1 میلیون دستگاه از این خودرو تولید شده است و این مینیبوسها برای بسیاری از صاحبان کسبوکارهای کوچک حکم نان شب را دارند. مدل صفر کیلومتر این مبنیبوسها 47 هزار رئال (چیزی حدود 15 هزار یورو) است و این یعنی آنها به صرفترین خودروی موجود در بازار هستند.
بیشترین استفاده از مینیبوسهای VW در بازارهای هفتگی و در کارگاههای ساختمانسازی است. از آنها اغلب به عنوان کیوسکهای سیار، آمبولانس و حتی نعشکش هم استفاده میشود. در ریو دو ژانیرو، مینیبوسهای شلوغ VW بین تپههای زاغهنشین شهر که به «فاولا» مشهورند، در رفتوآمدند و در حومه آمازون هم از آنها برای حملونقل توریستها از میان جادههای گلی استفاده میشود.
سری نهایی، ادای دینی به گذشته باشکوه
فولکس واگن در طول دههها، هرازگاهی این خودرو محبوب را بهروزرسانی مختصری میکرد. به جایی چراغهای گرمازای قدیمی که حرارتش صورت هر رهگذری را میسوزاند، چراغهای مدل جدید نصب کردند. چند سالی هم فولکسواگنهای معروفی با موتور بوکسوری و سیستم خنککننده با هوا تولید شدند که دیزلی هم بودند، گرچه آن مدل خوب مهندسی نشده بود و به سرعت از بازار خارج شد. وقتی استانداردهای جدید آلایندگی مطرح شدند، فولکس واگن هم از موتورهایی با خنککنندههای آبی استفاده کرد از آن زمان که آن رادیاتور مشکلی به جلوبندی این ماشینها اضافه شد و شکل و شمایل مدلهای کلاسیک را خراب کرد اما این تغییر هم از محبوبیت این خودرو نکاست. فقط همین امسال بیشتر از 13 هزار دستگاه مینیبوس VW ساخته شده است که بیشتر آنها هم دستی سر همبندی شدهاند اما در بزیل مشتریها گزینههای انتخابی چندانی هم ندارند. مینیبوسهای VW در این کشور فقط در دو مدل 9 صندلی و ونهای مخصوص تحویل کالا، آن هم فقط در یک رنگ وجود دارند؛ سفید.
به عوان حسنختام، VW قرار است آخرین سری این مینیبوسها را به باشگوهی سابقشان تولید کند. این سری یادگاری که فقط شامل 600 دستگاه خودرو است، قرار است شکل مدل افسانهای دهههای 60 و 70 باشند و به قول برزیلیها با «کتودامن» به بازار بیایند. حتی پنجرههای آنها هم قرار است مثل مدلهای قدیمی پرده داشته باشند. تنها ادای دین آنها به ظواهر مدرن خودروسازی یک ضبط ناقابل با قابلیت پخش MP3 و پورت USB است.
31301