معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: بین وضعیت موجود در آموزش عالی کشور و وضعیت مطلوب آن حلقه مفقوده داریم.
جعفر میلی منفرد روز جاری (پنجشنبه)در همایش گذار از توسعه کمی به توسعه کیفی در آموزش مهندسی، اظهار داشت: ما با وضعیتی موجود در آموزش عالی مواجه هستیم که حتما باید مورد توجه قرار گیرد؛ بحثهای خوب و راهگشایی درباره جهتگیری و افق جدید برای رسیدن از وضعیت جاری به مطلوب در آموزش عالی صورت میگیرد اما بین این دو وضعیت هنوز دارای حلقههای مفقوده هستیم.
وی با بیان آنکه باید بطور گام به گام به سمت شرایط مطلوب حرکت کنیم، خاطرنشان کرد: هم اکنون حدود دو هزار و ۶۰۰ مرکز آموزش عالی، ۴.۵ میلیون نفر دانشجو داریم که ۱۰ درصد آنها در دانشگاه های غیرانتفاعی مشغول تحصیل هستند.
معاون وزیر علوم گفت: ۱۴ درصد از دانشجویان کشور در مقطع کارشناسی ارشد تحصیل میکنند که این رقم براساس نقشه جامع علمی باید به ۳۰ درصد برسد.
میلی منفرد اظهار داشت: ۱۵۰ هزار صندلی در دانشگاه پیام نور و درصد بالایی از صندلیها در دانشگاه آزاد اسلامی خالی هستند زیرا ورود به دوره کارشناسی کاهش یافته است.
وی افزود: تنها یک پردیس دانشگاهی در کشور سال گذشته ۸۰۰ دانشجوی دکتری جذب کرده و برخی دیگر از پردیسهای دانشگاهی نیز ۱۰۰ نفر بیش از وضعیت خود در دوره دکتری جذب کردهاند.
وی با طرح این سوال که مگر تعداد صندلیها در حال حاضر از دانشجویان دانشگاهها بیشتر نشده اما آیا کیفیت آموزشی دچار تحول و دگرگونی شده است؟
میلی منفرد در پاسخ به این سوال، گفت: وقتی فردی را در دوره مهندسی با نمره منفی جذب میکنیم، چه بر سر اخلاق میآید؟
وی در پایان اظهار داشت: در سند آمایش آموزش عالی، نیاز کشور برای تربیت کارشناسان و متخصصان مشخص نیست.
23503