مسائل مربوط به سربازی حرفه ای،مدت سربازی و مشکلات دوران سربازی مسائلی است که در گفت وگو با معاون سابق مشمولان سربازی ناجا به آن پرداخته شده است.

به گزارش خبرآنلاین،محمدرضا اکبر حلوایی معاون سابق مشمولان و امور معافیت‌های سازمان وظیفه عمومی ناجا معتقد است 18 ماه زمان مناسبی برای مدت خدمت سربازی است و نباید با نگاه مطلق بگوییم که سربازی خوب است یا بد. بلکه باید با دیدی کارشناسانه و منطقی، آسیب‌های موجود در سربازی را بررسی کنیم.
خلاصه گفت وگوی او با ایسنا بدین شرح است:
- آماری که حدود 9 سال پیش به دستم رسید، حاکی از آن بود که حدود 140 هزار نفر فارغ‌التحصیل رشته کشاورزی هستند که حدود 40 هزار نفر از آنان در حوزه کشاورزی، حدود 30 هزار نفر در رشته‌های غیرکشاورزی اشتغال داشته و مابقی نیز بیکارند، الان باید پرسید که این افراد چگونه می‌خواهند در پادگان مطابق با تخصصشان خدمت کنند و اصلا مگر نیروهای مسلح چقدر باید کار کشاورزی انجام ‌دهند؟
- نباید به سربازی با نگاهی صفر و صدی بنگریم؛ بلکه باید نگاهمان به سربازی کارکردی بوده و ببینیم در کجا کارکردها متناسب با فلسفه آن است و در کجا با آن تناسبی ندارد.
- فلسفه‌ای که در سال 1304 منجر به شکل‌گیری سربازی شد، در سال 92 موضوعیت ندارد و در حال حاضر هم فلسفه مدونی برای آن نداریم و بر همان روال سال 1304 ادامه می‌دهیم.
- در اصلاحیه قانون خدمت سربازی که در آبان ماه سال 90 تصویب شد، امتیازات و مزایای خوبی نظیر حقوق، بیمه، تسهیلات تفریحی و حتی بیمه بیکاری تا یک سال پس از اتمام سربازی پیش‌بینی شده بود که متاسفانه اجرایی نشد که به نظر می‌رسد در اجرای قانون تلاشمان بر اجرای موادی است که کم‌هزینه بوده و هزینه آن را دیگران پرداخت کنند.
- چرا باید مشمولی که پدرش فوت شده تا 30 ماه صبر کند تا پس از آن معافیت دائم دریافت کند که به نظر من این موضوع هیچ پشتوانه منطقی ندارد. معتقدم گاهی تصمیم‌گیران، مغلوب جوسازی‌های موجود در اجتماع می‌شوند و همین سبب می شود که قانون عملکرد مطلوب خود را نداشته باشد.
- به نظر من در حوزه سربازی عده‌ای شعارهای تبلیغاتی و انتخاباتی می‌دهند تا بتوانند با استفاده از سربازی، برای خود رای جمع کنند! به طوری که در ایام انتخابات تقریبا می‌توان گفت که عمده کاندیداها و نامزدها یکی از مباحث‌ مهمی که مطرح می‌کنند، بحث سربازی است. همانطور که اصلاحیه قانون جدید وظیفه عمومی نیز در آستانه انتخابات مجلس به تصویب نهایی رسید.
- گاهی اصطلاح سربازی حرفه‌ای به کار می‌برند، اما در همین شرایط که سرباز حرفه‌ای نداریم، حقوق سربازان خرج ایاب و ذهاب آنان هم نیست. پس چگونه می‌توان به سمت سربازی حرفه‌ای حرکت کرد؟ در حال حاضر نگاهی که در بحث حقوق سربازان مطرح است، نگاهی جبران خدمت به معنای اینکه حقوقی را در ازای خدمت سربازان پرداخت کنیم، نیست.

- نظر شخصی من این است که بهتر بود مدت سربازی را برابر آنچه که پیش از اصلاح قانون در سال 90 بود، انجام می‌دادیم.یعنی 18 ماه برای عادی‌ها و به ترتیب 17 و 16 ماه برای دارندگان مدارک تحصیلی مختلف و ... .
- من در بسیاری از موارد و درباره بسیاری از کسر خدمت‌ها نظر مساعدی نداشته و ندارم و حتی درباره معافیت‌های مربوط به ایثارگران و کسر خدمت‌های ناشی از ایثارگری نیز نظر خوبی نداشته و موافق آن نبوده و نیستم.
301232

 

منبع: خبرآنلاین
"