سخنگوی وزارت خارجه ایران موافقتنامه امنیتی بین کابل و واشنگتن را موضوع داخلی افغانستان خواند و در عین حال یادآور شد: ما آن را در چارچوب مصالح و منافع درازمدت ملت افغانستان نمی‌دانیم.

مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به سئوالی درباره اظهارات وندی شرمن و اوباما پیرامون غنی سازی ایران، گفت: این اظهارات و بیانات مختلفی که مقامات آمریکایی دارند را دنبال می کنیم و در کنار آن ابعاد سیاست داخلی آمریکا را نیز رصد می کنیم. آنچه مشخص است تضاد منافع ایجاد شده و جهاتی تلاش دارند که مسیر ایجاد شده و کنونی را به انحراف بکشانند.

اهم اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه می آید:

* درباره سفر حامد کرزای به تهران و اینکه روسای جمهور ایران و افغانستان توافق کردند دو کشور برای پیمان جامع گفتگوهای خود را آغاز کنند، روسای جمهور ایران و افغانستان در دیداری که در طول سفر کرزای داشتند تفاهم کردند که پیمان جامع دوستی بین دو کشور منعقد شود. بر اساس این توافق قرار شد وزرای خارجه دو کشور اقدامات کارشناسی برای تهیه متن تفاهم در ابعاد سیاسی، امنیتی، فرهنگی و اجتماعی را تنظیم کنند و امیدواریم این پیمان و تفاهم برای همکاری جامع دو کشور دوست و برادر پایه های این روابط را قوی تر کند.

* آقای لاوروف امشب وارد تهران می شود و این سفر در چارچوب گفتگوهای مستمر بین ایران و مسکو است. ایشان در سفر دو روزه خود با همتای خویش دیدار و گفتگو خواهد داشت و همکاری های تهران و روسیه در موضوعات دوجانبه و منطقه ای مورد بررسی قرار می گیرد؛ در پایان سفر نسبت به توافقات حاصله اطلاع رسانی بیشتری انجام می شود.

* دکتر ظریف سفر موثر و مفیدی را به کشورهای منطقه داشتند. جمهوری اسلامی ایران در شروع سفر آمادگی داشت به کشور عربستان سفر کند، لازم است آمادگی هایی در آن سمت ایجاد شود و چنانچه ایجاد شود ما عربستان را از لیست کشورهایی که هدف سفر هستند خارج نکرده ایم.

* باید بپذیریم که اگر گفتگوها کم شود امکان سوء تفاهم و تبلیغات وجود دارد لذا برای دستیابی به گفتگوهای مستقیم و افزایش همکاریها به ویژه با همسایگان جنوب خلیج فارس آماده هستیم و برای عربستان نیز نقش ویژه قائلیم.

* درباره این که آیا درخواستی از طرف ایران برای سفر آقای ظریف به عربستان وجود داشته و عربستان مخالفت کرده است، من نگفته ام که مخالفت شده بلکه آمادگی لازم برای مقامات عربستان برای انجام سفر وجود نداشت. آمادگی داریم در زمان مناسب این سفر انجام شود و سفر در دستور کار است.

* در مورد بحث تحریم ها مواضع جمهوری اسلامی ایران نسبت به ابعاد و موضوع تحریم کاملا روشن است، ما بارها اعلام کرده ایم که تحریم ها ظالمانه است و آنها را مردود می دانیم.

* مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5 از روز گذشته در وین شروع شده است و لازم است طرفین دیدگاه ها را بررسی کنند تا بتوانند اقداماتی را که برای اجرایی کردن برنامه اقدام مشترک لازم است را مشخص کنند.

* وی افزود: ما معتقدیم سازمان ملل و کشورهای موثر آفریقایی باید برای کمک به حل و فصل بحران در آفریقا گام بردارند. ما بر اساس سیاست اصولی خود معتقدیم همواره کشورهای منطقه توان حل و فصل موضوعات خود را دارند و هیچ نیروی خارجی نه از این اختیار و نه از این توان برخوردار است که بتواند مشکلات یک منطقه را حل و فصل کند، لذا بر همین اساس نیز مشکلات آفریقای مرکزی را امیدواریم که کشورهای موثر آفریقایی با کمک سازمان ملل به ثبات برسانند و آرامش و صلح در این کشورها برقرار شود.

* سفر بازرسان آژانس به ایران در ادامه توافقی بوده که در مذاکرات میان آژانس و سازمان انرژی اتمی انجام شده، بر اساس رویکرد جدیدی که برای همکاری میان ایران و آژانس صورت گرفت، توافق شد که برنامه های کاری تنظیم شود، لذا سفر بازرسان و بازدید از کارخانه اراک گامی در این مسیر بود.

* گروهی از نمایندگان انگلیس اعلام تمایل کردند با شروع دولت یازدهم به ایران سفر کنند، در پاسخ به این تمایل آنها قرار است جک استراو به همراه چند نفر از نمایندگان در دی ماه سفری به ایران داشته باشند.

* جمهوری اسلامی ایران و روسیه پیرامون موضوعات منطقه به ویژه سوریه مذاکرات و رایزنی‌های مستمری دارند طبعا در این سفر پیرامون این موضوع و اجلاس ژنو 2 گفتگو خواهد شد، دیدگاه های مشترک ایران و روسیه نزدیک به هم است و هر دو کشور معتقدند راهکار دیپلماتیک باید بکار گرفته شود.

/27295

 

منبع: مهر