رسا نوشت:

سيد احمد خاتمي عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم، در همايش روحانيت و وقف جمعي كه  در حرم حضرت علي‌بن‌حمزه شيراز برگزار شد، با اشاره به ضرورت حضور طلاب در فضاي سياسي كشور گفت: بايد سياست را بفهميم، اينكه يك طلبه يا روحاني بگويد كاري با سياست ندارم درست نيست و كلاه سرمان مي‌گذارند. وي با بيان اين جمله كه« فهم سياست آري، اما سياست زده شدن و سياسي بازي نه» تأكيد كرد: سياسي بازي و سياست زده شدن در شأن روحانيت نيست، مردم از طلاب و روحانيان انتظار صداقت در مواضع دارند.

عضو شوراي عالي حوزه‌هاي علميه با بيان اينكه روحانيت تنها يك خط دارد و آن خط ولايت فقيه است، خاطرنشان كرد: صراط مستقيمي كه ما را به مقصد مي‌رساند راه ولايت است، طلاب و روحانيان در منابر تحليل‌هاي مقام معظم رهبري را بازگو كنند و از بيان تحليل‌هاي جناحي و سياسي خودداري كنند. وي تأكيد كرد: قرار گرفتن روحانيون در جناح‌هاي سياسي در شأن آنان نيست و نبايد در سيطره هيچ جناح و گروهي قرار بگيرند. وي ادامه داد: در برخورد با نظام مقدس جمهوري اسلامي سه موضع مختلف وجود دارد، نخستين موضع موضع مخالفت است؛ موضعي كه هيچ‌كدام از بزرگان ديني آن را شرعي نمي‌دانند.
امام جمعه موقت تهران بيان داشت: بي‌طرفي موضع ديگري است كه برخي افراد در مقابل نظام دنبال مي‌كنند و مي‌گويند ما با نظام كاري نداريم، مخالفت هم نداريم؛ منبر هم كه مي‌روند به طرفداري يا مخالفت با نظام سخن نمي‌گويند، اين‌ بي‌طرف‌ها در مشت قالتاق‌هاي سياسي قرار خواهند گرفت و كم‌كم به مخالف تبديل مي‌شوند.
آيت‌الله خاتمي حمايت ناصحانه دولت را سومين موضع خواند و گفت: حمايت ناصحانه از دولت موضع درستي است و اين موضع موضع ولايت است، ما هم ناصح دولت هستيم، حامي ناصح يعني خوبي‌ها را مي‌بينيم و تجليل مي‌كنيم، از آن‌سو هم اگر موردي را هم ببينيم از سر دلسوزي و علاقه‌مندي به نظام نقد مي‌كنيم. وي ادامه داد: به طور مثال ما از حركت ارزشمند رئيس‌جمهور در بازديد دوره‌اي از خانواده شهدا و جانبازان و سياست‌هاي دولت در مسئله نظام سلامت كشور تجليل و قدر‌داني مي‌كنيم.
عضو هيئت رئيسه مجلس خبرگان رهبري با اشاره به هجمه چند روز اخير برخي از سايت‌ها و روزنامه‌ها بيان داشت: طي دو هفته اخير برخي از سايت‌ها تلاش‌كردند هركس را كه نقدي به دولت دارد مخالف نظام معرفي كنند، هر چه مي‌خواهند دروغ و راست بنويسند، اين دروغ است و منتقد روحاني اپوزيسيون نظام نيست. وي ادامه داد: اينكه برخي انتظار دارند بگوييم«آفرين، صد آفرين، هزار و سيصد آفرين» انتظار بيهوده‌اي است؛ لباس ما لباس پاسداري از دين است، خوبي‌ها را مي‌بينيم تجليل مي‌كنيم بدي‌ها را هم مورد نقد قرار مي‌دهيم و تحت تأثير جو هم نيستيم.
23302
منبع: رسا