دبیر گروه جدول و سرگرمی در گفتگویی با ستاد اطلاع رسانی بیستمین جشنواره مطبوعات، خبرگزاریها و پایگاههای اطلاع رسانی با اشاره به اینکه موضوع جدول و سرگرمی در مطبوعات طی سالهای اخیر رشد چشمگیری به نسبت سالهای نخستین جشنواره مطبوعات داشته است افزود: «در گذشته جدول و سرگرمی در مطبوعات صرفا به انتشار جدول کلمات متقاطع در برخی روزنامهها محدود میشد اما با فرهنگ سازی گستردهای که انجام گرفت رفته رفته جایگاه آن در مطبوعات ارتقاء پیدا کرد.»
محمدمهدی رنجبر با اشاره به اینکه رشد جدول و سرگرمی در مطبوعات پس از انتشار ضمیمه «نسل سوم» جام جم از شیب تندی برخوردار شد، گفت: «به رغم همه پیشرفتها هنوز شمار روزنامه نگارانی که به طراحی و جدول و سرگرمی در مطبوعات میپردازند به نسبت دیگر بخشها بسیار کم هستند و بسیاری از این تعداد هم با وجود بالا بودن کیفیت کار، در گمنامی به سر میبرند.»
این فعال مطبوعاتی خاطر نشان کرد: «حضور بخش جدول و سرگرمی در جشنواره مطبوعات باعث میشود که دیگر فعالان این عرصه ترغیب شده و با دیدن آثار برگزیده در جهت رفع اشکالات و نقاط ضعف کار خود تلاش کنند.»
وی در ادامه موضوع جدول و سرگرمی در مطبوعات را به سه دسته اطلاعات محور، منطقی و تفریحی تقسیم کرد و اظهار داشت: «دسته اول جداولی هستند که اطلاعات عمومی و تخصصی افراد را بالا میبرند که از آنجمله میتوان به جدول کلاسیک و کلمات مقاطع اشاره کرد.»
رنجبر با بیان اینکه دسته دوم از نوع سرگرمیهای منطقی هستند که همانند سودوکو از طرفداران بسیاری در دنیا برخوردار است گفت: «دسته سوم سرگرمیهایی هستند که نه منطقیاند و نه اطلاعات محور و بیشتر از جنبه تفریحی برخورداند که میتوان مارپیچ و مارپیچ تصویری و نقش یاب شماره در این دسته از سرگرمیها قرار داد.»
محمد مهدی رنجبر، چطور مطرح کردن یک سرگرمی جدید و چگونگی فرآیند معرفی آن را بسیار مهم توصیف و تاکید کرد: «باید اهداف فرهنگی و اجتماعی در بطن جدول و سرگرمیها گنجانده شود.»
محمد مهدی رنجبر در پایان خطاب به طراحان جدول و سرگرمی در مطبوعات گفت: «با وجود دشواریهای بسیاری که در این حرفه وجود دارد لازم است که این مسائل تحمل شده و اندکی صبر پیشه کرد که اصول ژورنالیسم در بخش جدول و سرگرمی در حال نزدیک شدن به جایگاه مطلوب است.»
58244