مترو سوار می شوی در شلوغی جمعیت و ازدحام و دود و گرما و سرما و آلودگی هوا ، مردم کمتر حرف می زنند و بیشترصدای دستفروشانست که می شنوی ...

 در این میان صدایی جلب نظر می کند. زنی صدا خود را نازک کرده و از بیماری مادرش سخن می گوید وبا چند واژه متوالی مردم را قسم داده و یاری می خواهد. به او می نگری ، کودکی 2 ساله در آغوش دارد، زیبا اما کثیف! تیر زن به هدف خورده و توجه  مردم که همگی سکوت کرده اند به سویش جلب می شود . چهار اقدام از سوی مردم متصورست:

اول: با قلبی رئوف دست در جیب کرده و با دلسوزی پولی به زن می دهی، آرامش می گیری.

دوم: بی احساسی در دل ! دست در جیب کرده پولی به زن می دهی تا زودتر زن رفته تا صدایش را نشنوی.

سوم: با چند فحش و ناسزا به دولت و بهزیستی و کمیته امداد و ...! دست در جیب کرده پولی به زن می دهی و در ادامه به مسوولیت دولت در کمک به این زن سخن می گویی.

چهارم: خود را بخواب زده و توجهی نمی کنی تا زن رهایت کرده و برود.

این صحنه بارها و بارها برایت اتفاق افتاده اما بد نیست بدانی بی شک آن کودک و نوزاد که در آغوش آن زنست ، فرزندش نیست، نوزادی که از فرط بی حالی نای گریستن ندارد یا به او دوای خواب آور خورانده اند.

این نوزاد وسیله کارست نه فرزند آن زن ، وسیله ای برای درآمد با استفاده از دلسوزی مردم است. همگان بر استحباب یاری به نیازمند و از خویش نراندن او خواندیم و شنیدیم ، اما آیا این همان نیازمندست؟

در این میان اقدام پنجمی متصورست که کمتر کسی بدان توجه دارد، و آن چیزی جز دستگیری زن و رهاندن نوزاد از چنگ وی و تحویل هر دو به پلیس ، نیست. جرم آن زن  مشهود و اتهامش کودک آزاری  و گداییست.

قانونگذار درباره رفتار مجرمانه این افراد در 2 ماده از قانون مجازات اسلامی چنین می گوید:

ماده 712 - هركس تكدي يا كلاشي را پيشه خود قرار داده باشد واز اين راه امرار معاش نمايد يا ولگردي نمايد به حبس از يك تا سه ماه محكوم خواهد شد و چنانچه با وجود توان مالي مرتكب عمل فوق شود علاوه بر مجازات مذكور كليه اموالي كه از طريق تكدي وكلاشي بدست آورده است مصادره خواهد شد .
ماده 713 - هركس طفل صغير يا غير رشيدي را وسيله تكدي قرار دهد يا افرادي را به اين امر بگمارد به سه ماه تا دوسال حبس و استرداد كليه اموالي كه از طريق مذكور به دست آورده است محكوم خواهدشد .

این را باید دانست که آن نوزاد هیچ پناهی ندارد و پولتان برایش بی ارزش است اما شاید با تحویل آن نوزاد به شیرخوارگاه ، آینده ای بهتر از یک قاتل یا سارق یا بیمار در انتظارش باشد.

البته آن زن می تواند بجای مترو ، در خیابان و سر چهارراه باشد و فراموش نکن این شما هستی که می توانی آن نوزاد زبان بسته را از آغوش مسموم آن زن برهانی.

مصطفی ترک همدانی

وکیل دادگستری

hamedani_law@yahoo.com