اینکه جناب آقای اینانلو و برخی عزیزان محیط بان که گویا با ایشان تماس تلفنی گرفته‌اند و نسبت به قسمت یازدهم سریال پایتخت 3 اعتراض کرده‌اند، ناراحت هستند، فی نفسه ایرادی ندارد، تا جایی که حکم صادر نکنند.

اما بد نیست این دوستان و سایر عزیزانی که هر یک به نوعی با «پایتخت3» و قصه و نوع روایتش مشکل دارند آنهم با این یادداشت در خصوص هتک حرمت محیط بانان (اینجـا) فقط به این چند نکته توجه کنند(البته هرکسی نظری دارد و نظرش محترم):

* تا قبل از پخش قسمت یازدهم چند نفر از مردم می‌دانستند که محیط بانان کشور با وجود شغل سخت و خطرناکی که دارند، چقدر حقوق می‌گیرند و چطور زندگی خود را می‌گذرانند؟ و اصولا با چه خطراتی مواجه اند؟

* تا دیشب چند تن از مسئولان اجرایی و البته تقنینی کشور می‌دانستند که برخی محیط بانان به خاطر انجام وظایف ذاتی و محوله و قانونی‌شان در زندان و یا منتظر حکم قصاص هستند؟

* تا قبل از پخش این سریال چند نفر از مردم کشور می‌دانستند که محیط بان کیست و چه وظایفی دارد؟ و اصلا با چند هزار دقیقه برنامه مستند و میزگرد تکراری و برنامه‌های گفتگوی خبری و...، می‌شد مظلومیت این قشر زحمت کش را به مردم و مسئولان کشور نشان داد؟

* تا قبل از سخنرانی بازیگر نقش «بهبود فریبا» چند نفر از مسئولان رده بالای کشور می‌دانستند که شغل محیط بان در این کشور، به خاطر مشکلات و خطراتی که روزانه و شبانه با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، با کمبود نیرو مواجه است و در حال انقراض است؟

* چطور می‌شد در یک برنامه با بیننده میلیونی به مردم گوشزد کرد که مراقب محیط زیست کشور عزیزمان باشند؟ و چطور می‌شد بهتر از این، از این شغل شریف و سخت و مهجور این جماعت نازنین دفاع کرد؟

* چه کسی است که بگوید سخنرانی «بهبود فریبا» را شنیده است و بغض نکرده؟ دلش برای این همه اخلاص بدون چشمداشت محیط بانان کشور، نگرفته و برایشان دعا نکرده؟

* مگر هرکسی که با زبان مردم سخن بگوید، بی سواد است؟ اگر کسی از قول صنف خودش، درد دل کند، او یک آدم بی سواد غیر علمی است؟!

حالا آقای اینانلو، شما به این پرسش‌ها پاسخ دهید:

- اگر در این قسمت یک محیط بان خیلی آنکادر شده با لهجه تهرانی و درباره عواقب علمی ضرر به محیط زیست سخنرانی می‌کرد اصلا برای مردم و توده‌هایی که همین روزها در طبیعت در حال مسافرت و گشت و گذار هستند، تاثیری داشت؟ البته که پاسخ منفی است چون از این دست برنامه ها کم نداشتیم! اصلا این بخش کار، یعنی حرف علمی و ... باشد با خود شما، بسم الله!

- جناب اینانلو، سریال آنهم سریال طنز نمی‌تواند «ترس در دل خلافکار ایجاد کند» آدرس اشتباه به شما داده‌اند استاد! «قانون» باید در دل خلافکار ترس ایجاد کند و قوه قضائیه! رسانه آنهم از نوع تلویزیون و سریال نوروزی و طنز، کارکردش چیز دیگری است! اگر شکارچی در این سریال اعدام شود، آنوقت شکارچیان کشور کلا از ایران می‌روند؟!

- شما تا کنون برای همین مشکلاتی که به بهترین نحو در یک برنامه پربیننده و تاثیرگذار از زبان یک بازیگر در یک سریال طنز عنوان شد، چه کرده‌اید؟ چقدر برنامه ساخته‌اید و چقدر مسئولان و مردم را روشن کرده‌اید؟ مطمئنا پاسخ‌تان که نسبت به کارنامه خوبتان، کم هم نیست، به هیچوجه جایگزین تاثیر و روشنگری همان چند دقیقه سخنرانی جناب فریبا، نخواهد شد.

- در ضمن یادتان باشد و یادمان باشد؛ طنز پایتخت جدی‌ترین نکته‌های اخلاقی که این روزها عجیب در جامعه کمرنگ شده را دارد به مردم نشان می‌دهد...کسی نگران جای تیر خوردن بهبود فریبا نیست؛ چرا که آن یک ظرافت طنازانه است که قبلا هم نمونه‌اش را داشتیم (فیلم سنمایی شیدا، نقش محمدرضا شریفی نیا، رزمنده‌ای که از همین ناحیه زخمی و به همین شکل روانه بیمارستان شده بود)

- راستی کدام برنامه تلویزیونی و کدام دلسوز محیط زیست توانسته بهتر از این قسمت پایتخت که تقریبا 90درصد سریال به تبلیغ یوز ایرانی و تشویق تیم ملی فوتبال پرداخت، به این دو موضوع بپردازد؟بله ما گله داریم چرا سریال همه‌اش شده بود تیم ملی و محیط زیست!

در این باره و البته سریال پایتخت3 نکته‌های دیگری هم هست که باشد برای بعد، فعلا باید به خاطر هشدارهای محیط زیستی و بیان مشکلات صنف محیط بان کشور، از این سریال تشکر کرد. مطمئنا هم این سریال ضعف‌های زیادی دارد که به وقتش بیان خواهد شد اما نگرانی غلو شده در یادداشت استاد اینانلو، به نظرم زیاد به جا نیست.

 

...........................

بعد التحریر:

خدا قوت جناب بهبود فریبا و همه بهبود فریباهای عزیز کشورم

منبع: خبرآنلاین