محمد حسین نجاتی: آموزش و پرورش و وزارت علوم، اگر مشکلات بیشتری نسبت به وزارتخانه های اقتصادی و اجتماعی دولت نداشته باشند کمتر ندارد. بازنشستگی اساتید، تفکیک جنسیتی، مدیریت سیاسی در دانشگاه ها، کاهش استقلال دانشگاه ها در تصمیم گیری های داخلی، دانشجویان ستاره دار در آموزش عالی و تعطیلی مدارس در روزهای پنجشنبه، تغییر شتابزده سیستم آموزشی مدارس، کاهش کیفیت آموزشی، ورشکستگی تعداد زیادی از مدارس غیر انتفاعی، ایرادات کتب آموزشی جدید التالیف و... از جمله مهم ترین میراثی است که دولت های گذشته برای دولت یازدهم به جای گذاشته اند و حجم مشکلات به حدی است که می تواند کار را برای هر مدیری در این وزارت خانه سخت و دشوار کند. علاوه بر این مسایل یکی از نکاتی که طی 100 روز اخیر راه را برای مسئولان وزارت علوم و اموزش و پرورش در دولت یازدهم سخت و دشوار تر می کرد،این بود که طیفی از نمایندگان در کمیسیون آموزش مجلس استقبال صمیمانهای از گزینههای تصدی وزارت علوم در دولت یازدهم نداشتند. این استقبال غیرصمیمانه باعث شد مردان روحانی به خصوص در وزارت علوم در فعالیتهای خود نیمنگاهی به نمایندگانی داشته باشند و با ابتداییترین فعالیتی با اهرمهای عدم رای اعتماد، محدودکردن دامنه اختیارات سرپرست، سوال از وزیر و تهدید به استیضاح از سوی این طیف از نمایندگان مواجه شوند. همه اینها باعث شد، مردان روحانی در وزارت علوم، در صدروز ابتدایی کار خود دست به عصا حرکت کنند. حالا باید همه این فشارهای بیرونی را با عملکرد صدروزه وزارت علوم در دولت روحانی مقایسه کرد، تا خروجی و پاسخ به این سوال که آیا وزارت علوم دولت یازدهم تاکنون انتظارات را برآورده کرده است یا نه؟ پاسخ منصفانهای باشد. وزارت علوم در دولت یازدهم در اولین قدم، نصیب جعفر میلیمنفرد شد. او در روزهایی که وزرای باسابقه سیاسی بیشتر دولت روحانی از مجلس رای اعتماد گرفتند، با رای منفی مجلس از دولت یازدهم جاماند و سرپرستی وزارت علوم به مرد نامآشنای این حوزه، یعنی جعفر توفیقی رسید. حضور توفیقی در وزارت علوم در ابتدا با بیم و امیدهایی همراه بود. بیم از آنکه مجلسی که به میلیمنفرد رای مثبت نداده است، چگونه میخواهد به توفیقی رای بدهد و امید آنکه قطار دانشگاهها به ریل متعارف خود برگردد. از سوی دیگر وزارت آموزش و پرورش نصیب محمد علی نجفی نشد و مجلس به او برای تصدی این پست رای نداد. مسئله ای که با واکنش های منفی کارشناسان همراه شد و دامنه این واکنش های منفی به حدی بود که برخی عنوان کردند که آموزش و پرورش از حضور نجفی محروم ماند و نه نجفی از حضور در آموزش و پرورش. پس از آن علی اصغر فانی به سمت سرپرست وزارت آموزش و پرورش معرفی شد و دو ماه بعد از مجلس به عنوان وزیر آموزش و پرورش رای اعتماد گرفت. نکته حایز اهمیت در عملکرد 100 روزه وزارت آموزش و پرورش تاثیر بلند مدت برنامه ها و تصمیم ها در فعالیت جاری این وزارتخانه است و نمی توان عملکرد این وزارتخانه مهم و حساس را طی 100 روز بررسی کرد. به همین دلیل در جدول زیر اشاره به فعالیت های آموزش و پرورش نشده است.
عنوان |
جزئیات |
بازگشت جمعی از دانشجویان ستارهدار |
اولین قدم در وزارت علوم زمینهچینی برای بازگشت دانشجویان ستارهدار بود. پیگیریهای توفیقی به آنجا رسید که او پس از پایان کارش در وزارت علوم و معرفی رضا فرجیدانا بهعنوان وزیر پیشنهادی علوم به مجلس عنوان کرد: حدود 200 دانشجوی بازمانده از تحصیل از سالهای 90، 91 و 92 بار دیگر تحصیلات خود را در دانشگاه آغاز کردند. |
پیگیری وضعیت استادان بازنشسته |
دومین اقدام در وزارت علوم، پیگیری وضعیت استادان بازنشسته طی هشتسال فعالیت دولتهای نهم و دهم بود. توفیقی در آخرین روز کاری خود درمورد وضعیت اعضای هیات علمی که به اجبار بازنشسته شدهاند، گفت: درمورد اعضای هیاتعلمی همین مقدار درخواست داشتیم، اما البته مراحل رسیدگی به درخواستهای آنها پیچیدهتر است و این درخواستها در حال بررسی است. |
تغییر در دانشگاه علامه طباطبایی |
اگر تا پیش از این دانشگاههایی همچون دانشگاه امیرکبیر، صنعتی شریف و تهران محلی برای حضور روسای سیاسی بودند، فعالیت دولتهای نهم و دهم باعث شد، دانشگاه علامهطباطبایی نیز مصداقی از این دانشگاهها شود. تغییر در دانشگاه علامه یکی از اقدامات موثر در دوران صدروز فعالیت دولت روحانی در وزارت علوم بود و اهمیت آن را میتوان در استقبال بالای اعضای هیات علمی این دانشگاه و استادان آن مشاهده کرد. |
زمزمههای لغو تفکیک جنسیتی در دانشگاهها |
از دیگر میراث دولتهای نهم و دهم در دانشگاهها، تفکیک جنسیتی بود. طرحی که علاوه بر تاکید موافقان مبنی بر حضور این طرح در سند اسلامیسازی دانشگاهها، جایی در این سند ندارد و به تعدیل اختلاط جنسی در دانشگاه تاکید شده است. با این حال رضا فرجیدانا با تاکید بر همین نکته اولین زمزمهها برای لغو این طرح را مطرح کرد. او در جلسه رای اعتماد خود در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد، تفکیک جنسیتی جایی در سند اسلامیسازی دانشگاهها ندارد، سیاستهای دانشگاههای تکجنسیتی از ابتدا در برنامهریزیهای آموزشی بوده است و این وزارتخانه برنامه برای تفکیک جنسیتی در دانشگاهها ندارد. |
تاثیر در تغییر ریاست دانشگاه آزاد |
- |
گامهای ابتدایی برای ترمیم استقلال دانشگاهها |
- |
از سرگیری انتخابات تشکلهای صنفی دانشگاهها |
- |
توقف جذب 105 عضو هیاتعلمی در دانشگاه علامه |
- |
4545