روزنامه اعتماد در گفت وگو با عباسعلی منصوری‌آرانی رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و انگلیس نوشت:

*بنده به عنوان رییس گروه دوستی پارلمانی ایران - انگلستان موظف به بهبود روابط پارلمانی دو کشور هستم. لذا اقدام به چنین دعوتی کردم تا گام‌های لازم در جهت بهبود روابط دو کشور برداشته شود که این دعوت با وجود آن چیزی که در رسانه‌ها مطرح می‌شود یک اتفاق عادی است. این دعوت می‌تواند نقش مهمی در آینده روابط تهران- لندن داشته باشد.

* گروه دوستی پارلمانی اختیارات و وظایفی دارد که ما بر اساس همین قوانین دست به چنین دعوتی زده‌ایم. در رابطه با استراو نیز باید گفت که سخنان و اظهارنظرهای اخیر ایشان خیلی خوب بود و مواضع خوبی از خود نشان دادند که باعث شد تا ما چنین تصمیمی را اتخاذ کنیم.
*شخص مقام معظم رهبری و همچنین ریاست‌جمهوری اعلام کرده بودند که ایران به‌دنبال تنش‌زدایی و برقراری رابطه با تمام کشورهای دنیاست بجز رژیم صهیونیستی که از نظر جمهوری اسلامی این رژیم کشور نیست و مشروعیت ندارد. لذا نباید از برقراری رابطه با انگلستان چنین برداشتی داشته باشیم و آن را خط قرمز بدانیم چون با اصل تنش‌زدایی در تناقض است، در یک کلام برقراری رابطه با تمام کشورها خواسته ما است.

*شش ماه آینده توافقنامه ژنو از اصلی‌ترین محورهای این دیدار خواهد بود و همچنین می‌توانیم دیگر شاخه دیپلماسی کشور یعنی روابط پارلمانی کشورها را دوباره فعال کنیم چون در بسیاری از دیدارهایی که وزرا با یکدیگر دارند وقت نمی‌شود تمامی مسائل مورد بررسی قرار بگیرد. همچنین رفع اختلافات و ذهنیت‌های بد تاریخی که مربوط به عملکرد مقامات پیشین انگلستان می‌شود دیگر محور جدی این دیدار خواهد بود.

*{درپاسخ به سوالی درباره احتمال تشکیل گروه دوستی پارلمانی ایران-‌امریکا} امیدواریم این اقدام صورت بگیرد. ما در پارلمان امریکا هم می‌توانیم ارتباط خوبی با نمایندگان برقرار کنیم. برخی از این نمایندگان مسلمان و برخی دیگر نیز مخالف لابی صهیونیستی در مجلس هستند لذا این شرایط چنین فرصتی را به ما می‌دهد تا بتوانیم روابط تهران - واشنگتن را از این طریق بهبود ببخشیم و این زمینه را ایجاد کنیم که مجلس امریکا مدافع حقوق ایران باشد.

/29212

منبع: اعتماد