سولماز گرئی: از سال 2011/1390 شرکت Agility Motors وعده ارائه موتورسیکلتهای الکتریکیاش را داده بود و خوشبختانه این وعده هر چند کمی دیر اما بالاخره عملی شد و نسل بعدی موتورسیکلتهای الکتریکی اسپرت و شهری Saietta R با قدرت 95.5 اسب بخار، شتابگیری صفر تا صد کیلومتر بر ساعت در 3.9 ثانیه و طراحی منحصربهفرد، در سال 2014/1393 به بازار عرضه میشوند.
Saietta در زبان ایتالیایی به معنای صاعقه است، اما این موتورسیکلت به لحاظ عملکرد برترین موتورسیکلت دنیا شناخته نمیشود چرا که موتورسیکلت الکتریکی Lightning با عملکرد بهتر این عنوان را در بین موتورسیکلتهای بنزینی و الکتریکی به خود اختصاص داده است. در هر صورت کمپانی سازنده آن که سالها با کمپانی Agni Racing تمرکز خود را روی موتورسیکلتهای مسابقهای الکتریکی قرار داده بود، امیدوار است تجارب گرانبهایش را در این زمینه به سایئتا آر انتقال دهد.
منبع تامین نیروی سایئتا آر از یک موتورالکتریکی با قدرت 95.5 اسب بخار و گشتاور 127 نیوتن متر تشکیل میشود که بازده آن به چرخهای عقب منتقل میشود. با وجود این که وزن موتورسیکلت 220 کیلوگرم است گشتاور آن از دور موتور صفر در دسترس است. در مقایسه با دوکاتی 899 Panigale که 193 کیلوگرم وزن دارد و 29 کیلوگرم از سایئتا آر سبکتر است، سایئتا آر 27 نیوتنمتر گشتاور بیشتری تولید میکند.
حداکثر سرعت سایئتا آر 129 کیلومتر بر ساعت است در حالی که این موتورسیکلت کاملا الکتریکی قابلیت طی مسافت 182 کیلومتر در شهر را دارد. یک گزینه الکتریکی دیگر سیستم PTR است که به موتورسواران امکان میدهد قدرت موتورسیکلت را با توجه به نیاز خود تنظیم کنند.
به گفته کمپانی، شارژ کامل باتری از 3.5 تا 8 ساعت به طول میانجامد. یک پک شارژ سریع نیز موجود است که قابلیت شارژ را دو برابر میکند.
اما شاهکار سایئتا آر، طراحی بینظیر آن است به گونهای که هیچ موتورسیکلت الکتریکی دیگری در جاده یا خیابان با موتورسیکلت شما برابری نمیکند. طراحی منحصربهفرد آن در اثر چیدمان پک باتری یون لیتیومیحاصل شده است. حداکثر ظرفیت این پک باتری پیشرفته 11 کیلوواتساعت است. در موتورسیکلتهای دیگر معمولا باک سوخت در این قسمت قرار میگیرد. قوس بزرگ به وجود آمده تا قسمت جلوی موتورسیکلت کشیده شده و ماشینهای عجیب و غریب ترون، قاضی Dredd یا جنگ ستارگان را تداعی میکند.
گفته میشود سایئتا آر نخستین موتورسیکلت تولیدی است که از شاسی یک تکه مونوکوک سود میجوید. پوشش باتری مانند شاسی خودروهای فورمول یک، در واقع جزئی از ساختار یک تکه است که با هدف کاهش وزن و افزایش استحکام و قدرت موتورسیکلت ساخته شده است. این امر از دیگر فواید قوزی است که از قسمت وسط تا جلوی موتورسیکلت کشیده شده است.
کاهش سرعت سایئتا آر بر عهده دیسک ترمزهای 320 میلیمتری و شناور با کالیپرهای 4 پیستونه در جلو و دیسک ترمزهای 240 میلی متری با کالیپرهای 2 پیستونه در عقب است.
تنظیمات ویژه سیستم تعلیق هندلینگ بی نظیری به موتورسیکلت بخشیده است. قیمت پایه سایئتا آر 22,600 دلار برآورد شده است و سال آینده به بازار میآید.
5353