مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری بیابان‌زایی در این استان را زنگ خطری برای کل کشور دانست و گفت: عدم مقابله جدی با بیابان زایی در چهارمحال و بختیاری، بحران محیط زیستی جدی و تجمعی در استان ایجاد خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان محیط زیست؛ سعید یوسف‌پور با اشاره به بحران خشکسالی در کشور گفت: کاهش بارش در استان باعث شده است که امسال استان در رتبه دوازدهم خشکسالی در سطح کشور قرار گیرد.

وی با بیان اینکه استان از لحاظ بارش بعد از استان‎های شمالی کشور بیشترین بارش را دارد، گفت: امسال کاهش 15درصدی بارندگی‎ها در استان نسبت به مدت بلندمدت مشابه خود و تغییر رژیم بارش از برف به باران باعث تشدید خشکسالی در استان شده است.

یوسف‎پور به افزایش دمای استان اشاره کرد و گفت: امسال دمای استان نسبت به میانگین بلندمدت مشابه خود 1.5درجه افزایش دارد. هرچه زمان می‎گذرد بیابان‎زایی و تغییر اقلیم بیشتر در استان نمود می‌یابد و هرروز شرایط منابع آبی استان نسبت به قبل وخیم‎تر می‌شود.

او با تاکید برضرورت بازنگری کلی و اصولی در سیاست گذاری مدیریت منابع آب، گفت: در گذشته عمده برداشت آب استان از منابع زیرزمینی بود که باعث شد 9دشت استان ممنوعه و بقیه دشت‎ها نیز در حالت بحرانی قرار گیرد که مشهودترین عواقب آن مرگ آب خوان‎ها و فرونشست زمین در نقاط مختلف استان است.

 

توسعه باغات،‌سیاست غلط

به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست استان، اخیرا سیاست‎های استان به سمت استفاده از منابع آب جاری حرکت می‎کند که این امر نیز یک مشکل اساسی است: برنامه‌ریزی‎های بهره‎برداری از منابع آبی استان براساس آینده پژوهی و آمایش سرزمینی صورت نمی‎گیرید به همین دلیل همواره بامشکلات عدیده‎ای مواجه است.

یوسف‎پور سیاست کنونی استان را تلاش برای توسعه باغات و کشاورزی دانست و گفت: توسعه باغات زمانی خوب است که مشکل تامین آب شرب دراستان نباشد این درحالی است که حدود 217 روستا در استان با تانکر آبرسانی می‎شوند و در 10 شهر استان نیز آب جیره‎بندی می‎شود.

وی با اشاره به مشکلات استان در تامین آب شرب، توسعه باغات و کشاورزی را سیاستی غلط برشمرد و گفت: اکنون راندمان آب کشاورزی استان بین 25 تا 30درصد است درحالی که 70درصد از منابع شیرین استان در این بخش هدر می‎رود.

یوسف‎پور بیابان‌زایی در چهارمحال و بختیاری را زنگ خطری برای کل کشور دانست و افزود: اگر سیاست استان مقابله با این امر نباشد با فرسایش خاک و از بین رفتن اکوسیستم طبیعی استان، بحران محیط زیستی جدی و تجمعی در استان ایجاد خواهد شد.

وی با اشاره به نابودی برخی دشت‎ها در استان بویژه شهرکرد، گفت: عواملی چون مدیریت نامناسب، عدم توجه به کاربری اراضی و جایگیری نامناسب فرودگاه باعث نابودی دشت شهرکرد شد.

۴۷۴۷

منبع: خبرآنلاین
"