زمانی‌که از معماران بین‌المللی دعوت می‌شود تا طرح‌هایی نوآورانه برای ایستگاه‌های اتوبوس ارائه دهند، باید انتظارش را هم داشت که برخی از آنها ایستگاه را از اول اختراع کنند!

محمود حاج‌زمان: اگر از ویکی‌پدیا بپرسید «کرومباخ» چیست یا کجاست، به شما می‌گوید کرومباخ شهری کوچک در اتریش است که در منطقه‌ای با جاذبه‌های باستان‌شناسی قرار دارد، در قرن 16 و 17 میلادی مورد حمله طاعون و وبا قرار گرفت، و نخستین ایستگاه آتش‌نشانی دنیا در سال 1884 / 1263 در آنجا ساخته شده است. اما چیزی که به شما نمی‌گوید، این است که کرومباخ از هفت مکتب مختلف معماری دعوت کرده است تا طرح‌های متهورانه و نوآورانه خود را برای ایستگاه‌های متواضع و بی‌ادعای اتوبوس ارائه دهند.

انجمن محلی فرهنگ کرومباخ از معماران هفت کشور بلژیک، شیلی، چین، ژاپن، نروژ، روسیه و اسپانیا دعوت کرد تا طی چهار هفته طرح‌های خود را در این زمینه برای آنها ارسال کنند. نتیجه کار توسط گروهی به سرپرستی معمار اتریشی، دیتمار اشتاینر، تحت عنوان «ایستگاه اتوبوس: تنوعی از سرپناه‌های سودمند تا مجسمه‌سازی‌های آوانگارد» ارائه شده است.

از میان طرح‌های ارئه شده، طرح معمار شیلیایی، اسمیلجان رادیک هم اکنون ساخته شده است. سایر طرح‌ها علاوه بر تصویرسازی، به صورت مدل‌های 1:7.5 ارائه شده‌اند؛ اما برای ساخت آنها هنوز تصمیم‌گیری نشده است.

53275

منبع: گیز مگ