پس از اظهارات نوباوه و نادران در مخالفت با وزیر علوم ، فرجی دانا به دفاع از خود پشت تریبون مجلس رفت.

به گزارش خبرآنلاين اهم اظهارات فرجي دانا در ادامه مي آيد:

*از برادران نوباوه و نادران به واسطه ابراز صريح نظراتشان تشکر مي کنم. به نظر مي رسد که عدم اطلاع رساني صحيح موجب اين موضع گيري شده است.

*در گزارش بورسيه هدف از اعزام مشخص هست. تامين هيئت علمي مورد نياز دانشگاه ها با هدف تامين هيئت علمي در مناطق محروم است. آئين نامه شوراي بورس مرجع بوده است. از سال 85 مباني کار به تدريج به سمتي مي رود که در سال 87 ما با بندي مواجه مي شويم که افرادي که داراي خدمات برجسته در امور ايثارگري و ...  مي شوند نيز مشمول اين بند مي شوند. برجسته بودن توسط کميسيون تخصصي بايد تاييد شود. در اين آئين نامه حد اقل نمره 14 براي  کارشناسي و 16 براي ارشد در نظر گرفته مي شود. متوسط کارشناسي کل کشور 15 و نيم و کارشناسي ارشد 17 و نيم است.

*آمار بورسيه هايي که انجام شده است بزرگترين آن تبديل بورس خارج به داخل است. يعني فراخوان مي زنيم که بفرستيم خارج آن ها را تبديل به داخل مي کنيم. حقيقتا نکته چالشي کار ما که در محيط مجازي منتشر شده که ما تکذيب کرديم که از وزارت بوده است. ما به هيچ وجه اين کار را تاييد نمي کنيم و حيثيت افراد زير سوال رفته است. ما از حراست و دوستان وزارت اطلاعات خواستيم که اقدام کنند. اقداماتي که وظيفه ما بوده است که انجام دهيم که چنين کاري صورت گرفته است.

* آمار بورسيه هاي اعزام به خارج که گرانترين بورسيه ها 729 نفر اعزم شدند در اين ها 29 نفر کارشناسي زير 14 و  74 نفر کارشناسي ارشد زير 16 داشتيم. ما بايد مغزها را نگه داريم. مهاجرت مغزها به صلاح ما نيست. اين دلسردي که در فضاي نخبگاني ايجاد شده است از اين ناشي است که امتيازاتي که بايد به بهترين ها بدهيم به کساني مي دهيم که نبايد بدهيم.به امتياز مربيان ، پيماني ها هم اضافه مي شوند. 617 نفر از پيماني ها هستند. در باره معدلان از 215 نفر  از کساني که با معدل زير 16 سال را داريم. تبديل به داخل، از روشي براي صرفه جويي انجام شده است.

*کسي را براي خارج ثبت نام مي کنند اما مي گويند پول نداشتيم.  1074 از 1860 نفر ، علوم انساني بوده اند، اگر به رشته ها نگاه کنيد  اعزام به خارج ندارد، آيا ادبيات فارسي و فقه و حديث را بايد به خارج اعزام کنيم؟ اين ها از سه مزيت برخوردار شدند. هم به دوره دکترا وارد شدند، شهريه را ما ميدهيم، براي يک جايي هم جايابي مي شوند. مي گويند وزارت خانه از اين مطلع نبوده است، اين نامه اي بوده است که در درون سازمان بوده و به کميسون هم آمده است.

*مي گويند تبديل خارج به داخل نه تنها تبعيض آميز نيست بلکه عين عدالت است. تفاوت بر اساس عملکرد افراد است. کساني که آزمون همراهي خود با نظام را در شرايط حساس ثابت کرده اند. اين مطلب که در کميسيون مطرح شد يکي از دوستان اعتراض کردند. يکي گفتند بين بچه مسلمون ها معدل بالا نداريم که از آن بيايد؟ متخصصي که متخصص نباشد و کاري را بگيرد حتما تقوي ندارد. کاري را به عهده کسي مي گذاريد که از عهده آن بر نمي آيد.

*222 نفر با معدل کارشناسي زير 14  و 314 نفر فاقد حد اقل معدل ها  و مجوعا 703 نفر فاقد شرايط هستند. گواهي ها هم چک نشده است.  از جمع 1883 نفر تبديل به داخل 600 نفر جايابي شده اند. يعني باقي هزينه شده اند  اما فرايند را طي نکرده اند.

*در آذر ماه اطلاعي از اين نداشتم. از ديوان محاسبات به من رسيد. آقاي رحماني فضلي گفت که من در ديوان اين را که غير قانوني است اعلام کرده ام. عدم تطابق بر مقررات را اعلام کردم. ورود نظارت براي اين بوده است که در اين موضوع کيان آموزش عالي و حراست از نخبگان مورد توجه بايد قرار بگيرد.

*جمع بندي اين است که بياييم اين سه مرجله اي که رانت هاي علمي محسوب مي شود  را به کساني بدهيم که شايستگي دارند. نمي گوييم مقررات جديد. همان مقررات قديم را اعلام کنيم. گروهي که مامور شد از طرف کميسيون، بگويند که اين کار طبق مقررات باشد يا نباشد؟

*اگر افرادي که به اين ترتييب جذب مي شود توانمند نباشد دانشگاه را دچار مشکل مي کند. ما نمي گوييم تحصيل را قطع کنيم بلکه مي گوييم با هزينه شخصي باشند. کساني که دروغ و کذب گفته اند نه آنهايي که اطلاعات صحيح داده اند.

2929 

 

 

منبع: خبرآنلاین