مهندس مهدی فیروزان

معمولاً گفت وگوها و سخنرانی های دکتر محمود سریع القلم تا مدّت ها پس از اوّلین انتشار توسط رسانه ها و سایت ها و وبلاگ ها منعکس می شود. مخالف و موافق هم درباره مفاد و محتوای آن اظهار نظر می کنند. موافقان و مخالفان در نقد و بررسی جانب علمی و اخلاقی را نگه می دارند چون سخنان استاد از محدوده علم بیرون نیست.

گاه احساس می کنم برای یک سخنرانی یا مقاله، دکتر سریع القلم ساعت ها مطالعه می کند و مطمئناً از اطلاعات و آمار آخرین منابع معتبر خارجی هم استفاده می کند. لذا مخالف دلسوز هر قدر هم سیاسی و سیاست زده و دچار دگم حزبی باشد، در نقد ِاظهارات دکتر سریع القلم میل به فحاشی و عدم رعایت مبانی و مبادی علمی و خروج از آداب مؤدب نقد نمی کند چه رسد به تحریف و جعل و کذب.

دردآور است که می بینیم «رجا نیوز» رسانه ای منتسب به جریانی شناخته شده، طاقت شنیدن سخنرانی دکتر سریع القلم، استاد دانشگاه، را نمی آورد و خیلی زود به تحریف و تغییر محتوای آن دست می یازد.

اول اینکه متن کامل سخنرانی ایشان را هم شنیدم و هم خواندم و هیچکدام از نکات منتشره در رجا نیوز درست نبود و مرا یاد آن مثل قدیمی انداخت که مغرضی لا اله می گفت و الا الله را کتمان می کرد .

دوم آنکه فارغ از حب و بغض ها مرا به فکر انداخت که چرا باید در جامعه ای با عنوان اخلاق و دین و فتوت شاهد چنین روش های غیرعلمی و غیرامانت دارانه باشیم آن هم در شرایطی که فضای اینترنت به سرعت جعل حقیقت را رسوا و آشکار می کند.

در حالی که خبرآنلاین (اینجا) و پایگاه اطلاع رسانی مؤسسه امام موسی صدر (محل سخنرانی اینجا )  و سایت های بسیار دیگری تمام سخنرانی را بی کم و کاست گذاشته اند و روزنامه ایران فردا مو به مو آن را منتشر خواهد کرد؛ رجا نیوز چرا و چگونه و با چه رویکردی دست به تغییر معنا و محتوای سخنرانی دکتر سریع القلم می زند؟

آیا مردم را ناآگاه می داند؟ آیا حافظه جمعی را مهم نمی شناسد؟ و یا برای اعتبار مطالب خود اعتبار قایل نیست؟ به هر تقدیر دلم به دردآمد و این بی انصافی را دور از اخلاق و فتوت دیدم. ای کاش درباره علت و ماهیت ظهور و بروز چنین ناهنجاری هایی همه بیندیشیم، خود را محاسبه کنیم و در این باره گفتگو کنیم.

پیشنهاد می کنم که خود استاد محمود سریع القلم چنین پدیده هایی را واکاوی علمی نمایند.

منبع: خبرآنلاین

برچسب‌ها