ایسنا نوشت:

یک موسسه تحقیقاتی آمریکایی گفت، ساخت و سازهای جدیدی را در یکی از سایت‌های پرتاب موشکی کره‌شمالی شناسایی کرده که برای پرتاب راکت‌های بزرگتر ارتقا یافته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهند که پس از یک وقفه چند ماهه در سایت "تونگائه"، واقع در ساحل شمال شرق کره شمالی، فعالیت‌ها از سرگرفته شده که شبیه به ساختمان مونتاژ راکت و مرکز کنترل پرتاب است.

این تصاویر تازه‌ترین نشانه‌ از این است که کره شمالی با وجود اعلام تمایلش برای از سرگیری مذاکرات شش جانبه با هدف خلع تسلیحات اتمی این کشور، با سرعت برنامه‌های اتمی و موشکی‌اش را پیش می‌برد.

این تصاویر همچنین حاکی از آن است که کره شمالی اواخر ماه اوت سال جاری میلادی یک راکتور پلوتونیوم کنار گذاشته خود را دوباره وارد چرخه فعالیت کرده و در تلاش است تا دیگر سایت پرتاب موشکی خود در "سوهائه" را نیز ارتقاء دهد.

اما وب سایت"38North" موسسه آمریکایی کره‌ای در دانشگاه جان هاپکینز می‌گوید، آزمایش موشکی در هیچ یک از این سایت‌ها قریب‌الوقوع نیست.

براساس مطالب سایت"38North" تکمیل تمامی این امکانات جدید در سایت تونگانه احتمالا تا سال 2017 میلادی طول می‌کشد اما با توجه به این تصاویر به نظر می‌آید که کره شمالی در حال افزایش ظرفیت‌های خود است.

5252

منبع: ایسنا