وزیرخارجه ایران دقایقی قبل در جمع خبرنگاران چزئیات توافقهای ایران و 1+5 را بیان کرد.

ظریف گفت: غنی سازی 5درصدی و تاسیسات فردو واراک ادامه می بابد. وی که این موضوع را از دستاوردهای توافق ژنو معرفی کرد افزود: راه برای تحریم موقت شش ماهه برداشته شده و از آن به بعد در مذاکرات بعدی به سوی لغو همه تحریمها پیش می رویم.

ظریف با اشاره به تلاشهای برخی کشورها برای نرسیدن به توافق گفت: هم اکنون تیر دشمنان ما به سنگ خورده و نتوانستند با دروغ و فریب جلوی موفقیت مردم ایران را بگیرند.

وی افزود: رژیم صهیونیستی تلاش داشت چهره ای غیرواقعی از ایران ترسیم کند اما امروز ثابت شد اسرائیل نتوانست نقشی بر افکارعمومی دنیا و اجلاس ژنو داشته باشد.

ظریف گفت در راستای سیاستهای مقام معظم رهبری پیش می رویم و برای لغو تحریم ها و نیز استیفای حقوق مردم ایران تلاش می کنیم.

ظریف گفت در ژنو یک سند 4 صفحه ای تنظیم شده که در آن حقوق هسته ای و غنی سازی به رسمیت دانسته شده است. وی گفت این سند راهکار آینده است و ضمانت اجرا نیز برای آن وجود دارد.

ظریف گفت گام اول را برداشته ایم و به سوی حل کامل مشکلات پیش می رویم.

ظریف تاکید کرد اگر بدقولی و نقض عهد ببینیم راه بازگشت وجود دارد و اگر طرف مقابل به تعهداتش عمل نکرد مکلف نیستیم به تعهدات مان پای بند باشیم.با چشم باز برای حراست از حق مردم اگر حس کنیم طرف مقابل نقض عهد کند تصمیم دیگری می گیریم.

ظریف گفت : در معاهده منع گسترش سلاحهای هسته ای، غنی سازی حق غنی سازی پذیرفته شده است. در متن سند 4 صفحه ای هم این حق پذیرفته شد. وی افزود: فضاسازی رسانه ای دنبال این است که بگوید حق غنی سازی پذیرفته نشده اما قطعا این طور نیست.

ظریف گفت: در مرحله اول مقرر شد تحریم جدیدی وضع نشود و برخی تحریمها نیز لغو گردد. ما تا یکسال آینده برای لغو همه تحریم ها مذاکره می کنیم.

ظریف تاکید کرد: آنچه نتانیاهو را عصبانی کرده پذیرش حق هسته ای ایران است و انتظار داریم فضاسازی رسانه ای علیه این توافق صورت گیرد.

ظریف در واکنش به اظهارات کری که گفته است در ژنو حق غنی سازی را قبول نکرده ایم گفت : امریکا می گوید حق غنی سازی را قبول نداریم ولی برنامه های هسته ای را قبول داریم. این نوعی برداشت شخصی امریکایی هاست.

ظریف گفت  بزودی تحریم فلزات گرانبها، تحریم های بانکی و برخی تحریم های دریایی، خودرو  برداشته می شود و مشکلات بیمه های دریایی کاهش می یابد. همچنین برخی دارایی ها ی بلوکه شده آزاد می گردد.

ظریف افزود: غنی سازی 5درصد تداوم می یابد و فعالیت های مراکز فردو و اراک ادامه می یابد.

ظریف با اشاره به اظهارنظر امریکایی ها گفت: برای امریکا زمان امتحان فرا رسیده و فرصتی برای جلب اعتماد ایران پیدا کرده. اگر قدرت ایران را ببینند می فهمند که مردم ما سربلندند و در برابر فشار و تحریم و تحقیر می ایستند.

1717