فارس نوشت:

گشتی در آشفته بازار قطعات یدکی خودرو، جدیدترین روش‌های کلاهبرداری و تقلب را در این بازار آشکار می‌کند که کاربردیترین آنها تعویض جعبه قطعات تقلبی و عرضه آن در بسته‌بندی قطعات اصلی است که سود ۸ میلیون تومانی را تنها با۳۰۰ تومان سرمایه‌گذاری در هر قطعه به همراه دارد.

این روزها بازار قطعات یدکی خودرو آنقدر بی سر و سامان است که اگر کسی نیازمند خرید قطعه‌ای برای خودرو خود باشد با انواع قطعات اصلی، تقلبی، استوک و دست دوم در این بازار روبرو می‌شود.

در تهران دو مرکز عمده برای عرضه لوازم یدکی خودرو وجود دارد که یکی از آنها در خیابان ملت واقع شده و بیشتر قطعات یدکی خودروهایی مانند تویوتا، مزدا و نیسان در آنجا عرضه می‌شود. در خیابان اکباتان نزدیک میدان امام خمینی هم بیشتر قطعات تندر 90 و ماکسیما فروخته می‌شود.

آشفتگی این بازارها و سردرگمی مردم برای خرید قطعات یدکی باکیفیت باعث شد تا برای تهیه یک گزارش میدانی سری به مراکز فروشی قطعات یدکی در خیابان اکباتان و ملت تهران بزنیم.

احدی، یکی از فروشندگان قطعات یدکی در خیابان اکباتان با بیان اینکه شرکت‌های خودروساز قیمت قطعات یدکی که در بازار عرضه می‌کنند را افزایش داده‌اند، می‌گوید: قیمت دیسک و صفحه از 100 هزار تومان به 340 هزار تومان رسیده است و رشد قیمت قطعات باعث رکود فروش شده و امسال بازار شب عید نداریم.

او می گوید: ایران خودرو و سایپا قیمت پمپ هیدرولیک فرمان تندر90 را از 200 هزار تومان به 800 هزار تومان طی سه ماه گذشته افزایش داده‌اند.

به او می‌گویم حتی با رفع تحریم‌ها، باز هم قیمت قطعات بالاتر رفته است؟ می‌گوید: شرکت‌های خودروساز، خودشان قیمت قطعات را بالا برده‌اند و در این شرایط نیز مشتری تا زمانی که مجبور نباشد برای تعویض قطعه اقدام نمی‌کند.

این فروشنده ادامه می‌دهد: قیمت قطعات تندر90 افزایش قابل توجهی داشته و لنتی که با قیمت 30 یا 40 هزار تومان عرضه می‌شده، حالا به قیمت 85 هزار تومان فروخته می‌شود و قیمت تسمه تایم 40 هزار تومانی هم به 119 هزار تومان رسیده است.

او می‌گوید: درب تندر90 که قبلاً با قیمت 170 هزار تومان به مشتری عرضه می‌شد حالا به قیمت 350 تا 390 هزار تومان فروخته می‌شود.

او ادامه می‌دهد: درب تندر 90 ساخت رمانی در ترکیه به قیمت 390 هزار تومان فروخته می‌شود در حالی که قیمت در تولید شده در ایران نیز همین رقم است.

از او می‌پرسم این قطعاتی که گران شده‌اند، قطعات اصلی هستند یا متفرقه؟ می‌گوید: قطعات اصلی هستند، زمانی که دلار در ایران هزار تومان بود، قطعات در ایران ارزانتر از کشورهایی مانند رومانی و ترکیه بود ولی در حال حاضر که قیمت دلار بالاتر رفته، قیمت قطعات یدکی در ایران نیز گرانتر از کشورهای دیگر است.

او می‌گوید: در حال حاضر قطعات چینی به جای قطعات اروپایی و اصلی در بازار عرضه می‌شود که قابل تشخیص از قطعات اصلی نیستند و در برخی موارد حتی فروشندگان قطعات یدکی نیز نمی‌توانند آنها را از قطعه اصلی تشخیص دهند و فقط واردکننده قطعه می‌داند که چه محصولی وارد کرده است.

او ادامه می‌دهد: قطعات وارداتی که در بسته بندی شرکت‌های سایپا یا ایران خودرو عرضه می‌شوند، گرانتر از نوع وارداتی توسط اشخاص متفرقه است. به عنوان مثال کیت تسمه تایم تندر 90 در بسته بندی سایپا با قیمت 280 هزار تومان عرضه می‌شود در حالی که نوع وارداتی آن توسط اشخاص متفرقه به قیمت 220 هزار تومان فروخته می‌شود.

به سراغ اکبرپور، یک فروشنده دیگر در خیابان اکباتان می‌روم. مغازه‌اش پر است از قطعات ریز و درشت که بُلبرینگ بیشترین سهم را در بین آنها دارد.
از او می‌پرسم در این آشفته‌ بازار قطعات یدکی، چطور باید قطعه اصلی را از فرعی تشخیص داد؟ می‌گوید: هیچ طوری نمی‌توان تشخیص داد، فقط به وجدان فروشنده بستگی دارد.

این فروشنده از واردات قطعات یدکی چینی برای تولید پرتیراژترین خودروهای کشور انتقاد کرده و می‌گوید: واردات قطعات یدکی ابتدا باید در مورد شرکت‌های خودروساز ساماندهی و کنترل شود تا قطعات بی کیفیت وارد چرخه تولید و خدمات پس از فروش آنها نشود.

او یک بُلبرینگ چرخ جلوی تندر 90 را نشان می‌دهد و می‌گوید: قیمت شرکتی این قطعه 85 هزار تومان است ولی نوع چینی آن با قیمت 40 هزار تومان عرضه می‌شود که مردم بیشتر تمایل به خرید قطعه ارزانتر دارند.

او در مورد ورود قطعات یدکی تقلبی به بازار می‌گوید: یک سال بعد از اینکه واردات قطعات یدکی چینی شروع شد، برخی کاسبان نابکار ایرانی در زمینه واردات قطعات تقلبی فعال شدند که ضربه زیادی را هم به تجار و هم به مصرف کنندگان وارد کرد.

اکبرپور ادامه می‌دهد: از 12 سال پیش بازار قطعات تقلبی شکل گرفت، قبلاً قطعات تقلبی وارد و با بسته‌بندی خود در بازار عرضه می‌شد، ولی امروز به جای این کار، قطعات تقلبی به کشور وارد می‌شود و در اینجا بسته‌بندی این قطعات عرضه شده، مارک زده می‌شود و در بسته بندی قطعات اصلی با قیمت قطعه اصلی فروخته می‌شود.

وضاع آشفته بازار قطعات یدکی نیازمند ساماندهی است که در این میان وزارت صنعت، شورای اصناف، سازمان حمایت از مصرف کنندگان، سازمان استاندارد و گمرک از نقش مهمی برخوردارند.

 

23231

 

منبع: فارس