محمود نیلی احمدآبادی روز پنجشنبه در همایش گذار از توسعه کمی به توسعه کیفی در آموزش مهندسی، اظهار داشت: چند سال پیش چندین دانشکده فنی تلاش کردند به این موضوع که در ۱۴۰۴ آموزش عالی و مهندسی چه مشخصههایی را برای پاسخگویی به نیازها باید داشته باشد، آغاز کردند.
وی افزود: امروز میتوانیم بگوییم که صنعت چه توقع و نیازی از آموزش عالی دارد اما باتوجه به پیشرفتهای سریع در علم و تکنولوژی مشخص نیست که در ۱۰ سال آینده نیازهای آنها چیست و در این زمینه نیاز به یک طرح و برنامهریزی جدید داریم.
وی در تبیین شاخصههای جدید برای کیفیتبخشی به آموزش عالی، تصریح کرد: دانشجوی ما باید کارآفرین باشد؛ حضور دولت در بخش صنعت یا تصدیگری باید کاهش یافته و بخش خصوصی به این حوزه وارد شود و اگر دانشجو کارآفرین باشد خود را با شرایط روز تطبیق خواهد داد.
سرپرست دانشگاه تهران یک راهبرد کلان در آموزش مهندسی را موضوع کارآفرینی دانشجویان عنوان کرد.
نیلی احمدآبادی خواستار تحول در روشهای آموزشی موجود در کشور شد و گفت: روش آموزشی ما یکطرفه است و یکی از راهکارها برای تحول در آن میتواند پژوهشی کردن دانش باشد.
وی یکپارچه دیدن سیاستهای آموزشی عالی در حوزههای دیگر را از جمله شاخصههای کیفیتبخشی به آموزش عالی عنوان کرد و گفت: باید نهادهای مدنی مانند انجمن آموزش مهندسی و سازمان ارزشیابی را به شدت تقویت کنیم زیرا دانشگاهها بطور مستقل نمیتوانند با بیرون از دانشگاه ارتباط برقرار کنند.
23503