به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در این گزارش آمده است: از مهرماه ۹۲ معاونت سیما تدارک گستردهای برای نوروز ۹۳ را در برنامههای خود قرار داد. تعالی معنوی، گفتمان فاطمی و شادی و نشاط، راهبرد حاکم بر برنامهها بود. ترویج سبک زندگی ایرانی - اسلامی، حفظ و صیانت از محیط زیست، اهتمام به مقوله افزایش جمعیت و اقدام بایسته برای فراهم ساختن طرح هدفمندسازی یارانهها و تبیین نامگذاری سال نیز از اولویتهای برنامه سازی سیما بود.
بازه زمانی ویژه برنامههای نوروز سیما نیز از چهارشنبه آخر سال تا جمعه پانزدهم فروردین (بیش از سه هفته) را دربر میگرفت که مدت بسیار طولانی برای تدارک ویژه برنامههایی که مخاطب را پای تلویزیون بنشاند، میطلبید و براساس مشاهدات میدانی، اظهارات مردم، ارزیابی مراکز نظارتی سازمان و سیما، نظرسنجیها و سامانههای مردمی روابط عمومی، ویژه برنامههای نوروز ۹۳ متفاوت، جذابتر، دیدنیتر و پرمخاطبتر از سالهای گذشته بوده است.
ویژه برنامههای نوروزی سیما در ۹ عنوان کلی جای میگیرد:
۱. مجموعههای نمایشی (سریالها): چهار سریال طنز و کمدی از ساعت ۲۰ و ۴۵ دقیقه تا ۲۴ در چهار شبکه یک، دو، سه و تهران تدارک گستردهای را برای مردم عزیزمان دید. بیش از ۵۰۰۰ نفر از هنرمندان و عوامل تولیدی بیش از هشت ماه تلاش کردند که هر یک به سهم خود شادی و نشاط را درون خانوادهها ببرند و در عین حال پیامهای آموزنده و سازندهای را برای مردم به صورت هنرمندانه در مجموعههای نمایشی جانمایی کنند. محیط زیست، هدفمندسازی یارانهها، افزایش جمعیت و خانواده محوری به طور برجسته محور این مجموعههای نمایشی بود. این چهار سریال بدون احتساب سریالهای پخش شده از شبکه تماشا بوده است. سریال پایتخت ۳ به تنهایی بیش از ۹۰درصد بیننده را به خود اختصاص داده است.
۲. فیلمهای سینمایی: ۱۴۶ فیلم سینمایی در این بازه زمانی از شبکههای تلویزیون پخش شد. بیش از ۵۲ عنوان از این فیلمها مربوط به سینمای ایران و تولیدات معاونت سیما بوده است که رکوردی بسیار ارزنده است. در گذشته بخش اعظم این فیلمها از محصولات غیرایرانی بود. بعلاوه بیش از ۴۶ عنوان از فیلمهای سینمایی محصول سال ۲۰۱۳ بود که در بسیاری از کشورهای آسیایی تاکنون به نمایش درنیامده است و مردم بخصوص جوانان و مشتاقان سینما برای نخستین بار آن را از قاب تلویزیون جمهوری اسلامی دیدند. افزون بر این تعدادی از این فیلمها به صورت استریو (با صدای اصلی) پخش شد که وضوح تصاویر و صدا برای بیننده بسیار جذابتر است. بیتردید تامین بودجه و اعتبار برای خرید این حجم از فیلمها، طراحی جدول (کنداکتور) پخش، زبان گردانی (دوبله) حرفهای و بموقع برای اهل هنر روشن است و اقدامی بزرگ محسوب میشود. این میزان بدون احتساب فیلمهای پخش شده از شبکه نمایش است.
۳. برنامههای معارفی: برنامههای معارفی شبکهها در ایام نوروز چون گذشته در ساعات مقرر پخش شد: سمت خدا، آفتاب شرقی، تا نیایش، معرفت، بچههای مسجد و.... همچنین شبکه قرآن و معارف علاوه بر برنامههای ویژه، تلاوت یک جزء قرآن را روزانه در جدول پخش خود قرار داد تا مردم انس با قرآن را در کنار دید و بازدید نوروزی همراه داشته باشند. معرفی کتب فاطمی، برنامههای ویژه ایام فاطمیه در همه شبکهها و بستههای معارفی کوتاه به نام ارمغان یا سخنرانی استادان برجسته حوزه و دانشگاه از دیگر برنامههای سیما محسوب میشد.
۴. مستند: در ۲۴ ساعت به گونهای برنامه ریزی شد که در این ظرف زمانی ۲۵ مستند فاخر از ایران و جهان از همه شبکه در بهترین ساعت بویژه از ساعت ۱۸ تا ۲۴ پخش شود. این میزان بدون احتساب مستندهای پخش شده از شبکه مستند بوده است.
۵. کودک و نوجوان: کودکان و نوجوانان در ایام نوروز برنامههای محبوب و تماشایی خود را دیدند، در عین اینکه شبکه پویا ویژه برنامههای خاصی را در این ایام تدارک دیده بود. کلاه قرمزی و پسرخاله با عروسکهای جذاب و محبوبش گرمابخش خانوادهها بود و کودکان و نوجوانان در کنار والدین به تماشای این برنامه پربیننده و جذاب نشستند.
۶. مسابقات: سرگرمی و تفریحات یکی از کارکردهای رسانه است. در این میان مسابقات از جایگاه ویژهای برخوردار است. از نشان برتر، سرزمین دانایی، مشاعره و قند پهلو گرفته تا مسابقات ورزشی همه تلاش کردند بهترینها را برای مردم عزیز تدارک ببینند، اما پخش مسابقات زنده فوتبال داخلی و خارجی در شبکه سه و ورزش و ویژه برنامههای به سوی جام جهانی فوتبال از شبکه ورزش از جذابیت مضاعف برخوردار بود، اما در این میان پدیده مسابقات «آقای گزارشگر» شبکه سه بود که رویکردی نوین در شناسایی استعدادهای جوان برای گزارش مسابقات ورزشی وفوتبال بود که از بیننده و رضایتمندی بالایی برخوردار بود. این برنامه توانست قریب به ۲۰ هزار نفر از مشتاقان این حوزه را فراخوان کند.
۷. ویژه برنامههای تحویل سال: شبکههای سیما در رقابتی سازنده و جذاب بیش از یکصد ساعت برنامه زنده برای تحویل سال تدارک دیدند. بیش از ۳۰۰۰ نفر از همکاران فنی، پخش، تولید و برنامه ساز سیما در ساعاتی که باید چون دیگر مردم در کنار خانوادههای خود باشند در سر کار حاضر شدند و از هیچ تلاشی فروگذار نکردند تا کانون خانوادهها گرم باشد و حال مردم را خوب کنند. در این یکصد ساعت برنامه بیش از ۳۰۰ نفر از هنرمندان، شاعران، چهرههای ماندگار، خانواده معظم شهیدان، ایثارگران، قهرمانان و ورزشکاران، مهمان برنامههای مختلف بودند. ویژه برنامههای تحویل سال شبکههای سیما در عین شادی و نشاط، جذابیت، معنویت و تقویت ارزشها، شبکههای ماهوارهای را زمینگیر کرد و این امر را از داوری و اظهارنظر مردم و نیز برنامههای شبکههای نامحرم ماهوارهای میتوان دریافت کرد.
۸. راهیان نور: شبکههای هفده گانه سیما با برنامه ریزی انجام شده یک شبکه مجازی راهیان نور را از نخستین ساعات بامدادی تا آخرین ساعات شب به یادمانهای دفاع مقدس اختصاص دادند. رسانه ملی قرارگاههایی را در مراکز عملیاتی دفاع مقدس ایجاد کرد و در طول شبانه روز به طور منظم از حضور میلیونی مردم گزارش تهیه و پخش کرد. رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس با قدردانی از عملکرد رسانه ملی و به طور اخص معاونت سیما اظهار کرد که: «سیما همواره جلوتر و پیشگامتر از بنیاد در حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس و راهیان نور خدمت کرده است». افزون بر این سریال ۴۰ قسمتی معراجیها نیز خدمتی از معاونت سیما برای گسترش فرهنگ راهیان نور است که هم اکنون فیلم سینمایی آن به عنوان پرفروشترین در حال اکران است و مجموعه آن نیز از سوم خرداد (سالروز آزادی خرمشهر) از سیما پخش خواهد شد.
۹. اهتمام به مسائل اصلی کشور: همه شبکهها بویژه شبکههای یک، چهار و تهران با اختصاص ویژه برنامههایی روزانه به تبیین ابعاد نامگذاری سال پرداختند. حفظ محیط زیست، افزایش جمعیت، اقتصاد مقاومتی و هدفمندسازی یارانهها به مثابه راهبردی اساسی در برنامههای سیما در طول نوروز جلوه کرد. از زیرنویسها تا ویژه برنامهها و نیز جانمایی پیامها در سریالها و مجموعههای نمایشی همه و همه تلاش کردند که مسائل اصلی کشور در دستور کار مردم و جامعه قرار گیرد. علاوه بر این موارد راهنمایی و رانندگی و مسائل مرتبط با امنیت و نیروی انتظامی آن قدر استمرار و برجستگی داشت که بارها مسئولان ناجا از اقدامات رسانه و به طور اخص سیما قدردانی کردند.
معرفی کتاب، برنامههای خانواده، معرفی مراکز زیارتی و سیاحتی ایران، گزارشها و اخبار آب و هوا و جادهها، میان برنامههای جذاب و شاد، پخش سریالها و فیلمهای سینمایی جذاب از شبکه تماشا و شبکه نمایش، ویژه برنامههای شبکه نسیم، تدارک بایسته شبکه سلامت و آموزش و بخصوص جام جم برای ایرانیان و فارسی زبانان مقیم خارج تلاش گستردهای بود که همکاران معاونت سیما در طبق اخلاص برای رضایتمندی مردم ارائه کردند. همکاران پرتلاش و خدوم تولید و فنی که اگر آنان نباشند امکان ارسال تصویر و صدا برای دیدن و شنیدن از تلویزیون فراهم نیست کار بزرگی کردند. امید آنکه همه این تلاشها مورد رضایت حضرتعالی قرار گیرد و شادی و نشاط را بر چهره مردم عزیزمان نقش بسته باشد.
ان شاءالله
57247